Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Stikkas barneutstyrshjørne

Forovervendt bilsete eller beltestol til 2.5 åring på over 15 kg

Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-07-07, 23:22   #1
apan
I mål

apan sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Forovervendt bilsete eller beltestol til 2.5 åring på over 15 kg

Jeg innser med tungt hjerte at vi snart må snu S på 2.5 år. Jeg liker det ikke, men jeg ser det kommer. Han har aldri likt å kjøre bil. Jeg kan leve med utallige protester. Det jeg ikke kan leve med er at han nå har funnet ut at han kan vri bena i en "forvridd" posisjon som gjør vondt og som han ikke kommer seg løs fra (mot seteryggen). Vi har hørt protester fra baksetet siden han ble født, de siste månedene også "au au, beltet mitt" fordi han synes beltet er vondt (han prøver komme seg løs, vi har strammet skikkelig til, så da gjør det jo litt vondt selvsagt). Det er greit, men at han vrir bena i posisjoner som får ham til å hyle av smerte slik at vi må stoppe bilen og hjelpe ham løs, er vel strengt tatt iferd med å bli både slitsomt og trafikkfarlig.

Vi har HTS Izi Combi. Dette kan altså strengt tatt brukes forover. Det jeg lurer på er om det er tryggere å kjøpe en skikkelig beltestol, en av dem med god støtte, siden det sies at disse er bedre enn forovervendte seter. Gjelder det også så små barn?
Jeg vet de sier beltestol fra 4 år / 15 kg. I vårt tilfelle veier S 15.5 kg og er 95 cm lang.

Og igjen; jeg trenger ikke en diskusjon om å snu eller ikke snu for jeg skulle veldig gjerne hatt ham bakover lengre.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-07-07, 23:24   #2
lil'c
Passiv

Medlem siden: Oct 2006
lil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Re: Forovervendt bilsete eller beltestol til 2.5 åring på over 15 kg

Ja, og siden du veldig gjerne skulle det, hva med å prøve en annen bilstol som har bedre plass til bena så han ikke får gjort det der med bena sine?

Men ellers, ja, beltestol er mye bedre når barnet skal snues fremovervendt.

lil'c er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-07-07, 23:29   #3
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Re: Forovervendt bilsete eller beltestol til 2.5 åring på over 15 kg

Opprinnelig lagt inn av lil'c, her.

Men ellers, ja, beltestol er mye bedre når barnet skal snues fremovervendt.

Det trodde jeg også, men jeg har hørt man må være over 15 kg? Min snart 3 1/2-åring er 14 kg. Han sitter imidlertid godt bakovervendt enda, og det går strålende. Men den dagen vi skal snu ham er jeg i tvil om hva som er best. Kanskje han har bikket 15 kg da.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-07-07, 23:30   #4
apan
I mål

apan sin avatar

apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Re: Forovervendt bilsete eller beltestol til 2.5 åring på over 15 kg

Ja, og siden du veldig gjerne skulle det, hva med å prøve en annen bilstol som har bedre plass til bena så han ikke får gjort det der med bena sine?

Jo, jeg vurderer det også. En annen bilstol altså. Det må isåfall bli en som går til 25 kg og gir betraktelig bedre benplass (vi har nemlig en Mondeo nå. Den er stor. Skal bytte til Avensis som er noe mindre). Så tar imot tips på det.
Jeg vet at Britax Two-way Elite går så langt. Jeg har imidlertid en venninne som ikke er særlig fornøyd med "stabiliteten" i den og mener den "slingrer". Vet ikke om dere har andre erfaringer, og om benplassen med en slik evt er bedre?

Gammel 28-07-07, 23:32   #5
lil'c
Passiv

lil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Re: Sv: Re: Forovervendt bilsete eller beltestol til 2.5 åring på over 15 kg

Opprinnelig lagt inn av Kristin, her.

Det trodde jeg også, men jeg har hørt man må være over 15 kg?

Niks, Recaro Start går fra 9 kg.
Men den har altså magepute man bruker til de minste/letteste barna. Tror de anbefaler den mageputen til de er 18 kg. jeg, men det er jeg ikke helt sikker på, lenge siden jeg leste det.

Gammel 28-07-07, 23:34   #6
lil'c
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Jeg vet at Britax Two-way Elite går så langt. Jeg har imidlertid en venninne som ikke er særlig fornøyd med "stabiliteten" i den og mener den "slingrer". Vet ikke om dere har andre erfaringer, og om benplassen med en slik evt er bedre?

