|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Trøtt
|
![]() Selvkjørende busserRuter har i dag lansert de første selvkjørende rutebussene i vanlig rutetrafikk - Mads og Oda! De kjører fra Kontraskjæret til Vippetangen med 15 minutters rute. Alt du trenger er en gyldig Ruter-billett. Skal du prøve dette? Hvorfor? Hvorfor ikke?
![]() |
#3 |
Trøtt
|
![]() Sv: Selvkjørende busserJa fort går det ikke! Men jeg syns det er utrolig kult at teknologien har kommet så langt at man kan teste på busser i rute, tenk hvilke muligheter det gir for mobilitet! Jeg skal garantert prøve.
![]() |
#4 |
can-jur
|
![]() Sv: Selvkjørende busserAldri i verden!
![]() |
![]() |
#5 |
Tatt på
|
![]() Sv: Selvkjørende busserJeg tenkte lenge på å prøve den lille bussen som gikk på Forus i Stavanger, men fikk ikke ut fingeren under testperioden. https://www.kolumbus.no/aktuelt/selvkjorende-buss/
![]() |
#6 |
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Selvkjørende busserJeg skal sjelden den veien, så tviler på at jeg prøver. Men det hadde vært kult. Jeg er litt skeptisk, mener det sto i Budstikka at i forsøket med selvkjørende buss på Fornebu i fjor hadde de minst en trafikkfarlig situasjon hver dag. Det er vel mye mer som skjer i Oslo, så hvis de ikke klarer Fornebu uten issues kan det jo fort bli skummelt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
![]() Sv: Selvkjørende busserJeg er selvfølgelig nødt til å prøve. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
keep on dreaming
Medlem siden: Mar 2010
![]() Sv: Selvkjørende busserBor ikke i Oslo. Men prøver gjerne hvis jeg får sjansen! |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Kleintje I + II
Medlem siden: Feb 2007
![]() Sv: Selvkjørende busserHadde sånn selvkjørende buss mellom metro stasjonen og kontoret der jeg jobbet ca år 2000. Det var en kontorbydel med 20 000 arbeidsplasser og 1 selvkjørende buss i saaakte gangfart med plass til 15 passasjerer. Det var aldri noen som tok den bussen, for det var raskere å gå. Dessuten var det alltid noe som førte til at bussen stoppet, feks en fugl på den dedikerte bussbanen. Veldig kostbart og lite praktisk, og investeringen kan aldri lønne seg.
![]() ![]() Sist redigert av meisje : 20-05-19 kl 22:59. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Selvkjørende busserSkal selvsagt prøve og leke Blade Runner mens jeg gjør det! (Kilde: youtube.com)
![]() |
#12 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
![]() Sv: Selvkjørende busserAbsolutt! Det er jo kjempegøy! Dessuten skal det være en person ombordstigning som passer på, just in case, så det er nok mye tryggere enn den testen på Fornebu.
![]() |
#14 |
Passe aktiv
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
![]() Sv: Selvkjørende busserSer ikke behovet for å snegle meg fram i buss fra Kontraskjæret til Vippetangen. Jeg må vel nå sykle forbi den også.
![]() |
#15 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Selvkjørende busser
Det er vel sannsynlig at teknologien har blitt noe mer avansert på nesten tjue år, da. Så jeg tenker det er litt rart å dømme basert på så gamle erfaringer, og utviklingen mot førerløse busser og biler er jo i full fart.
![]() |
#17 |
Kleintje I + II
Medlem siden: Feb 2007
Det er sant at erfaringen min er gammel og at teknologien er i utvikling. Men det ser ikke ut basert på det jeg har lest om testen på fornebu at de har klart å løse problemet med uforutsette hindringer og at de derfor må kjøre med veldig lav hastighet. Så lenge de unngår å reservere egne baner til førerløse busser er heldigvis investeringen ikke like høy. Men en saktegående buss med plass til noen få personer er ikke særlig smart i områder med stor trafikktetthet.
![]() |
#18 |
Passe aktiv
![]() Sv: Selvkjørende busserHvorfor rett utenfor cruiseskipene? Det er fullt med turister som knipser, store busser, leveringer til båtene, syklister, sparkesyklister og litt til.
![]() |
#19 |
ej ikke møjkets heije
|
Men totalt sett er nok dette av områdene i Oslo med minst trafikk, så jeg synes det høres fornuftig ut.
![]() |
![]() |
#20 |
Passe aktiv
Minst personbiler, men en god del i forbindelse med skipene. Litt sesongavhengig og ikke skip hver dag. Men det kan være 1500 passasjerer. Fin lyd på selvkjørende busser.
![]() |
|
|