|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#22 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Egenkapitalgrensen på 15 % bør skrotes!Den er ikke helt god, det er jeg absolutt enig i
![]() |
#23 |
i tåka
Medlem siden: Dec 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Egenkapitalgrensen på 15 % bør skrotes!
Det er ikke bare markedet for etableringsboliger som går i stå. Det vi ser er at det blir en vond sirkel, fordi de som gjerne ville oppgradert fra en liten start-leilighet til en familiebolig ikke tør å legge leiligheten ut for salg. De kjøper i alle fall ikke ny bolig før den gamle er solgt, og da blir det en forsterkende effekt som bremser hele boligmarkedet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
Peppy!
|
![]() Sv: Egenkapitalgrensen på 15 % bør skrotes!Jeg ser at den kan oppleves usosial, men det er viktig. Både for å dempe boligprisveksten på lang sikt, og fordi bankene i Norge er så vilt tunge på boliglån, at et boligpriskrakk blir sjitskummelt. Det er vel ikke slik at denne begrensningen ble satt for å dempe folks låneopptak, det er det begrensningen på max 5 ganger bruttoinntekten som skal regulere. Jeg tror at det er mer sosialt å begrense gjeldsopptak og kreve egenkapital for å jobbe mot en mer dempet boligprisvekst i de store byene. Jeg tror det er en bedre måte å jobbe mot klasseforskjellene som de syke boligprisene nå skaper. |
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
#IsItOctoberYet?!
Medlem siden: Mar 2012
![]() Sv: Egenkapitalgrensen på 15 % bør skrotes!Dette har jeg sagt i alle år etter denne regelen kom. Aldeles gal og tjener ikke det den egentlig er satt til. Betalingsevne er langt mer riktig å se på. Nå kommer jo snart kredittkortgjeld også til å bli hensyntatt i økonomiske vurderinger med nye registre, og det vil jo selvsagt gjøre det mer synlig hva slags betalingsevne man har.
![]() |
![]() |
#26 |
Passe aktiv
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Ja det er lett å glemme at det faktisk er mulig, hvis verste fall, at boligkjøpere som ikke klarer å betjene gjelden sin blir sittende igjen med gjeld etter at boligen er solgt.
![]() |
#27 |
villende
|
![]() Sv: Egenkapitalgrensen på 15 % bør skrotes!Realiteten er at vi trenger en korreks i markedet, fordi bolig i alt for mange år har blitt brukt som spareobjekter. Og den korreksen kommer ikke uten at det smerter litt. Ett av flere grep er da å kreve egenkapital for å komme inn i markedet, fordi de som selger faktisk er avhengig av å ha kjøpere. Å stillige ytterligere krav til egenkapital til de som kjøper sekundærboliger, for å begrense boligspekulasjonen er et annet grep. |
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Egenkapitalgrensen på 15 % bør skrotes!Vi har jo et skatteregime som premierer at eiendom blir brukt som investeringsobjekt. Formuesskatt + ganske lav eiendomsskatt = hvorfor investere i verdiskapning i næringslivet, når det lønner seg mer å investere i eiendom?
![]() |
#29 |
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Ja, det forplanter seg selvsagt, det er derfor det er så håpløst når det stopper i en ende, så ja, da stopper alt.
![]() |
#30 |
Panzerekstremfeminist
|
![]() Sv: Egenkapitalgrensen på 15 % bør skrotes!Min sykepleierdatter med fast inntekt og verdens sikreste jobb, kom ikke inn på boligmarkedet i Oslo før snille familiemedlemmer forskutterte mange hundre tuseni arv/lån til henne. I leiebolig til 11.000/mnd og med en inntekt, er det ikke lett å spare opp hundretusenvis av kroner.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
![]() |
![]() |
![]() |
#32 |
Peppy!
|
Ja! Det er helt vilt at det smarteste vi kan gjøre er å dytte alt inn i eiendom. Det gir jo ingen verdiskapning! |
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
TittelTøs
|
![]() Sv: Egenkapitalgrensen på 15 % bør skrotes!Enig med HI.
Dette er et veldig godt poeng. Med tanke på statistikken for forbrukslån i Norge, så er det desverre ikke bare "Luksusfelle-kandidater", som så mange kaller det, de eneste som kaster seg på forbrukslånsbølgen. Et raskt google-søk viser mange artikler der det avbefales å ta opp forbrukslån som egenkapital.
![]() |
#34 |
Peppy!
|
Det ER så viktig! Og jeg har så innmari sansen for Hallgeir Kvadsheim (?) når han plasserer ansvaret der det hører hjemme - tving forbrukslånsbankene til å ta ansvar! Krev at de kredittbehandler skikkelig! Det hjelper forhåpentligvis når gjeldsregisteret kommer i løpet av året. Vi MÅ få på plass strenge reguleringer for gjeldsopptak, dette er en alvorlig risiko for norsk økonomi, og skaper så uendelig mange tragiske situasjoner for folk. Vi er jo blitt helt spinnville på gjeldsopptak her til lands. |
![]() |
![]() |
![]() |
#35 |
TittelTøs
|
![]() |
#36 |
...we have cookies
|
![]() Sv: Egenkapitalgrensen på 15 % bør skrotes!Jeg har jo innsett at som skilt dame som sitter igjen med null egenkapital så vil jeg nok måtte leie bolig i ekstremt lang tid fremover. Jeg kommer ikke til å klare å spare opp flere hundre tusen for å dekke egenkapitalkravet, og jeg har ikke rike foreldre som spytter inn heller. De har en feriebolig jeg kunne brukt til realkausjon, men det er ikke sikkert den boligen er tilgjengelig den dagen jeg kan kjøpe bolig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#37 |
Slumrende Ullteppe
|
![]() Sv: Egenkapitalgrensen på 15 % bør skrotes!Jeg syns det er en uting, nettopp fordi det rammer mange mennesker som fint kan betjene et lån ut fra økonomi, som du sier, men som ikke sitter med egenkapitalen de behøver, og som heller ikke har familie som kan stille opp som kausjonister.
![]() |
#38 |
villende
|
Ja, det er så absolutt en del av problemet. Hele boligmarkedet burde gjennomgås. Og det det burde skilles mellom primærbolig og sekundærbolig. Ikke skjønner jeg hvorfor det skal være skattefritt å leie ut sokkelleiligheter heller (rom i egen bolig kan jeg til en viss grad skjønne). |
![]() |
![]() |
![]() |
#39 |
|
![]() Sv: Egenkapitalgrensen på 15 % bør skrotes!Skattefri utleie av sokkel er vel fordi man tenker at det vil gi flere leiligheter tilgjengelig. Ved at folk som elles ikke ville leid ut, gjør det.
![]() |
![]() |
#40 |
Peppy!
|
Det er skille mellom det i Oslo, hvor det kreves 40 % egenkapital for sekundærbolig. Det hadde også vært spennende å se på hva redusert skattefradrag på gjeldsrenter ville betydd for boligprisene. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|