Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Skravleforum

Hva har du plutselig fått tid til?

Skravleforum Forum for skravletråder. Forumet vil bli ryddet med jevnlige mellomrom og gamle tråder bli slettet. Innleggstelleren er ikke på her.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-03-20, 22:20   #81
apan
I mål

apan sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva har du plutselig fått tid til?

Opprinnelig lagt inn av Billa, her.

De sier jo at denne pandemien tydeliggjør veldig store ulikheter både i type jobb og ansvar. Jeg er i en jobb som er av dem som aldri vil bli stengt eller som kan gjøres hjemmefra, og jeg kan nesten ikke huske sist jeg var så sliten eller jobbet så mye. Og jeg får nesten inntrykk av at det er litt enten eller - enten så har man gode dager i feriemodus med oppussing og Coronaferie på hytta, eller så er det skummelt og sinnsykt travelt. Enten fordi man er i førstelinja, eller fordi man er i en utsatt bransje hvor permitteringene sitter løst.

Det er mye mellom der altså. Men altså, om man til vanlig er vant til overtid fra 21-24 hver kveld og fortsetter med det, er det mulig å redusere arbeid på dagen en god del. Med små barn i hus er det noen reelle begrensninger rett og slett. Og da hjelper det ikke å stresse. Man vil jo da se annerledes på det enn om man er vant til å ha all kveldstid til fri disp og nå mister det. Hva det er å ha det travelt og ikke, er veldig relativt, og folk har ulike grenser for hva de føler er naturlig tilpasning. Da snakker jeg selvsagt ikke om førstelinje i helsevesen og annet samfunnskritisk. De er i en helt annen situasjon selvfølgelig.

Mange bør imidlertid roe ned personlig ansvar for hjemmeskolen. Små barn overlever noen uker uten optimal læring altså. Jeg føler et mye større ansvar for at de yngste skal oppleve situasjonen som trygg enn at alt skal leveres i tide. Foreldre i klassen til lillesøster stresser med at plattformen er nede og hva gjør de da og send bilde av oppgaven og kan vi levere på mail etc. De er 9 år. Det man da gjør er å be dem gjøre noe annet de kan lære av eller noe de ikke lærer av og så gjør man oppgaven når ting virker igjen. Og om en oppgave ikke blir gjort, tror jeg fjerdeklassingene overlever det.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-03-20, 22:21   #82
Molly
Bør lage seg en tittel selv

Molly sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Molly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

I ettermiddag har jeg vasket balkong + vinduer og tatt fram balkongmøblene.

Gammel 18-03-20, 23:06   #83
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Det er mye mellom der altså. Men altså, om man til vanlig er vant til overtid fra 21-24 hver kveld og fortsetter med det, er det mulig å redusere arbeid på dagen en god del. Med små barn i hus er det noen reelle begrensninger rett og slett. Og da hjelper det ikke å stresse. Man vil jo da se annerledes på det enn om man er vant til å ha all kveldstid til fri disp og nå mister det. Hva det er å ha det travelt og ikke, er veldig relativt, og folk har ulike grenser for hva de føler er naturlig tilpasning. Da snakker jeg selvsagt ikke om førstelinje i helsevesen og annet samfunnskritisk. De er i en helt annen situasjon selvfølgelig.

Mange bør imidlertid roe ned personlig ansvar for hjemmeskolen. Små barn overlever noen uker uten optimal læring altså. Jeg føler et mye større ansvar for at de yngste skal oppleve situasjonen som trygg enn at alt skal leveres i tide. Foreldre i klassen til lillesøster stresser med at plattformen er nede og hva gjør de da og send bilde av oppgaven og kan vi levere på mail etc. De er 9 år. Det man da gjør er å be dem gjøre noe annet de kan lære av eller noe de ikke lærer av og så gjør man oppgaven når ting virker igjen. Og om en oppgave ikke blir gjort, tror jeg fjerdeklassingene overlever det.

Jeg tror også at elevene overlever å ikke levere. Men når læreren (ikke klasseforstander for hun har studiedag, men den læreren de vanligvis har onsdag, uteskoledag, etterlyste lagring av innlest norsklekse sånn i 13-tiden, som jenta ikke hadde rukket gjøre før hun ble sendt på uteskole med naboen, så ble hun fortvila.

