|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#41 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Er jeg for eller mot vindkraft?
Kompleksiteten i prosjektering og bygging av kjernekraftverk blir ofte undervurdert. Spesielt om man skal få til å implementere den nye teknologien som nevnes her. Det er i tillegg ekstremt ufleksibelt, og fleksibilitet blir viktigere fremover.
![]() |
#42 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Er jeg for eller mot vindkraft?Å se på skatteregimet for forbedringer i eksisterende vannkraftverk er et tiltak som bør være innen rekkevidde, forresten.
![]() |
#43 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Trøndelag
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Er jeg for eller mot vindkraft?Rapporten fra FNs naturpanel gjorde vel i grunnen at jeg tippa over fra for til mot. Tap av biologisk mangfold er den desidert største trusselen vi står ovenfor, så vi kan ikke bygge ned uberørt natur. Det med potensialet for forbedring i vannkraft har det vært en del snakk om, interessant at det er skattesystemet som begrenser. Vi trenger andre politikere! |
![]() |
![]() |
![]() |
#44 |
i tåka
Medlem siden: Dec 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Er jeg for eller mot vindkraft?Jeg er enig med Noen og er glad for at du skriver så klokt rundt dette. Jeg er ikke i mot vindkraft som prinsipp, men jeg er i mot utbygging i uberørt natur. |
![]() |
![]() |
![]() |
#45 |
Travelt opptatt
|
![]() Sv: Er jeg for eller mot vindkraft?Jeg mener prosessen til Nve har vært helt dust, og at de har store deler av skylda for det elendige debatt-klimaet vi har nå. De har valgt å leite etter områder der det kan være store utbyggingsprosjekter, og har tatt ut alle tettsteder. Det betyr at massevis av industriområder hvor det ville være lavt konfliktnivå (allerede stygt og mye støy) og lite påvirkning på naturmangfold, er utelukket.
![]() |
#46 |
Ser lyst på livet
|
Det har allerede blitt gjort en ikke ubetydelig jobb med å oppgradere eksisterende vannkraftanlegg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#47 |
Ser lyst på livet
|
https://hydrocen.blog/2018/04/16/opp...ft-enn-antatt/ |
![]() |
![]() |
![]() |
#48 |
Travelt opptatt
|
To skjær i sjøen:
![]() |
#49 |
Ser lyst på livet
|
![]() Sv: Er jeg for eller mot vindkraft?Men igjen så lurer jeg litt på, så lenge vi har netto-eksport av kraft, hvor mye mer kraft skal vi lage her i Norge? |
![]() |
![]() |
![]() |
#50 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Er jeg for eller mot vindkraft?Ja, vi kan selvsagt lukke øyne og ører for den globale klimautfordringen som krever at alle strekker seg så langt de kan for å produsere mest mulig fornybar energi?
![]() |
#51 |
Ser lyst på livet
|
Det er selvfølgelig best om flest mulig bruker mest mulig fornybar energi, men jeg mener at elektrisitetsproduksjonen bør foregå nærmest mulig forbrukerne. |
![]() |
![]() |
![]() |
#52 |
Fjellpiper
|
![]() Sv: Er jeg for eller mot vindkraft?Erling Røed Larsen tar til orde for vindturbiner langs E6. |
![]() |
![]() |
![]() |
#53 |
heimføing
|
Men disse kommer jo i tillegg til kraftlinjene. Med de følger det har for dyreliv og reindrift og annen tradisjonell bruk av utmark. |
![]() |
![]() |
![]() |
#54 |
Yes, we can!!
|
Dette (første setning) er jo KJEMPErart?
![]() |
#55 |
Travelt opptatt
|
Problemet er iskast og sikkerhetssoner.
Du syns det er rart at jeg reagerer på måten Nve har kjørt medvirkningsprosessen på? Hvis du leser oppdraget deres, så står det at et av målene var å redusere konfliktnivået rundt vindkraft. Vi har aldri hatt så store konflikter rundt vindkraft som nå. Da er det noe som er gjort feil. Selv i områder hvor det tidligere har nærmet seg en aksept for utbygging, har frontene hardnet til. Medvirkningsprosesser er kjempevanskelige, og det er store og dyktige fagmiljøer på dette området i Norge. Hvorfor NVE ikke har benyttet seg av disse, kan man undres over.
![]() |
#56 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Er jeg for eller mot vindkraft?Nei, jeg syns det er rart at de har gjort det sånn.
![]() |
#57 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Er jeg for eller mot vindkraft?Vi er ofte uenige, men jeg syns ikke alt du mener er rart, altså.
![]() |
#59 |
Yes, we can!!
|
Jeg syns dette er rart, altså at de har gjort det sånn.
![]() |
#60 |
Ser lyst på livet
|
![]() Sv: Er jeg for eller mot vindkraft?Men oss/dere som er sånn veldig for fornybar energi, hvorfor ikke installere solceller for eksempel på taket? |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|