|
|||||||
| Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
I mål
|
Forovervendt bilsete eller beltestol til 2.5 åring på over 15 kgJeg innser med tungt hjerte at vi snart må snu S på 2.5 år. Jeg liker det ikke, men jeg ser det kommer. Han har aldri likt å kjøre bil. Jeg kan leve med utallige protester. Det jeg ikke kan leve med er at han nå har funnet ut at han kan vri bena i en "forvridd" posisjon som gjør vondt og som han ikke kommer seg løs fra (mot seteryggen). Vi har hørt protester fra baksetet siden han ble født, de siste månedene også "au au, beltet mitt" fordi han synes beltet er vondt (han prøver komme seg løs, vi har strammet skikkelig til, så da gjør det jo litt vondt selvsagt). Det er greit, men at han vrir bena i posisjoner som får ham til å hyle av smerte slik at vi må stoppe bilen og hjelpe ham løs, er vel strengt tatt iferd med å bli både slitsomt og trafikkfarlig. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Passiv
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Re: Forovervendt bilsete eller beltestol til 2.5 åring på over 15 kgJa, og siden du veldig gjerne skulle det, hva med å prøve en annen bilstol som har bedre plass til bena så han ikke får gjort det der med bena sine? |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Re: Forovervendt bilsete eller beltestol til 2.5 åring på over 15 kg
Det trodde jeg også, men jeg har hørt man må være over 15 kg? Min snart 3 1/2-åring er 14 kg. Han sitter imidlertid godt bakovervendt enda, og det går strålende. Men den dagen vi skal snu ham er jeg i tvil om hva som er best. Kanskje han har bikket 15 kg da. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
I mål
|
Sv: Re: Forovervendt bilsete eller beltestol til 2.5 åring på over 15 kg
Jo, jeg vurderer det også. En annen bilstol altså. Det må isåfall bli en som går til 25 kg og gir betraktelig bedre benplass (vi har nemlig en Mondeo nå. Den er stor. Skal bytte til Avensis som er noe mindre). Så tar imot tips på det. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Passiv
Re: Sv: Re: Forovervendt bilsete eller beltestol til 2.5 åring på over 15 kg
Niks, Recaro Start går fra 9 kg. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Passiv
Re: Sv: Re: Forovervendt bilsete eller beltestol til 2.5 åring på over 15 kg
Jeg tror nok ikke TWE står like stødig som andre slike stoler fordi den ikke har støtteben. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Passiv
Re: Sv: Re: Forovervendt bilsete eller beltestol til 2.5 åring på over 15 kgHer; |
|
|
|
|
|
#8 |
|
I mål
|
Sv: Forovervendt bilsete eller beltestol til 2.5 åring på over 15 kgTakk lil'c. Det virker absolutt aktuelt. Han vokser uansett ut av HTS-setet på høyden om ikke altfor lenge. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Passiv
Re: Sv: Forovervendt bilsete eller beltestol til 2.5 åring på over 15 kgDet vet jeg desverre ikke noe om, men du kan jo spørre Ull-mor. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Glamorøs
|
Sv: Forovervendt bilsete eller beltestol til 2.5 åring på over 15 kgVi har et Akta Graco, og det skal etter et visst antall kilo monteres litt "utenfor" setet. Lille B på litt over metern har derfor faktisk god plass til bena ennå. Problemet er at setet da tar så stor plass at det blir ganske vanskelig å sitte foran. Vi har løst det med at jeg rett og slett sitter bak siden jeg ikke kan kjøre allikevel. Pga støttebenet tror jeg ikke det kan monteres i midten bak.
|
|
|
#12 |
|
Glamorøs
|
Sv: Re: Sv: Forovervendt bilsete eller beltestol til 2.5 åring på over 15 kg
Jeg tittet på bruksanvisningen til Cosmic XTP nå, og ser at de sier at det går. Men i vår bil, som har en buet forhøyning på gulvet mellom setene bak, får vi ikke støttebenet til å stå, det er nemlig flatt nederst. I bruksanvisningen står det så vidt jeg kan si ingenting om hvordan man evt. gjør det, bare at man alltid skal bruke støtteben i baksetet.
Sist redigert av Tallulah : 29-07-07 kl 00:32. |
|
|
|
|
|
#13 |
|
...
Sv: Re: Sv: Forovervendt bilsete eller beltestol til 2.5 åring på over 15 kgBritax Two-Way står bom fast den, selv uten støttebein. Men jeg synes det er mye enklere å få den stødig montert når jeg setter den oppi baksetet, med klaffen under.
|
|
|
#14 |
|
I mål
|
Sv: Re: Sv: Forovervendt bilsete eller beltestol til 2.5 åring på over 15 kg
Altså, foreløpig kun gjort med sko. Vi tar av skoene på lengre turer, men det er ikke så fristende hver gang vi skal til butikken. |
|
|
|
|
|
#15 |
|
Passiv
Re: Sv: Re: Sv: Forovervendt bilsete eller beltestol til 2.5 åring på over 15 kgMen klarer han det ikke uten sko? |
|
|
|
|
|
#16 |
|
I mål
|
Sv: Re: Sv: Re: Sv: Forovervendt bilsete eller beltestol til 2.5 åring på over 15 kg
Jeg vet ikke. Det kan hende han ikke klarer det uten sko i den bilen vi har nå, men vi skal jo få en mindre om en måned. |
|
|
|
|
|
#17 |
|
Passiv
Re: Sv: Re: Sv: Re: Sv: Forovervendt bilsete eller beltestol til 2.5 åring på over 15Ja, jo. |
|
|
|
|
|
#18 |
|
...
Sv: Re: Sv: Re: Sv: Forovervendt bilsete eller beltestol til 2.5 åring på over 15 kgEnig med lil'c. Hvis fjerning av skoene fjerner problemet så hadde jeg tatt dem av ved bilkjøring i en periode.
|
|
|
#19 |
|
...
Sv: Re: Sv: Re: Sv: Forovervendt bilsete eller beltestol til 2.5 åring på over 15 kg
Mindre bil gir mindre beinplass og mindre sjanse for at beina sitter fast.
|
|
|
#20 |
|
I mål
|
Vi kommer til å ta av ved all kjøring fremover. |
|
|
|
![]() |
|
|