Jeg tror nok ikke TWE står like stødig som andre slike stoler fordi den ikke har støtteben.
Det er en av grunnen til at jeg valgte Britax Secura, den går også til 25 kg. bakovervendt og er en meget gog stol, veldig dyp og fin, den kan du montere slik at du får god plass til bena på barnet forran den.
*går og graver fram en tråd med bilder av det*

(ellers er Brio Zento stol nr. 3 som går til 25 kg. bakovervendt, men aner ikke noe om benplass i den)

Gammel 28-07-07, 23:40   #7
lil'c
Passiv

Standard

Her;
http://www.nybaktmamma.com/plassen/s...d.php?t=528563

Den ungen hadde også vokst ut av HTS setet sitt.

Gammel 28-07-07, 23:42   #8
apan
I mål

apan sin avatar

Standard

Sv: Forovervendt bilsete eller beltestol til 2.5 åring på over 15 kg

Takk lil'c. Det virker absolutt aktuelt. Han vokser uansett ut av HTS-setet på høyden om ikke altfor lenge.
Men er benplassen mye bedre tror du?
(Vet du hvor mye det koster i Sverige?)

Gammel 28-07-07, 23:49   #9
lil'c
Passiv

Standard

Re: Sv: Forovervendt bilsete eller beltestol til 2.5 åring på over 15 kg

Det vet jeg desverre ikke noe om, men du kan jo spørre Ull-mor.
Du skjønner, i bilen vår er det slik at det er så trangt baki at bilsetet må stå helt inntil seteryggen for at det skal få plass (setene forran er en "sofa" så den kan ikke flyttes fremover), snuppa sitter med bena i kors oppi bilsetet stort sett hun, eller bøyer knærne elns.
Kjøpte det i Norge, så det vet jeg heller ikke.

Gammel 29-07-07, 00:10   #10
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Forovervendt bilsete eller beltestol til 2.5 åring på over 15 kg

Vi har et Akta Graco, og det skal etter et visst antall kilo monteres litt "utenfor" setet. Lille B på litt over metern har derfor faktisk god plass til bena ennå. Problemet er at setet da tar så stor plass at det blir ganske vanskelig å sitte foran. Vi har løst det med at jeg rett og slett sitter bak siden jeg ikke kan kjøre allikevel. Pga støttebenet tror jeg ikke det kan monteres i midten bak.

VI går nok rett over på beltestol. Dette setet kunne brukes fremovervendt også, men den monteringsinstruksjonen er rett og slett borte fra bruksanvisningen, det anbefales ikke lenger. Dvs. det kan brukes som beltestol, men jeg er skeptisk til det siden det veier ganske mange kilo. I en eventuell kollisjon vil jo det da skyte fremover og klemme lille B mellom setet og selen. Da vil jeg heller gå over til en vanlig beltestol.

Et vennepar av meg har den siste beltestolmodellen fra Maxi Cosi, og er veldig fornøyd. Den har en slags flapp som dyttes nedi setet den står på, slik at den står stødigere enn endel andre modeller.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-07-07, 00:12   #11
lil'c
Passiv

Standard

Re: Sv: Forovervendt bilsete eller beltestol til 2.5 åring på over 15 kg

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Pga støttebenet tror jeg ikke det kan monteres i midten bak.

Jo, det kan det.

Gammel 29-07-07, 00:25   #12
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Re: Sv: Forovervendt bilsete eller beltestol til 2.5 åring på over 15 kg

Jo, det kan det.

Jeg tittet på bruksanvisningen til Cosmic XTP nå, og ser at de sier at det går. Men i vår bil, som har en buet forhøyning på gulvet mellom setene bak, får vi ikke støttebenet til å stå, det er nemlig flatt nederst. I bruksanvisningen står det så vidt jeg kan si ingenting om hvordan man evt. gjør det, bare at man alltid skal bruke støtteben i baksetet.

Sist redigert av Tallulah : 29-07-07 kl 00:32.
Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-07-07, 00:30   #13
Stikka
...

Stikka sin avatar

Stikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Britax Two-Way står bom fast den, selv uten støttebein. Men jeg synes det er mye enklere å få den stødig montert når jeg setter den oppi baksetet, med klaffen under.

Brio Zento gir bra beinplass uten å kreve like mye plass som nye monteringen til Akta Graco Cosmic. Vi måtte bytte fra Cosmic til Zento pga vekten til storesøster.

Men hvordan klarer han å vri beina? Gjør han det både med og uten sko? Hva er det som gjør at han ikke klarer å få løs beina selv? Har ikke hørt om dette før så er nysgjerrig. Klarer ikke helt å se det for meg.

Gammel 29-07-07, 00:34   #14
apan
I mål

apan sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Stikka74, her.

Britax Two-Way står bom fast den, selv uten støttebein. Men jeg synes det er mye enklere å få den stødig montert når jeg setter den oppi baksetet, med klaffen under.

Brio Zento gir bra beinplass uten å kreve like mye plass som nye monteringen til Akta Graco Cosmic. Vi måtte bytte fra Cosmic til Zento pga vekten til storesøster.

