Sv: Flere som gir blanke i Harry Potter?
Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.
Jeg er usikker på hva du mener med "kunstig" her. ry.
Det jeg mener med kunstig er at det i vesentlig grad er et idéverk, og med det mener jeg at det er tendenslitteratur, og med det mener jeg at det i realiteten bare er Tolkien som gir uttrykk for sine meninger. Etter min mening er det vesentlig forskjell på det å gi uttrykk for sine meninger og det å skrive basert på kreativ innsikt og observasjonsevne. Mange forfattere gjør selvfølgelig begge deler, og ofte oppstår det da en konflikt innen ett og samme verk mellom forfatterens kreative innsikt og vedkommendes holdninger. Men de mest sublime verk er de hvor forfatteren holder, for å si det slik, sitt eget ego utenfor. Med det mener jeg selvfølgelig ikke at en ikke kan skrive basert på personlige erfaringer.
For å si det på en annen måte så foretrekker jeg bøker som viser oss virkeligheten i relieff, allegorisk eller ikke, og som gir oss som lesere anledning til å ta stilling og dømme, og ikke bøker hvor forfatteren gir alle de "riktige" svarene basert på egne oppfatninger.
Jeg er enig i at Ringenes Herre er "moderne" (akkurat som Harry Potter) derfor appellerer de også til mange som har mye "moderne" tankegods, og som er enige i Tolkiens meninger, og derfor lett gir det "sannhetsstempel".
For å legge til litt: Når jeg bruker vendingen å holde sitte eget ego utenfor så mener jeg de som lever etter Ibsens ordtak: Å dikte er å holde dommedag over seg selv.
Mange forfattere lever dessverre etter ordtaket: Å dikte er å dyrke seg selv.
Når jeg brukte begrepet tendenslitteratur vet jeg at dette kan være gjenstand for definisjoner.
Etter min menig er for eksempel Ibsens nutidsdramaer ikke tendenslitteratur fordi han ikke prakker meninger på oss. Selv om vi kan tenke oss hvor hans sympatier ligger så overlater han til oss å avgjøre om for eksempel Noras avgjørelse er riktig, han sier ikke at den er det. Han overlater til oss å ta stilling til om Hedda Gabler er en tragisk heltinne eller et ondskapsfullt monster. Han setter konfliktsituasjoner i relieff men overlater til oss å ta stilling slik vi ville gjort i tilsvarende situasjoner i det virkelige liv.
Nå har jeg nok beveget meg et stykke bort fra Harry Potter og ber om overbærenhet med det :-)
Sist redigert av Poet : 29-07-07 kl 19:05.
Årsak: La til litt
|