Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Skilpaddas flisespikkeri

Jeg snakker bokmål

Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter!

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-08-07, 15:22   #21
Fluke
Bør lage seg en tittel selv

Fluke sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rogaland
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg snakker bokmål

Jeg snakker mer eller midre rent bokmål, og syns de som har dialekt er heldige. For meg er det faktisk en ganske sår ting å ikke ha dialekt, men jeg har innfunnet meg med at jeg snakker som meg selv.

Gammel 01-08-07, 15:25   #22
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fluke, her.

Jeg snakker mer eller midre rent bokmål, og syns de som har dialekt er heldige. For meg er det faktisk en ganske sår ting å ikke ha dialekt, men jeg har innfunnet meg med at jeg snakker som meg selv.

*finger i øret, vil ikke høre*

Du snakker jo dialekt - det er bare det at den er en lite spesiell en

(Man har ikke nødt til å komme fra våggå for å ha dialekt altså) *sær*

Gammel 01-08-07, 17:09   #23
nolo
Fola Blakken

nolo sin avatar

Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Snakker ikke dronningen omtrent bokmål?

Fluke snakker flukisk, en enkvinnes dialekt.

Gammel 01-08-07, 19:37   #24
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns mange oppi nord snakker temmelig bkmål. Endingene deres er ofte akkurat slik ordene skrives, det høres helt teit ut.

Gammel 01-08-07, 19:42   #25
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 391
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av nolo, her.

Snakker ikke dronningen omtrent bokmål?

Det må vel være riksmål - minst.

Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-07, 19:57   #26
Myggstukket
sjelden

Myggstukket sin avatar

Myggstukket er kulere enn de flesteMyggstukket er kulere enn de flesteMyggstukket er kulere enn de flesteMyggstukket er kulere enn de flesteMyggstukket er kulere enn de flesteMyggstukket er kulere enn de flesteMyggstukket er kulere enn de flesteMyggstukket er kulere enn de flesteMyggstukket er kulere enn de flesteMyggstukket er kulere enn de flesteMyggstukket er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bauche, her.

Det stammer nok fra de som ble påtvunget å lære seg bokmål ja, men jeg synes det er mye "bokmålsord" i finnmark - og da ikke bare hos samer. Jeg har ei venninne fra Hammerfest som snakker sånn, og hun har ikke et samisk gen i hele kroppen omtrent - Jeg sa forøvrig ikke at den var bokmål, den ligner mest på skriftspråket sa jeg. - Mest for å gjøre et poeng av at de iallefall ikke snakker bokmål på østlandet.

Jeg syns faktisk de i Øst-Finnmark snakker ennå mer bokmålsaktig enn de i Vest-Finnmark. På kysten av Vest-Finnmark finner en andre ord og uttrykk enn det som prates lengre øst, eller lengre inn i fylket.

Gammel 01-08-07, 20:05   #27
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Riksmål er vel preget av totalt fravær av a-endelser, samt litt krydder som efter, blandt og sådant. Fosnes Hansen kjører litt sånn.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-07, 22:47   #28
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Myggstukket, her.

Jeg syns faktisk de i Øst-Finnmark snakker ennå mer bokmålsaktig enn de i Vest-Finnmark. På kysten av Vest-Finnmark finner en andre ord og uttrykk enn det som prates lengre øst, eller lengre inn i fylket.

Det er så vittig og høre på synes jeg. Liker egentlig godt finnmarksdialekten, selv om jeg ikke har hørt så masse til den.

Gammel 01-08-07, 22:54   #29
malena

malena sin avatar

malena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Myggstukket, her.

Men vi har da en hel masse dialektord i pratinga vår? Dokker, æ, dæ, ho, kor, koffår, korsn, e, osv. osv.

Dette er jo ord som hører hjemme i nynorsken.

Sannheten er at vi har tatt det beste fra begge mål.

Gammel 01-08-07, 23:35   #30
Ekorn
Studenten

Ekorn sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Tromsø
Ekorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Det er så vittig og høre på synes jeg. Liker egentlig godt finnmarksdialekten, selv om jeg ikke har hørt så masse til den.

Ikke kall det "finnmarksdialekten". Finnmark er på samme størrelse som Danmark, så det blir vel litt vagt.

Gammel 01-08-07, 23:46   #31
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet

Hasselnøtt sin avatar

Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Det må vel være riksmål - minst.

Det var det første jeg også tenkte. Hun sier jo Belgien!

Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-07, 23:53   #32
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg har litt fordommer mot folk som er født og oppvokst i Oslo, og hevder at de ikke snakker dialekt.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-07, 23:56   #33
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bokormen, her.

Jeg har litt fordommer mot folk som er født og oppvokst i Oslo, og hevder at de ikke snakker dialekt.

Jeg tror ihvertfall de fleste i Oslo har sosiolekt i en eller annen form, selv om noen kan snakke tilnærmet bokmål eller riksmål.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-07, 08:35   #34
Honda
Type R ;)

Honda sin avatar

Hvor: Nord
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fjalleballe, her.

Finnmarksdialekten? Det er vel noen få med samisk morsmål som leser seg til norsk-kunskapene sine som snakker nermest bokmål. Det er ikke så veldig mange det er snakk om. Så og kategorisere "finnmarksdialekten" som bokmål blir nesten som å kategorisere "nordvestlandsdialekten" som nynorsk.

For det der reagerte jeg og på.

Jeg har finnmarksdialekt innblandet med litt annet men snakker defentlig IKKE bokmål

Men en del samer som lærer norsk når de begynner på skolen eller fra bøker snakker veldig bokmål.

Er litt teit å høre på hehe

Jeg sal ut på vidda nå

Gammel 02-08-07, 08:54   #35
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg også.

Gammel 02-08-07, 10:34   #36
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Standard

Klart de har dialekt, den er bare litt kjip

Gammel 02-08-07, 13:21   #37
Pia
Princess Skids and Scars

Pia sin avatar

Pia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt likt
Standard

Klart de har dialekt, den er bare litt kjip

Uavhengig om man kan si man snakkerdialekt eller ikke, mener jeg at jeg snakker tilnærmet likt bokmål. Født og oppvokst på vestkanten, men lagt av meg den verste vestkantdialekten. Har allikevel ikke adoptert østkantens sleng.

Kommer ikke på et eneste ord som jeg ikke uttaler bokmål. Tror jeg ...

Pia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-07, 13:26   #38
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Oj da må du jo snakke som en robot.

Gammel 02-08-07, 13:31   #39
Pia
Princess Skids and Scars

Pia sin avatar

Pia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Oj da må du jo snakke som en robot.

Fælt så mye mobbing det var er i dag da.

Jeg har jo et toneleie jeg som alle andre. Men selve ordene blir uttalt som de står skrevet, utenom stumme bokstaver osv selvfølgelig.
Mulig jeg er helt på jordet, men jeg kan faktisk ikke komme på et eneste ord jeg uttaler annerledes. Forslag? Jeg drar ihvertfall ikke sammen ord som det gjø'kke noe o.l

Pia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-07, 13:39   #40
Claire
Sær og kresen

Claire sin avatar

Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pia, her.

Født og oppvokst på vestkanten, men lagt av meg den verste vestkantdialekten. Har allikevel ikke adoptert østkantens sleng.

Tja, hva med tittelen din?

Claire er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:46.