|
Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Travelt opptatt
|
![]() Hvordan kan vi få opp valgdeltakelsen?Jeg bor i en av de valgkretsene i Norge med lavest valgdeltakelse; ned mot 25-30 % i kommunevalget, og jeg tør ikke tenke på fylkestingsvalget. På den ene siden gir det meg, som faktisk stemmer, mer makt. På den andre siden er det et kjempeproblem for hele demokratiet, og et signal på de store problemene dette området sliter med når det gjelder fattigdom, utenforskap og samfunnsdeltakelse.
![]() |
#2 |
Unik
Medlem siden: Apr 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvordan kan vi få opp valgdeltakelsen?Fredrikstad har et prosjekt for å gå flere unge til å stemme. Jeg for min del er for stemmeplikt, med mulighet for å stemme blankt. Det er så gode muligheter nå, med forhåndsstemming og ambulerende stemmer, så burde gå for de fleste
![]() |
#3 |
heimføing
|
![]() Sv: Hvordan kan vi få opp valgdeltakelsen?Det er ungdommen som ikke stemmer, sa de på NRK igår. Bare en tredjedel av de som kunne bruke stemmeretten sin for andre gang, gjorde det sist. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Tatt på
|
![]() Sv: Hvordan kan vi få opp valgdeltakelsen?I denne artikkelen synes jeg at det er noen gode poenger. Det jeg vet meg merke i er at mange ikke tenker på at mye det som vi tar for gitt er styrt av politikk og politikere og det er ved å bruke stemmeretten sin, så er det (nesten) den eneste måten å påvirke hvordan din kommune/bydel skal styres.
![]() |
#5 |
can-jur
|
![]() Sv: Hvordan kan vi få opp valgdeltakelsen?Det burde kanskje vært mulig å stemme på skole/universitet? Et forhåndsstemme lokale 2-3 dager slik at alle blir gitt muligheten OG kanskje føler litt på gruppepress.
![]() |
![]() |
#6 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Hvordan kan vi få opp valgdeltakelsen?
I Oslo er det forhåndsstemmelokaler overalt, deriblant på BI, Blindern og 25 andre steder over hele byen, uten at det ser ut til å hjelpe nevneverdig. I Oslo kan du forhåndsstemme fra 12. august til 6. september.
Sist redigert av Tallulah : 20-08-19 kl 17:31. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Erfaren
Medlem siden: Aug 2010
![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvordan kan vi få opp valgdeltakelsen?Synes egentlig det er litt trist å digitalisere enn slik ærverdig prosess, men synes man kunne stemt via Altinn. Det burde vært mulig å anonymisere stemmene allikevel. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Strikker
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Sunnmøre
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Her i heimen er det stemmeplikt
![]() |
#10 |
Unik
Medlem siden: Apr 2008
![]() Sv: Hvordan kan vi få opp valgdeltakelsen?Stemme via Altinn er jeg helt imot. Pater familias vil ha full kontroll i større familier. Nei takk.
![]() |
#11 |
heimføing
|
Godt poeng. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Hertuginne
|
![]() Sv: Hvordan kan vi få opp valgdeltakelsen?Digital stemmegivning har vært utredet og forkastet, og det basert på to viktige prinsipper. Det ene er at man fritt skal kunne stemme uavhengig av hva andre prøver å påvirke en til og det andre er at stemmegivningen vanskelig er helt 100 % anonym når man må identifisere seg digitalt (for man må kunne spore en stemme helt fra den stemmeberettigede til den er talt).
![]() |
#13 |
heimføing
|
![]() Sv: Hvordan kan vi få opp valgdeltakelsen?Nå sa de jo her om dagen at valgdeltakelsen er lavere for annengangsvelgere (20-22 år) enn for attenåringene som er førstegangs. Vet ikke om de har forsket på hvorfor. Har de flyttet fra hjemkommunen sin? |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
![]() Sv: Hvordan kan vi få opp valgdeltakelsen?Det føltes litt mindre relevant og jeg vurderte å ikke stemme i et lokalvalg når jeg var student. Det påvirket jo ikke der jeg bodde. Jeg stemte jo for er jeg var folkeregistrert, hos mine foreldre i et annet fylke.
![]() |
#15 |
can-jur
|
![]() Sv: Hvordan kan vi få opp valgdeltakelsen?Jeg har faktisk latt vær å stemme en gang. Og da var jeg andregangsvelger
![]() |
![]() |
#16 |
Licence to thrill
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
![]() Sv: Hvordan kan vi få opp valgdeltakelsen?Tenker det er viktig å minne dem rundt seg om å stemme ved fylkestingsvalget. Forskjellen i valgdeltakelse er så stor mellom kommune og fylke at hadde man bare fått dem som faktisk går inn i stemmeavlukket til å ta med seg begge sedler, ville det gjort stor forskjell. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Hvordan kan vi få opp valgdeltakelsen?Når jeg ser hva man klarer å stemme inn av politikere (ikke alle, men koen av dem), så begynner jeg å betvile hele demokratiet.
![]() |
![]() |
#18 |
Travelt opptatt
|
USA har bare litt over 50 % valgdeltakelse i presidentvalg, og lavere i mange andre valg, så Trump er vel et godt eksempel på hvor galt det kan gå når kun de ekstreme leverer stemmeseddelen.
![]() |
#19 |
Licence to thrill
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
![]() Sv: Hvordan kan vi få opp valgdeltakelsen?Ifht personkabalen er jo kommunestyrevalget et veldig godt eksempel på betydningen av at folk stemmer. Kryss og slengere på kommunestyrelista betyr MYE for hvilke personer som faktisk kommer inn (eller omvendt - en urettet liste). På fylkeskommunelista skal det mer til at stemmer gir utslag på personsammensetning, men det er jo flere stemmeberettigede, så det er naturlig. Har likevel hørt at også på den har kryss og slengere gitt et annet resultat enn originallista. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|