Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Låner "alle" penger til middels/store oppussingsprosjekter?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-06-19, 17:27   #1
Timar
Klar

Timar sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sentralt
Blogginnlegg: 56
Timar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt av
Standard

Sv: Låner "alle" penger til middels/store oppussingsprosjekter?

Men dere som sparer: Hvis dere hadde brukt de pengene på å betale ned lånet så ville dere jo fått lavere rentekostnader på lånet? Og sluttlånet etter oppussing vil jo være det samme om dere hadde betalt ned og lånt opp eller om dere sparer og betaler utenom lånet?

Vi pusser ikke opp, men når vi nå engang må ta badet, så vil vi øke lånet. Vi betaler jo ned så mye på lånet som mulig hver måned, i stedet for å sette av penger til sparing.

Timar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-06-19, 17:49   #2
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Enig med timar, hva er lån og hva de sparing? Det går inn i en annen for min del i alle fall. Vi kunne helt sikkert ha spart mer. Vi bruker mye på fritidsinteresser og på hverdagsluksus som pizza på restaurant, ut og spise lunsj. Har hus, to biler og en liten hytte. Den kunne vi nok ha solgt, den blir veldig lite brukt, men det hadde nok ikke blitt godt mottatt.

Vi har mer eller mindre levd på min lønn de par siste årene, og det har tært på bufferen. Nå har heldigvis mannens firma fått nye oppdrag og vi kan vente inn noen gode innbetalinger derfra de neste par årene. Men vi finner nok noe å bruke de pengene på også. Håper å kunne betale noe på lån, men vi trenger snart en ny bil, så det blir det førstedivisjon sparer litt til. Har lån på min bil i 4 år til, så bra hvis vi kanskje kan betale litt raskere ned på det lånet, da blir det mer rom for en ny bil til.

Gammel 02-06-19, 18:14   #3
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av mkj, her.

Enig med timar, hva er lån og hva de sparing? Det går inn i en annen for min del i alle fall.

Jeg tenker at forskjellen er om man tar opp nye lån eller ikke. Hvis man parkerer sparepengene i et fleksilån så er det etter min mening ikke forskjellig fra å parkere dem i en sparekonto. Men hvis man tar opp et ekstra lån, eller øker låneramma, så blir det noe annet.

Gammel 02-06-19, 20:16   #4
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.

Jeg tenker at forskjellen er om man tar opp nye lån eller ikke. Hvis man parkerer sparepengene i et fleksilån så er det etter min mening ikke forskjellig fra å parkere dem i en sparekonto. Men hvis man tar opp et ekstra lån, eller øker låneramma, så blir det noe annet.

Siden 2010 betaler du med 50 000 ekstra i året på lånet ditt. I 2020 låner du en halv million for å pusse opp.

Eller
Siden 2010 har du spart 50 000 i året og pusser opp for en halv million. Det er ikke mye forskjell på det i min bok altså.

Gammel 02-06-19, 21:39   #5
Lavender
Passe aktiv

Lavender sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Timar, her.

Men dere som sparer: Hvis dere hadde brukt de pengene på å betale ned lånet så ville dere jo fått lavere rentekostnader på lånet? Og sluttlånet etter oppussing vil jo være det samme om dere hadde betalt ned og lånt opp eller om dere sparer og betaler utenom lånet? .

Det finnes ikke billigere lån, vi har 20% av boligverdi i lån. Nærmer oss 50 år, har ikke økt gjeld eller leaset bil siden 2005. Jeg er formuende, ser ikke målet med å investere og bruke. Men ja verdien på sparekontoen er negativ, men ærlig talt, så mye penger er det ikke at det er en kostnad. Men nå skal pengene brukes, bytte ut 19 år gammel Fiat, et IKEA kjøkken fra 1990 med 20 år gamle hvitevarer som synger på siste verset, og nå må oljefyren tas. Sparingen har formål, langsiktige penger i flere indexfond.

Gammel 02-06-19, 21:58   #6
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lavender, her.

Det finnes ikke billigere lån, vi har 20% av boligverdi i lån. Nærmer oss 50 år, har ikke økt gjeld eller leaset bil siden 2005. Jeg er formuende, ser ikke målet med å investere og bruke. Men ja verdien på sparekontoen er negativ, men ærlig talt, så mye penger er det ikke at det er en kostnad. Men nå skal pengene brukes, bytte ut 19 år gammel Fiat, et IKEA kjøkken fra 1990 med 20 år gamle hvitevarer som synger på siste verset, og nå må oljefyren tas. Sparingen har formål, langsiktige penger i flere indexfond.

Men du er enig i at om du sparer til du når 100 000 og så bruker det på nytt bad, eller om du putter de sparepengene til å betale ekstra på lånet, og så øker lånet med 100 000, så er det akkurat det samme? Minus differansen mellom renter på (det litt mindre) lånet og rentegevinst på sparepengene, som er mindre?

Det kan godt hende vi låner for mye, men det lønner seg altså ikke å spare penger man har tenkt å bruke, så lenge man har fleksilån som ikke står i null.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-06-19, 07:20   #7
Lavender
Passe aktiv

Lavender sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Enig Candy Darling. Men om vi skulle benyttet fleksilån måtte vi byttet bank, dagens bank gir høyere rente på hele lånet pluss økt månedlig adm gebyr. For med økt rente og økt gebyr er det lite differanse på 100 000,- mindre gjeld etter fradrag og 100 000,- på en sparekonto. Banken gir markedets beste renter på sparing. Og igjen, fleksi gir litt knotete økonomi for samboere med 50/50 når inntekten blir svært ulik. Jeg svarer HI på hva vi har gjort, ikke hva jeg mener andre skal gjøre.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:42.