9 åringen stresset og fortvilet for at hun ikke hadde gjort det ferdig før klokka ti, for det vsr da de gikk ut.

Jeg forsikrer om at å gjøre det kl 13 er helt innafor.
Tror ikke hun helt trodde på meg.

Jeg bruker mye mer tid hver dag på å forsikre ungene om at "det går nok bra" på ulike vis.

Førstelinje er vi ikke. Ikke andre linje heller. Tredje kanskje. Fortsatt et hakk eller to forran korona-ferie.

Og jeg bruker en god del tid på å prøve å overtale meg selv til å tro at det går bra. Sånn med alt. Med meget vekslende hell...

Gammel 18-03-20, 23:09   #84
apan
I mål

apan sin avatar

Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

Jeg tror også at elevene overlever å ikke levere. Men når læreren (ikke klasseforstander for hun har studiedag, men den læreren de vanligvis har onsdag, uteskoledag, etterlyste lagring av innlest norsklekse sånn i 13-tiden, som jenta ikke hadde rukket gjøre før hun ble sendt på uteskole med naboen, så ble hun fortvila.

Og da synes jeg læreren er på bærtur og jeg hadde meldt fra til skolen. Vi drar utetiden midt på dagen så lenge vi kan og synes det er bra så lenge ungene koser seg ute.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-03-20, 23:10   #85
millact

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Che, her.

Den første uken hjemme har vært veldig hektisk. Overraskende hektisk, faktisk.

Enig! Og jeg har normalt travle dager på jobb også. Men, dette blir nok en vane.

Ellers er jeg helt enig med Apan. Mine to har jeg ikke sjanse til å
følge opp; har det for travelt selv rett og slett. Mesteparten av min jobb må gjøres på
dagtid siden andre er avhengig av info fra meg.

I ettermiddag fikk jeg gått to turer.

Sist redigert av millact : 18-03-20 kl 23:23.
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-03-20, 23:16   #86
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Ungene mine greier skolegreier fint selv. Men jeg tror ikke jeg hadde gått i bakken hvis ikke. Har sendt beskjed til læreren at vi ikke rekker å følge så mye med, og at hun får si fra hvis det blir helt galt. Fikk tilbakemelding om at han burde skrive lengre tekster så det har jeg mast litt på.

Bare de føler seg trygge som noen sa, så er det det viktigste.

Gammel 19-03-20, 09:41   #87
liefje
Musk

liefje sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
liefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har mer tid, men føler ikke at jeg klarer å motivere meg til å fylle dem med noe konstruktivt. Det blir bare mer tid på nett og mer nyheter. Men skal vaske huset i dag i det minste. Har vanligvis vaskehjelp, men har avlyst.

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-20, 09:44   #88
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Nå har jeg plutselig all verdens tid, fordi planen var å vurdere og gi tilbakemelding på tysktekster, og jeg glemte å laste dem ned i går kveld. Det er helt håpløst å få tak i dem nå på dagtid, for It's Learning står i stampe. Hvilket betyr lite å gjøre nå på dagtid, og kveldsarbeid i stedet.

Gammel 19-03-20, 10:24   #89
Tussa
Ferdiglada

Tussa sin avatar

Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Som HR-ressurs har eg travlare dagar enn på veldig lenge og det er mykje jobb. Likevel føler eg på meir overskudd og kjenner ikkje behov for å sove middag lengre Totalt får eg omtrent ca en time meir nattesøvn og det er veldig deilig.

Får likevel meir tid til husarbeid med klesvask og lignende, samt med inspirasjon frå Tangerine fikk eg vaska ut av matskuffene mine i går. I løpet av en lang arbeidsdag må eg ha nokre få pauser og då er det deilig at husarbeid no kan gjerast langsmed.

Gammel 19-03-20, 10:28   #90
rine
Halloen!

rine sin avatar

rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har ikke kapasitet til å følge opp hjemmeskolen til 17-åringen, jeg har mer enn nok med min egen. Men, jeg hører at han er logget på, og han sier at han gjør oppgaver, så...

