|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#61 |
finner ut av mye
|
![]() Sv: Blogginnlegget «Det har klikka for oss»
Ja, det er noe annet når det er et valg man gjør enn når man ikke kan velge fordi man ikke har råd. Det kan gjøre noe med selvbildet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#62 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Blogginnlegget «Det har klikka for oss»Vixen har nok mye rett. Vi kjøper sportsutstyr brukt og ungene har stort sett klær fra kjedebutikker (eldste har ett og annet plagg som koster litt mer). Men både vi og ungene er helt klar over at vi har greit med penger. Ikke at vi kan kjøpe alt, men at det bare er snakk om prioriteringer.
![]() |
![]() |
#63 |
Elsker gamlis- godis
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Blogginnlegget «Det har klikka for oss»Altså, problemet med merkepress er jo reelt og har vært det lenge. Jeg opplever likevel at akkurat dette innlegget er noe av det dårligste på å belyse den sammensatte problematikken fordi den oser av ekstremt og tydelig konstruerte eksempler sammen med den tåpelige posituren. Da oppleves innlegget useriøst og som å sparke inn åpne dører.
![]() |
#65 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
![]() Sv: Blogginnlegget «Det har klikka for oss»Jeg tenker at blogginnlegget er viktig, budskapet. Det er vi foreldre som må ta ansvar.
![]() |
![]() |
#66 |
Semiaktiv
Hvor: Trondheim
![]() Sv: Blogginnlegget «Det har klikka for oss»Ja, belter til 1000 kr til 11-åringer. Her går 90% av 11-åringene i treningsbukser eller joggebukser til daglig.
![]() |
#67 |
ctrl+z
|
![]() Sv: Blogginnlegget «Det har klikka for oss»De fleste er jo godt plassert i sin egen lille boble. Det jeg er lei av og som gjorde at jeg stusset over dette innlegget (jeg har som sagt aldri hørt om bloggeren, så det ga ingen indikasjon), var den bombastiske tonen om at "sånn er det".
![]() |
#68 |
Earthling
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Blogginnlegget «Det har klikka for oss»Jeg er også enig i at blogginnlegget var for bombastisk. Hun kjenner én 11-åring, så sånn er det? |
![]() |
![]() |
![]() |
#69 |
Usedvanlig begavet
Hvor: Telemark
Akkurat det med å kle på seg penger har vi snakket om her også. Kanskje særlig aktuelt hos oss, fordi Storesøster har en hobby med uante muligheter for pengebruk og riktige produkter fra riktige merker. Vi har vært nødt til å balansere hva vi legger penger i - og å kjøpe brukt, vente på salg eller finne alternative og rimelige everandører av samme produkt har alltid stått på dagsorden hos oss. Hun har riktignok aldri vært opptatt av hva hun har på seg på skolen, eller i sivil, og er veldig opptatt av at ikke ytterjakker har ekte pels eller uetisk dun. Da ryker jo en del av de mest hypede merkene - og jakker med syntetisk fór og fake pels har betydelig hyggeligere pris
Mvh Billa ![]() ***If you bungle raising your children, I don't think whatever else you do well matters very much*** Jacqueline Kennedy Onassis Sist redigert av Billa : 26-01-20 kl 13:44. |
![]() |
![]() |
![]() |
#70 |
Drømmer
|
![]() Sv: Blogginnlegget «Det har klikka for oss»Jeg ser jo at mange av de som deler innlegget rundt i diverse grupper, snakker ned de som velger å kjøpe dyrere klær til barna enn det som finnes på Cubus, hm osv. Synes ikke det er så mye bedre å slenge dritt andre veien heller jeg. Man bør jobbe med holdningene tenker jeg uansett om det er dyre eller billige klær, arvet eller nytt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#71 |
Usedvanlig begavet
Hvor: Telemark
Dette er er poeng jeg tenker flere kan ta med seg. Skittkasting, nedsnakking og latterliggjøring er ikke spesielt sjarmerende uansett hva klesskapet til poden inneholder.
![]() |
#72 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Ja, på sett og vis, men det er greit å påpeke at begge telefonene er arvet. Sist redigert av Fjols : 26-01-20 kl 14:10. |
![]() |
![]() |
![]() |
#73 |
By the Sea
|
![]() Sv: Blogginnlegget «Det har klikka for oss»Jeg kjenner det ikke igjen her vi bor - men min venninne i en annen del av byen forteller om ting som er helt likt det som beskrives i innlegget. Så jeg vil anta et det ikke er oppkonstruert eller overdrevet i seg selv - men at det kanskje er en virkelighet som stemmer i noen miljøer og ikke de fleste.
![]() |
#74 |
Tja...
Medlem siden: Dec 2006
![]() Sv: Blogginnlegget «Det har klikka for oss»Tror det kommer veldig an på personen man er og foreldrene.
![]() |
#75 |
ctrl+z
|
![]() Sv: Blogginnlegget «Det har klikka for oss»Når det er snakk om sosiale markører i ungdomstida, så er vel russebuss den største. Men den diskusjonen hører kanskje våren til.
![]() |
#76 |
Nytt år, nye muligheter
|
![]() Sv: Blogginnlegget «Det har klikka for oss»Jeg reagerte også på dette. Kjenner meg ikke igjen, har barn i rett alder og bor i Bærum.
![]() |
#77 |
Semiaktiv
![]() Sv: Blogginnlegget «Det har klikka for oss»Jeg ser jo at det er forskjell på skolene her. På naboskolen til våre (guttungen spiller på fotballag med gutter derfra) har mange av guttene i sjuende "merkegensere" og "merkejakker". Det er tydeligvis tynne dunjakker fra Peak Performance og gensere fra Gant som er i vinden. Mange går likt kledd. Guttene fra "vår" skole har ikke dette, der er det mye større variasjon i påkledningen. Men selv om dette er populære merker blant disse guttene, og det sikkert kan oppleves som press for noen der (uten at jeg vet), så har jeg ikke inntrykk av at de ser ned på min gutt og hans klassekamerater fordi de ikke har slike klær. Har aldri hørt om at noen har fått kommentarer på det, selv om jeg ikke kan utelukke at det forekommer på skolen deres. Mitt inntrykk er at det er hyggelige og inkluderende gutter. På fotballen er det ikke mye snakk om sånt i det hele tatt. Det går an å både hige etter og eie merkeklær, uten at man samtidig ser ned på eller mobber de som ikke har det. Det er lett å blande sammen dette.
µ 05 07 07 Sist redigert av My : 27-01-20 kl 11:06. |
![]() |
![]() |
![]() |
#78 |
har tatt seg sammen
|
![]() Sv: Blogginnlegget «Det har klikka for oss»Jeg har også stusset over dette innlegget. Vi bor også i et bemidlet område, men det er kanskje mer økonomisk og kulturelt variert enn jeg har fryktet. Kjenner ikke igjen mine barn verken som merkeavhengige eller at de blir ertet for arvet tøy. Har også en 10-klassing som søker seg til byens "sosseskole" på vgs uten å se ut til å ta det inn over seg.
![]() |
#79 |
Semiaktiv
![]() Sv: Blogginnlegget «Det har klikka for oss»Jeg må ellers tilstå at jeg også har undret meg litt på hvorfor så mange foreldre går med på å kjøpe disse 800-kroners Gant-hettegenserene til sine sjuendeklassegutter som vokser som uvær, og samtidig bidra til press om å ha slik genser.
![]() |
#80 |
Drømmer
|
Tja, mange gjør vel som meg og kjøper på salg. Den min har kostet 300 kr. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|