|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#3 |
Øyboer
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Om statistikk og mediaJeg kjenner flere voksne med Asperger og bare en av de er ikke i fult arbeid, men har vært i mange år. #lettforskning. Det er jo noe som vil være lettere å måle om noen år, men per i dag er det underdiagnosert og lite registrert i systemer de man vet mest om er jo de som har vansker. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Kontrollfrik
Hvor: Sammen med Richard
![]() Sv: Om statistikk og media
Dette er også mitt inntrykk. Jeg kjenner ingen voksne, men barn og unge. Og blant de jeg kjenner, er det ingen grunn til at de ikke skulle ha en vanlig jobb. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Øyboer
![]() Sv: Om statistikk og mediaDet kan godt være du kjenner flere voksne. Men de snakker ikke om det , eller vet det ikke selv. Folk har en tendens til å åpne seg for meg på fest siden jeg har skrevet master om høytfungerende autisme/Asperger. De sier også at gjerne familie og venner/ arbeid ikke vet så mye om det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Kontrollfrik
Hvor: Sammen med Richard
![]() Sv: Om statistikk og media
Ja, er klar over det. Ordla meg feil. Skulle være «blant de jeg vet om diagnosen til». Fordi jeg jobber med barn, og jeg kjenner flere ungdommer. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Epikur
|
![]() Sv: Om statistikk og mediaJeg er leder for en høytfungerende asperger, og at hun er i jobb er ikke NAVs fortjeneste. Jeg har opplevd at NAV har forsøkt å nedvurdere arbeidsevnen hennes og tenkt at eneste tilrettelegging er lavere stillingsprosent (=ikke huslån), ikke å heller ta pauser og ha en forventningsavklaring rundt produksjon og tempo som er tilpasset diagnosen. Jeg har også opplevd at behandlingsapparatet rundt vedkommende har forstått såpass lite av diagnosen at de først legger ord i munnen på vedkommende (ja, nå er du vel sliten/lei/trist, nå kjeder du deg osv.) for så å bruke det vedkommende blir bedt om å si til å sykeliggjøre eller be om "feil medisin". Vedkommende har jobbet her i 6 år, og vi vet at h*n ikke trenger store utfordringer, endringer eller variasjon, tvert om. Det gjør vedkommende utrygg. Men så sitter feks en eller annen psykolog og tenker at det høres nå skrekkelig kjedelig ut å skanne og registrere hele dagen, og "lærer" vedkommende at nå burde det bli mer utfordring, variasjon og heppetihepp.
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.” ― Dorothy L. Sayers Sist redigert av Harriet Vane : 19-02-20 kl 10:11. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|