Men hvordan klarer han å vri beina? Gjør han det både med og uten sko? Hva er det som gjør at han ikke klarer å få løs beina selv? Har ikke hørt om dette før så er nysgjerrig. Klarer ikke helt å se det for meg.

Altså, foreløpig kun gjort med sko. Vi tar av skoene på lengre turer, men det er ikke så fristende hver gang vi skal til butikken.
Han dytter benet ut på "siden" av setet, så setter han foten i spenn ved å vri den litt i en eller annen retning. Jeg klarer ikke helt forklare det, men når man ser det kan det helt klart være at han ikke får det løs. Han skjønner iallfall ikke hvordan han skal vri tilbake igjen (kan godt hende en voksen hadde skjønt det). Da "fryses" beinet i en ubehagelig stilling (vridd). Han hyler skikkelig, annet enn den vanlige "klagingen" så jeg tror det gjør vondt.

Jeg skal ikke si han gjør det med vilje. Det kan godt være det er et forsøk på ny benstilling bak der . Det er bare ikke så vellykket.

Jeg kan forøvrig melde at nå har jeg kranglet så sinnsykt med gubben rundt bakover/fremover sete at det har blitt ganske utrivelig her .

Gammel 29-07-07, 00:35   #15
lil'c
Passiv

Standard

Re: Sv: Re: Sv: Forovervendt bilsete eller beltestol til 2.5 åring på over 15 kg

Men klarer han det ikke uten sko?
For da er det jo enkelt å løse.

Gammel 29-07-07, 00:42   #16
apan
I mål

apan sin avatar

Standard

Sv: Re: Sv: Re: Sv: Forovervendt bilsete eller beltestol til 2.5 åring på over 15 kg

Men klarer han det ikke uten sko?
For da er det jo enkelt å løse.

Jeg vet ikke. Det kan hende han ikke klarer det uten sko i den bilen vi har nå, men vi skal jo få en mindre om en måned.

Gammel 29-07-07, 00:46   #17
lil'c
Passiv

Standard

Re: Sv: Re: Sv: Re: Sv: Forovervendt bilsete eller beltestol til 2.5 åring på over 15

Ja, jo.
Går ann å teste ut da, bare for å se liksom.

Gammel 29-07-07, 00:46   #18
Stikka
...

Stikka sin avatar

Stikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Re: Sv: Re: Sv: Forovervendt bilsete eller beltestol til 2.5 åring på over 15 kg

Enig med lil'c. Hvis fjerning av skoene fjerner problemet så hadde jeg tatt dem av ved bilkjøring i en periode.

Kan det være han kjeder seg siden av vrir og styrer med beina? Har han noen leker eller noe å pusle med? Vi har en slik liten kurv på bilstolen hvor storesøster har litt småsaker. Litt distraksjon så kanskje han sitter i ro med beina ihvertfall på korte turer.

Gammel 29-07-07, 00:47   #19
Stikka
...

Stikka sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Jeg vet ikke. Det kan hende han ikke klarer det uten sko i den bilen vi har nå, men vi skal jo få en mindre om en måned.

Mindre bil gir mindre beinplass og mindre sjanse for at beina sitter fast.

Gammel 29-07-07, 00:51   #20
apan
I mål

apan sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Stikka74, her.

Enig med lil'c. Hvis fjerning av skoene fjerner problemet så hadde jeg tatt dem av ved bilkjøring i en periode.

Kan det være han kjeder seg siden av vrir og styrer med beina? Har han noen leker eller noe å pusle med? Vi har en slik liten kurv på bilstolen hvor storesøster har litt småsaker. Litt distraksjon så kanskje han sitter i ro med beina ihvertfall på korte turer.

Vi kommer til å ta av ved all kjøring fremover.

Kjeder seg ja? Ja, det skal jeg hilse og si . Problemet er at her har vi en ung mann som aldri har likt å kjøre. Vi har prøvd ratt, bøker, biler, lydbøker, musikk, vi synger, han har puter, pledd, vi prater sammen, han har vann, you name it. Jeg føler vi har prøvd alt. Det startet på turen hjem fra Ullevål da han ble født, og har fortsatt i samme stil. Han er ikke kvalm og han har det ikke vondt, for de gangene han er rolig er han veldig fornøyd. Det er bare så sjelden. Det blir jo ikke bedre av å prøve å bryte seg ut av selen for vi snører til superhardt.

Etter 2 sekunder er alt uinteressant, stort sett. Det har blitt litt bedre det siste året. På gode dager kan han faktisk være stille en times tid uten for mye klaging. Før skrek han gjerne 3 timer kontinuerlig feks. Slitsomt. Det hjelper heller ikke med pauser. Det eneste som virkelig hjelper er kjeks og godis. På lengre turer har vi litt pastiller og kjeks til krisen kommer, men jeg nekter å fore ham med kjeks bare for å ta en liten tur .

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:54.