|
Grønne fingre Alt om blomster inne og ute, frukttrær, busker, kjøkkenhage, kompost og uterom. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
can-jur
|
![]() Grønnsakstråd 2020Vi (les jeg) må ha et sted å skryte, spørre, mase og skravle om årets (planlagte) avling!
![]() |
![]() |
#2 |
can-jur
|
![]() Sv: Grønnsakstråd 2020Her er det fortsatt 1 m snø og drivhuset er ikke mulig å nå uten ski.
![]() |
![]() |
#3 |
Tja...
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Grønnsakstråd 2020Bra tips. Nå som vi skal være hjemme i hele sommer så kanskje jeg skal spa opp en del i hagen og så grønnsaker.
![]() |
#4 |
finner ut av mye
|
![]() Sv: Grønnsakstråd 2020Har masse frø liggende, men vet ikke om det blir noe såing i år. Physalisene jeg sådde i fjor har overlevd vinteren, og skal få lov til å komme ut snart. Så får vi se om det blir bær i år også. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Grønnsakstråd 2020Jeg skal flytte fra drivhuset mitt.
![]() |
#6 |
finner ut av mye
|
![]() Sv: Grønnsakstråd 2020
Salat er enkelt, men gulrøtter synes jeg er vanskelig. Får ihvertfall aldri dreisen på det. Reddik og hvitløk har jeg hatt mer suksess med. Squash også, men det var i England der det var veldig solrike somre. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
søt
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Grønnsakstråd 2020Gulrøtter bør sås i melkekartonger, og så må de settes i jorda etterhvert når gresset på gulrota er ganske høyt. Ta vekk bunnen av kartongen.
![]() |
#8 |
can-jur
|
![]() Sv: Grønnsakstråd 2020I dag har jeg fått knutekål, agurk og purre i jorda. Inne altså.
![]() |
![]() |
#9 |
Medlem siden: Mar 2009
![]() Sv: Grønnsakstråd 2020Jeg har foreløpig ikke sådd annet enn diverse blomster, men skal så gulrøtter, knutekål, grønnkål, tomater, agurk og paprika. Dvs jeg sår vel omtrent halvparten av dette og bytter småplanter med en venninne. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
på slep
Medlem siden: Aug 2009
![]() Sv: Grønnsakstråd 2020Har dere tips til noe enklet for en som ikke får til gulrøtter engang? Har pallekarm ute.
![]() |
#11 |
Lesende
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
![]() Sv: Grønnsakstråd 2020Hvitløk er superenkelt. Man tar en passe dvask hvitløk, en sånn som egentlig ikke er så god i mat lenger, deler opp i feddene og stikker de fem centimeter ned i passe løs jord. Til høsten har hvert fedd blitt til en knoll med mange fedd. De kan stå over vinteren på Østlandet om man ikke bruker alt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Medlem siden: Sep 2007
![]() Sv: Grønnsakstråd 2020Jeg har sådd noen blomster jeg har tenkt å ha i krukker. Jeg var veldig ivrig på planter og sånt for endel år siden, og jeg tror jeg skal ta opp det igjen i år. Jeg skal så blomsterengblomster og kanskje noe grønnsaksgreier også. Men har ikke kommet så langt med den tenkingen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Medlem siden: Mar 2008
![]() Sv: Grønnsakstråd 2020Barna har sådd tomater, salat og gulerøtter. Salat har vi god erfaring med.
![]() |
#14 |
søt
Reddik og salat
![]() |
#16 |
søt
![]() Sv: Grønnsakstråd 2020Nei, jeg mente egentlig så ute - se mine innlegg i denne lenka: http://www.foreldreportalen.no/forum...d.php?t=201205
![]() |
#17 |
Fjellpiper
|
![]() Sv: Grønnsakstråd 2020Jeg er rookie og prøver meg for første gang i år. Har sådd tomater, paprika, agurk, basilikum, oregano og rosmarin. Alt står foreløpig i minidrivhus i vinduskarmen på kjøkkenet eller foran vinduet på soverommet som er litt kaldere. Burde nok ideelt sett hatt kaldbod med plantelys. Kanskje det blir til neste år? Skal også så gulrøtter i melkekartonger oppi plastkasser ute, må bare samle nok kartonger først. Til våren skal jeg lage pallekarmer. Har også tenkt å sette poteter bare jeg får tak i settepotet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
can-jur
|
Det kommet jo veldig an på hvor man bor. Her kan ingenting såes ute før st.Hans. Og da blir det ikke mye salat
![]() |
![]() |
#19 |
Permakulturell
|
![]() Sv: Grønnsakstråd 2020I slutten av mars sådde jeg tomater, rotselleri og basilikum. Alt ute i uoppvarmet drivhus, så vi får se hvordan det går. Det gikk fint i fjor, men da var jeg litt senere ute.
![]() |
#20 |
søt
Jo, du kan så det ute i plastkasser ute i januar. Det spirer når det er klart og blir mye bedre herdet enn hvis man sår det inne da det venner seg på klimaet. Uansett hvor du bor. Selv om det kanskje ikke spirer før st.hans hos noen da. Men det er gøy å både så ute og inne.
![]() |
|
|