Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Korona - smittesporingsapp

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-04-20, 20:36   #1
Høst
Ad astra

Høst sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 339
Høst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Korona - smittesporingsapp

Hvis man tenker over hvor mange ganger i løpet av en vanlig dag man legger igjen spor av hvor man er, er en slik app min minste bekymring. Men, som med alt annet, forutsetter det jo at data som samles inn brukes og destrueres i henhold til kravene.

Jeg bruker smarttelefon, ipad, pc, fitbit, tesla, nøkkelkort, bankkort osv osv - når man begynner å tenke på det er det vel nesten umulig å ikke legge igjen spor? På en konferanse var det en som sa at android-systemet registrerer hvor en telefon er ned til ett gitt rom på ett hotell, og at den gjør det 60 ganger i minuttet eller noe slikt? Jeg bruker ios, men har ingen illusjoner om at ikke både telefonprodusenten, fitbit (som snart overtas av google) og tesla vet hvor jeg er store deler av døgnet allerede.

Though my soul may set in darkness, it will rise in perfect light; I have loved the stars too truly to be fearful of the night.

Høst er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-20, 20:41   #2
Timar
Klar

Timar sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sentralt
Blogginnlegg: 56
Timar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt av
Standard

Jeg kommer til å laste den ned, og slette den når det ikke er behov for den lenger. Det får være mitt lille bidrag til pandemi-bekjempelse.

Såvidt jeg har skjønt så samles det inn posisjonsdata på alle som har lastet ned appen, og så får man beskjed om man har krysset spor med noen som får påvist smitte. Det vil jo være en fordel for meg også å få den beskjeden.

Mulig jeg er naiv, altså, men en app laget av norske myndigheter skremmer meg ikke. Like lite som opphevelse av grunnloven i en kort periode for at regjeringen skal kunne handle raskere i en krisesituasjon.

Dere som er skeptiske, del gjerne hvorfor!

Timar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-20, 20:43   #3
Pelen
Bør lage seg en tittel selv

Pelen sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 293
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Timar, her.

Såvidt jeg har skjønt så samles det inn posisjonsdata på alle som har lastet ned appen, og så får man beskjed om man har krysset spor med noen som får påvist smitte. Det vil jo være en fordel for meg også å få den beskjeden.

Det er slik jeg har oppfattet det også og da kan jeg beskytte meg og min familie bedre samtidig som jeg bidrar. Jeg legger fra meg så mange elektroniske spor uansett og dette er bare for en periode.

Pelen er aktiv nå   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:19.