|
Kommunikasjon Forum for data, biler og "duppeditter", samt annen kommunikasjon. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Musk
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Din Bybil, Nabobil, Herz carpool, Hyre etc. - erfaringerVi vurderer å ha bil gjennom bruk av en av de mange ulike carpool-løsningene som har dukket opp i Oslo. Har noen av dere erfaringer å dele? Vi tenker på både å leie bil ifm. storhandling og noen ganger for en hel dag eller helg. Vi bor innenfor ring 2 i Oslo. Sist redigert av liefje : 02-09-19 kl 11:04. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Din Bybil, Nabobil, Herz carpool, Hyre etc. - erfaringerVi bruker MoveAbout en del, de har bare elbiler. Er veldig fornøyde med dem, har leid både for en kjapp tur på IKEA og får en langhelg på hytta. De har tre forskjellige størrelser å velge mellom. De er også veldig greie å forholde seg til om det skjer ting underveis, f.eks. en gang vi kom for sent til levering pga. en ulykke.
![]() |
![]() |
#3 |
Tøff
|
![]() Sv: Din Bybil, Nabobil, Herz carpool, Hyre etc. - erfaringerVi er mangeårige medlemmer i Bilkollektivet og er strålende fornøyde!
![]() |
#4 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Din Bybil, Nabobil, Herz carpool, Hyre etc. - erfaringerFolk jeg kjenner som bor svært sentrumsnært er veldig fornøyde med Din Bybil, men det er jo begrensninger på hvor langt ute du kan parkere den uten å måtte betale leie.
![]() |
![]() |
#5 |
kamerat
|
![]() Sv: Din Bybil, Nabobil, Herz carpool, Hyre etc. - erfaringerVi er medlemmer av Bilkollektivet og veldig fornøyd med det. Vi bruker bil til handling på IKEA og lignende, og ellers i ny og ne til dagsturer i helger, og det funker utmerket for oss.
![]() |
#6 |
Musk
![]() Sv: Din Bybil, Nabobil, Herz carpool, Hyre etc. - erfaringer
Takk for tips om MoveAbout. De kjente jeg ikke til, så det skal sjekkes ut. Står disse bilene på faste steder rundt omkring slik at man må hente og levere samme sted eller kan de settes hvor som helst (så lenge det er lading der)? |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Musk
Helt greit for oss for vi bor sentralt. Problemet med Din Bybil kan evt. være at man jo betaler per minutt. Skal man handle f.eks. vil man ikke betale for tiden man er inne i butikken og heller ikke risikere at bilen er borte når man kommer ut fulladet med handleposer.. Men vi må kanskje bare prøve en gang, er jo ikke sikkert at dette er noe problem i virkeligheten. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Musk
Ser at plassene disse bilene står på er litt unna akkurat der vi bor. Det er greit for døgn- eller helgeleie, men litt irriterende når vi skal handle og gjerne bare vil ha en bil i full fart. Jeg er nok kresen etter å ha bodd i en europeisk storby i mange år der slike biler var tilgjengelige omtrent over alt. Løsningen er såklart å bruke Din Bybil til handling og disse til lengre leieperioder, minst ett døgn. Sist redigert av liefje : 02-09-19 kl 11:22. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
kamerat
|
![]() Sv: Din Bybil, Nabobil, Herz carpool, Hyre etc. - erfaringerJeg ser den, en av de største fordelene med Bilkollektivet for oss er nettopp at de har diverse oppstillingsplasser i gangavstand fra oss.
![]() |
#10 |
Nå da?
|
![]() Sv: Din Bybil, Nabobil, Herz carpool, Hyre etc. - erfaringerVi har ikke hatt bil på snart 4 år og startet med nabobil (fungerte fint, men på den tiden var du mer avhengig av å avtale overlevering med eier enn jeg tror de er nå), og de siste 2 årene har vi brukt Hyre. Veldig fornøyd! Supporten har vært upåklagelig de gangene vi har trengt det (svarer på minutter). App for å låse opp bilen, vi kan være mer enn en sjåfør på en bil og prismessig blir det det samme som nabobil og bilkollektivet (for de turene vi har regnet på). Ingen innskudd og bare nye biler.
![]() |
#11 |
Musk
Takk for input. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Musk
Tror jeg var for kresen da jeg sa at det var langt unna. Vi kan så absolutt gå dit de plassene er. Skulle bare ønske det hadde vært enda nærmere. :lat: |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Passe aktiv
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
![]() Sv: Din Bybil, Nabobil, Herz carpool, Hyre etc. - erfaringerJeg har brukt Nabobil de siste fire årene. Stort sett leid stor bil til langkjøring, ca 100 milar og har bare gode opplevelser. Men 18 000,- i egenandel er for mye, 0,- egenandelsforsikring er dyrt, reiseforsikringen min dekker kun 8000,-.
![]() |
#14 |
Fersk i gamet
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Din Bybil, Nabobil, Herz carpool, Hyre etc. - erfaringerVi er veldig fornøyd med Bilkollektivet hvor vi har vært medlem i mange år. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
kamerat
|
Vel, vår nærmeste oppstillingsplass er nærmere enn (den nå utleide) garasjeplassen vår, for å si det sånn.
![]() |
#16 |
ej ikke møjkets heije
|
Det de jeg kjenner sier er at foreløpig er det såpass få brukere at det ikke er noe problem, men de sa jo også at de ikke burde promotere det for mye for ellers ville det ikke være like brukervennlig lenger. Til nå har bilen stått på utsiden butikken når man kommer ut igjen, men det har man ingen garanti for.
![]() |
![]() |
#17 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Din Bybil, Nabobil, Herz carpool, Hyre etc. - erfaringerJeg har registrert meg på bybil, men ikke fått testet ennå. De jeg kjenner som bruker det, bruker det omtrent slik man kanskje ville brukt en taxi. Jeg ser at om Hiawata og jeg skal på dagstur til der søsteren min bor, knappe to timer utenfor Oslo, så er dagsleie på bybil billigere enn tur/retur med toget.
![]() |
#18 |
Bør lage seg en tittel selv
|
Du må hente og levere på faste steder. For oss passer det fint, fordi det ene hente-stedet er ved siden av jobben til mannen.
![]() |
![]() |
#19 |
Er fornøyd
Medlem siden: Jan 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Din Bybil, Nabobil, Herz carpool, Hyre etc. - erfaringerOm du er OBOS-medlem har du tilgang til Zipcar-biler i Oslo. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Musk
Er ikke OBOS-medlem, men greit å ha oversikt over alle alternativene her i tråden, så takk skal du ha. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|