Sv: Trenger middagsretter som behager en familie og en kresen ettåring
Jeg har ikke tatt meg så nær av at Lille ikke har likt alt på første forsøk eller at hun har grist, spyttet eller plukket. Jeg har servert henne det samme som vi får og i 99% av tilfellene går det ned, enten første gang, gangen etter, gangen etter det eller etter det igjen. Hun skal jo bo hos oss, så det er greit at hun venner seg til kosten.
Det var stor sorg for Kjære at hun ikke likte pannekaker. Og også stor sorg at hun ikke likte vafler, lapper eller fleskiser. Nå gjør hun det, men det tror jeg er for å glede sin far.
Medisterkaker er en (usunn, men) real slager for unger. Trekk dem i kraft. Deilig. La unger spise med hendene, dersom de helst vil det, når de er 1.
Spaghetti bolognese, fisk som laks og ørret, kjøttboller i tomatsaus, grønnsakssuppe, gratenger av ulike slag osv.
Jeg tror at så lenge man lager smaksrik (men ikke salt) god mat, vil ungene spise det. Kanskje ikke første eller andre gang, men etter hvert. Ikke mas. Ikke tving dem til å spise pent. Stripp dem til bleia og la dem spise. Å lære dem å ikke grise kan man ta etterhvert. Ikke stress i fht at de spiser lite. Ingenfriske barn dør frivillig av sult. Noen er brødmennesker, andre er middagsmennesker, noen ganger er det sultne, andre ganger ikke. Ikke mas. Tilby mat i ulike konsistenser, temperaturer og smaker. Hvis alt skal være most grøt av fisk/kjøtt og potet, blir det kjedelig. Lur inn grønnsaker i alt.