Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Okei, hva mangler dette kakebordet?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-05-19, 13:49   #1
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Okei, hva mangler dette kakebordet?

Vi har ikke hatt restefest. Har rett og slett ikke hatt kapasitet til å gjennomføre det etter et stort selskap. Lavterskel, muligens, men jeg var helt utmattet etterpå, så det ble ikke vurdert engang. Jeg føler heller ikke det er særlig vanlig å ha det her vi bor.

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 24-05-19, 13:56   #2
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Angående dette med «nok kaker». Mulig jeg er surmaget nå, men jeg lurer oppriktig på hvorfor det skal være så enormt og stort og mye? Hvis det er tomt for kaker, ja, da er det tomt, tenker jeg. Ingen gjester er sultne av den grunn. Hvorfor invitere til fråtsing? Kanskje ikke helt sammenlignbart, men jeg får en assosiasjon: Jeg har vært på all inclusive én gang (ble invitert, hadde aldri dratt av egen fri vilje, holdt jeg på å si), og det jeg sitter igjen med er et inntrykk av ekstrem fråtsing. Hvorfor spiser mennesker så store mengder når det er tilgjengelig? Hvorfor MÅ onkel Per spise fire store kakestykker? Hvorfor MÅ lille Siri på fem år forsyne seg av fem kaker og spise to biter av alle?

Ja, jeg setter det på spissen og provoserer sikkert enkelte. Men jeg misliker virkelig fråtsing og tilrettelegging for fråtsing, og jeg synes ikke store selskaper er noe unntak. I et miljøperspektiv synes jeg det går an å være mer nøysomme i matveien også (eller kanskje spesielt) i store selskaper. («Nøysom» betyr ikke kjipe kaker eller ingen kaker.)

Gammel 24-05-19, 21:18   #3
Marla Singer
Bør lage seg en tittel selv

Marla Singer sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Marla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Angående dette med «nok kaker». Mulig jeg er surmaget nå, men jeg lurer oppriktig på hvorfor det skal være så enormt og stort og mye? Hvis det er tomt for kaker, ja, da er det tomt, tenker jeg. Ingen gjester er sultne av den grunn. Hvorfor invitere til fråtsing? Kanskje ikke helt sammenlignbart, men jeg får en assosiasjon: Jeg har vært på all inclusive én gang (ble invitert, hadde aldri dratt av egen fri vilje, holdt jeg på å si), og det jeg sitter igjen med er et inntrykk av ekstrem fråtsing. Hvorfor spiser mennesker så store mengder når det er tilgjengelig? Hvorfor MÅ onkel Per spise fire store kakestykker?

Han MÅ jo ikke, men det er jo veldig godt når man kan, da! Det er ikke provoserende at du skriver det, men litt morsomt? At det å spise masse kaker i konfirmasjon er et problem for miljø/folkehelsa?

Marla Singer er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-05-19, 21:48   #4
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Marla Singer, her.

Han MÅ jo ikke, men det er jo veldig godt når man kan, da! Det er ikke provoserende at du skriver det, men litt morsomt? At det å spise masse kaker i konfirmasjon er et problem for miljø/folkehelsa?

Jo, det synes jeg absolutt det KAN (ikke trenger å) være. Det er noe med forventinger til slike settinger, og ikke bare konfirmasjon, men mange typer sosiale settinger. Mange er opptatt av «nøding» (er det et dialektord?). Det er mye fokus på mengde hos enkelte, kanskje spesielt generasjonen over oss. Ofte mengde over kvalitet. Mange (ikke alle!) har problemer med å begrense seg og opplever uforholdsmessig ofte situasjoner hvor det er forventet at man spiser mye. I et miljøperspektiv tenkte jeg mer på fråtsing. Altså, hvis alt blir spist er det jo ikke et miljøproblem, kanskje, men jeg så for meg en del halvspist og kasting. Og i mine øyne er det kanskje litt overproduksjon av mat. Nå snakker jeg veldig generelt, og ikke bare om konfirmasjoner.

Gammel 24-05-19, 14:06   #5
millact
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Vi har ikke hatt restefest. Har rett og slett ikke hatt kapasitet til å gjennomføre det etter et stort selskap. Lavterskel, muligens, men jeg var helt utmattet etterpå, så det ble ikke vurdert engang. Jeg føler heller ikke det er særlig vanlig å ha det her vi bor.

Vi var i restelag for to år siden. Da hadde to familier gått sammen og invitert kjente og tatt med seg det de hadde av kaker til det ene huset (de med mest plass). Det var mye kake igjen, mye folk også, men de hadde også hatt mange gjester dagen før i begge selskapene (vi snakker 50 stk til hver) slik at de nok hadde rikelige mengder kake i utgangspunktet.

En nabo hadde konfirmasjon for to uker siden, en annen i fjor. Tror ingen av de hadde restelag. Kanskje de ikke hadde nok rester?

Her blir konfirmasjonen en lørdag, så et resteselskap søndag passer fint sånn sett, lett å få til, om vi går for det. Det får jeg tenke på neste år.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:19.