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-20, 10:35   #91
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har jo mye mer tid på kveldene enn før, selv om det fortsatt er nok å gjøre på dagen. Jeg er et sosialt menneske, og pleier stort sett å være borte på trening og med venner flere ganger i uken. Nå er det Netflix fra klokken 20 hver dag, lzm.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-20, 11:16   #92
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har fått ryddet vaskerommet skikkelig - Det har hatt ganske stemoderlig behandling den siste tiden - så sånn sett er det mye hyggeligere å tilbringe tid der nå da.

Gammel 19-03-20, 11:19   #93
Tangerine
Eklektisk

Tangerine sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 1
Tangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tussa, her.

Som HR-ressurs har eg travlare dagar enn på veldig lenge og det er mykje jobb. Likevel føler eg på meir overskudd og kjenner ikkje behov for å sove middag lengre Totalt får eg omtrent ca en time meir nattesøvn og det er veldig deilig.

Får likevel meir tid til husarbeid med klesvask og lignende, samt med inspirasjon frå Tangerine fikk eg vaska ut av matskuffene mine i går. I løpet av en lang arbeidsdag må eg ha nokre få pauser og då er det deilig at husarbeid no kan gjerast langsmed.

Jeg har brukt vanvittig med tid på fotballbanen, den tiden er dessverre over. Flere skuffer og skap skal nok ryddes. Og jeg skal få 100% kontroll over klær. Håper jeg.

Tangerine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-20, 13:31   #94
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I dag fikk jeg tid til lang "lunsjpause" med boller, kaffe og solkrok sammen med mellomdatteren, og det var jo helt vidunderlig.

(Trengte det også, etter en ekstremt hektisk formiddag med masse Teams-møter og leveranser, så jeg var helt blåst i hodet. Det er veldig intenst med videomøter back-to-back i timesvis)

Gammel 19-03-20, 13:44   #95
millact

millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

(Trengte det også, etter en ekstremt hektisk formiddag med masse Teams-møter og leveranser, så jeg var helt blåst i hodet. Det er veldig intenst med videomøter back-to-back i timesvis)

Jeg hadde en slik dag i går og var helt utslitt da ettermiddagen kom. I dag er det bedre, men jeg er begynt å glede meg til helg.

Gammel 19-03-20, 13:54   #96
Blånn

Blånn sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 17
Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Jeg har ikke kapasitet til å følge opp hjemmeskolen til 17-åringen, jeg har mer enn nok med min egen. Men, jeg hører at han er logget på, og han sier at han gjør oppgaver, så...

Jeg tenker at både 15-åringen og 17-åringen tar ansvar for sin egen hjemmeskole. Jeg spør hver dag om de har gjort det de skulle og det påstår de at de har.

Behind every great man is a woman rolling her eyes.
-Jim Carrey-
Blånn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-20, 13:57   #97
Anne C

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I dag har jeg hatt tid til å sitte litt på terrassen og fått litt sol i ansiktet. Det var deilig.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-20, 14:00   #98
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er veldig fornøyd med at oppleggene til både eldste og mellomste passer dem bra. Eldste, på vgs, har fått et veldig tight opplegg, med innsjekk til timene, og leveranser for omtrent hver time. Det er bra, for han svimer litt og er ikke alltid like "drevet", før han har en tight deadline.

Mellomste har løsere opplegg, med friere timeplan, og hun som blir stresset av deadlines, men jobber ekstremt bra og fokusert når hun får styre sin egen tid, trives helt supert med det. Konsentrert og fokusert, og rekker å trene i dagslys midt på dagen og sånn.

Gammel 19-03-20, 14:32   #99
Pesten

Pesten sin avatar

Medlem siden: Feb 2011
Pesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Å sovne på sofaen etter frokost

Gammel 19-03-20, 14:51   #100
Millen
Klare sjøl

Millen sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Millen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Anne C, her.

I dag har jeg hatt tid til å sitte litt på terrassen og fått litt sol i ansiktet. Det var deilig.

Jeg også.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:30.