|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
Klar
|
![]() Sv: Låner "alle" penger til middels/store oppussingsprosjekter?Men dere som sparer: Hvis dere hadde brukt de pengene på å betale ned lånet så ville dere jo fått lavere rentekostnader på lånet? Og sluttlånet etter oppussing vil jo være det samme om dere hadde betalt ned og lånt opp eller om dere sparer og betaler utenom lånet? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Off the map.
|
![]() Sv: Låner "alle" penger til middels/store oppussingsprosjekter?Enig med timar, hva er lån og hva de sparing? Det går inn i en annen for min del i alle fall. Vi kunne helt sikkert ha spart mer. Vi bruker mye på fritidsinteresser og på hverdagsluksus som pizza på restaurant, ut og spise lunsj. Har hus, to biler og en liten hytte. Den kunne vi nok ha solgt, den blir veldig lite brukt, men det hadde nok ikke blitt godt mottatt.
![]() |
#3 |
Travelt opptatt
|
![]() Sv: Låner "alle" penger til middels/store oppussingsprosjekter?
Jeg tenker at forskjellen er om man tar opp nye lån eller ikke. Hvis man parkerer sparepengene i et fleksilån så er det etter min mening ikke forskjellig fra å parkere dem i en sparekonto. Men hvis man tar opp et ekstra lån, eller øker låneramma, så blir det noe annet.
![]() |
#4 |
Off the map.
|
Siden 2010 betaler du med 50 000 ekstra i året på lånet ditt. I 2020 låner du en halv million for å pusse opp.
![]() |
#5 |
Passe aktiv
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det finnes ikke billigere lån, vi har 20% av boligverdi i lån. Nærmer oss 50 år, har ikke økt gjeld eller leaset bil siden 2005. Jeg er formuende, ser ikke målet med å investere og bruke. Men ja verdien på sparekontoen er negativ, men ærlig talt, så mye penger er det ikke at det er en kostnad. Men nå skal pengene brukes, bytte ut 19 år gammel Fiat, et IKEA kjøkken fra 1990 med 20 år gamle hvitevarer som synger på siste verset, og nå må oljefyren tas. Sparingen har formål, langsiktige penger i flere indexfond.
![]() |
#6 |
Prettiest mess ever seen
|
Men du er enig i at om du sparer til du når 100 000 og så bruker det på nytt bad, eller om du putter de sparepengene til å betale ekstra på lånet, og så øker lånet med 100 000, så er det akkurat det samme? Minus differansen mellom renter på (det litt mindre) lånet og rentegevinst på sparepengene, som er mindre?
![]() |
#7 |
Passe aktiv
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Låner "alle" penger til middels/store oppussingsprosjekter?Enig Candy Darling. Men om vi skulle benyttet fleksilån måtte vi byttet bank, dagens bank gir høyere rente på hele lånet pluss økt månedlig adm gebyr. For med økt rente og økt gebyr er det lite differanse på 100 000,- mindre gjeld etter fradrag og 100 000,- på en sparekonto. Banken gir markedets beste renter på sparing. Og igjen, fleksi gir litt knotete økonomi for samboere med 50/50 når inntekten blir svært ulik. Jeg svarer HI på hva vi har gjort, ikke hva jeg mener andre skal gjøre.
![]() |
|
|