|
Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Glamorøs
|
![]() Har du no' så bruk det oppJeg har et lite opprydningsprosjekt på gang, mye fordi foreldrene mine og foreldrene til Høvdingen har det, og de dytter mye over på oss.
![]() |
#2 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Har du no' så bruk det oppDet er ikke så enkelt det der, altså. Jeg har 6 frokosttallerkener som jeg fikk av bestefaren min da jeg flyttet for meg selv som 19-åring. Disse kom fra den fabrikken hvor han hadde jobbet, og hadde et helt eget mønster trykket på seg med bedriftens logo. Nå har jeg brukt disse i straks 25 år, hvorav de ti siste årene med vaskemaskin. Og det er bare å innse at det snart ikke er mer mønster igjen. Da jeg fikk dem ble de tatt fra et lager som bestefar hadde i boden, men nå er besteforeldregenerasjonen borte og ingen vet om det finnes flere slike tallerkener.
![]() |
![]() |
#3 |
Smugleser
|
![]() Sv: Har du no' så bruk det oppJeg har et nydelig Figgjo-servise (clupea) jeg har arvet etter farmor. Bruker det på hytta, og i oppvaskmaskinen der. Bevisst valg om at heller glede meg over å bruke det, enn å være lei meg over at det muligens blir slitt.
![]() |
#4 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Har du no' så bruk det oppJeg tenkte jeg kunne servere småkaker og sånn på mitt. Ting man tar med hendene. Også kan jeg heller bruke småasjettene til servering også, i stedet for noe gjestene spiser av.
![]() |
#5 |
på slep
Medlem siden: Aug 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Har du no' så bruk det oppVi har kongelig dansk porselen. Jeg orker ikke brruke det hvis det ikke også tas i oppvaskmaskinen. Tør jeg det?
![]() |
#6 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2008
![]() Sv: Har du no' så bruk det oppJeg fikk et flott middagsservise fra Kina av min morfar da jeg giftet meg. Det hadde han kjøpt da han seilte som kaptein på oljetanker. Det tåler neppe oppvaskmaskin, så det brukes kun til jul og noen få anledninger til. Det er alt for fint til å bare stå i skapet.
![]() |
#7 |
Slumrende Ullteppe
|
![]() Sv: Har du no' så bruk det oppVi fikk seks håndmalte champagneglass, spesiallagd til bryllupet vårt. Det er bare vi som har slike glass, de er uerstattelige. De støver ned i et skap, for vi tør ikke bruke dem.
![]() |
#11 |
Slumrende Ullteppe
|
![]() Sv: Har du no' så bruk det oppFeirer ikke 17.mai.
![]() |
#13 |
Eppur si muove.
Medlem siden: Jan 2012
![]() Sv: Har du no' så bruk det opp
![]() |
#14 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Har du no' så bruk det oppJa, jeg tror alle små, kalde desserter kan funke. Gele, mousse, en bitteliten Eton mess, tilslørte bondepiker m.m. Men det må være ganske mykt, tror jeg. Porselenet er så utrolig tynt at det ikke kan være noe som krever "kraftbruk" med bestikket.
![]() |
#15 |
Multitaskingmaniac
|
![]() Sv: Har du no' så bruk det oppSå smart! Jeg har noen nydelige mokkakopper som jeg har arvet og aldri bruker.
![]() |
#16 |
er grønn og fin.
|
![]() Sv: Har du no' så bruk det oppJeg har middagsservise etter besteforeldrene mine, de kjøpte det i sin forlovelsestid.
![]() |
#18 |
er grønn og fin.
|
![]() Sv: Har du no' så bruk det opp
Vaske for hånd utgår. Når vi samler familien min blir vi ofte veldig mange, og det er faktisk det eneste serviset jeg har som jeg kan dekke på til alle med.
![]() |
#19 |
can-jur
|
![]() Sv: Har du no' så bruk det oppVi bruker nå min grandtantes bryllupsgave som hverdags servise.
![]() |
![]() |
#20 |
Har tro på forbedring
|
![]() Sv: Har du no' så bruk det oppVi har mine foreldres bryllupsgave som dessertskåler. Det er dog fra hadeland glassverk ("Multe") - elsker de. Videre har jeg noen helt fantastiske mokkakopper som de også fikk i gave. De er og utrolig flotte - men de har endt opp med å stå som pynt mer.
![]() |
|
|