Sv: Mitt lille land - Trond og Haddy
Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.
For det er ingen tvil om at han, og kanskje spesielt samboeren, må ha hatt det helt jævlig i denne perioden. Selv om svensk media har vært verre, så har ikke norsk ligget langt etter. Det syns jeg at jeg ser i flere og flere saker. Man kjører på, og man er ikke så veldig opptatt av å være redelig, og sjekke sannhetsgehalt. Det ødelegger igjen for "saka", fordi vi nettopp kan få sånne reaksjoner som vi har nå, med føle-TV, og Giske/Sandberg/Wara/whoever snakker ut om den vanskelige tida.
Veldig enig i dette, og enkelte utsagn i denne tråden viser jo også at man er mer fritt vilt om man har tafset på en dame eller 14 (!) enn om man har gjort langt mer klanderverdige ting. Jeg forsvarer ikke Giske, han fortjente å gå etter alle varslene om han, og etter å ha oppført seg som en tulling i en årrekke etter hva jeg har skjønt, men jeg tenker at det han har måttet gjennomgå i kjølvannet av denne saken er på kanten av hva et menneske kan tåle, topp-poltiker eller ikke. Han hevder jo også at han ikke kjenner til flere av varsler-sakene, og med litt kjennskap til grunnleggende psykologi er det vel ikke usannsynlig at det dukker opp en del som vil ha sine 15 minutes of fame i forbindelse med denne typer mediesaker. På samme måte som politiet får X-antall usaklige eller usanne opplysninger når de spør etter tips i saker. Så ja, vi har mye å tjene på å jekke oss ned et par hakk slik at slike ting ikke tipper over i at det som burde være gjerningsmannen får mulighet til å framstille seg som offeret, og det er det jeg mener skjer her.
Og slutt å forsvare HT, det var uredelig av henne å lese opp varslene i et møte der dette ikke var på dagsorden i det hele tatt, der Giske selv ikke var til stede, og for mennesker som i utgangspunktet ikke hadde noe med detaljene i varslene å gjøre. Hun er også kjæreste med en av journalistene som har skrevet mest om Giske saken, så #metoo kom iallfall svært beleilig på henne og hennes politiske ambisjoner. 
Hun framstår som en falsk Miss goody two-shoes, og sjansen for at jeg kommer til stemme AP igjen så lenge hun har en sentral rolle er mindre enn den ville vært om Giske kom tilbake. Faktisk.
|