Sv: Bør prinsesse Ingrid få velge konfirmasjon fritt
Opprinnelig lagt inn av Stompa, her.
Bruker de å vise dåper også? Har bare fått med meg at bryllup og begravelse blir vist.
Jeg så faktisk bryllupet til Håkon og MM. Jeg var høygravid med tvillinger, klarte nesten ikke å bevege meg, og hadde bare NRK og TV2. (Hvis noen lurer har de snart eller har nettopp hatt 18 års bryllupsdag, siden vi feirer dobbel 18-årsdag om seks dager. )
Ja, de viser da kongelig dåp, både fra Norge, Sverige og England.
Ellers lurte jeg også litt på dette, hvordan loven om å bekjenne seg til den evangelisk-lutherske tro gjør at hun må konfirmere seg i kirken. Strengt tatt henger det ikke sammen, man kan fint velge f.eks humanistisk konfirmasjon eller ingen konfirmasjon, og likevel bekjenne seg til den evangelisk-lutherske tro. Konfirmasjonen inneholder ingen bekjennelse, det er ikke noe krav om konfirmasjon for å fortsette å være medlem av DNK. Man trenger heller ikke si fra seg noen tro for å konfirmere seg humanistisk, den er åpen for folk med alle slags trosretninger.
https://www.adressa.no/nyheter/innen...n-19825241.ece
Så det koker altså ned til forventninger, tradisjon og familiens/bestefarens pålegg, som hos veldig mange andre tenåringer (bortsett fra at de andres bestefedre ikke kan dra et feilaktig grunnlovskort for å få igjennom sitt ønske). Jeg har absolutt ingen problemer med å forstå at hun gjør det som forventes av henne altså, men de kunne godt opplyst henne om at hun hadde et valg likevel, selv om det neppe hadde ført til at hun hadde valgt annerledes.
Sist redigert av My : 31-08-19 kl 14:37.
|