Sv: Hva skal jeg stemme og hvorfor?
Opprinnelig lagt inn av Desembermamma, her.
Du skal stemme venstre, og hvorfor? Fordi jeg gjør det. 
og det er grunn nok mener du? Hvorfor skal jeg stemme Venstre Desembermum?
Jeg er mektig imponert over alle innleggene som er kommet etter at jeg skrev HI. Jeg er fortsatt rådvill, og jeg er også fullstendig klar over at i kommunevalg er det ofte lurt å stemme på person fremfor parti. Men samtidig føler man seg litt Judas ved å stemme på en person fra et parti som ellers forøvrig har lite til felles med ens eget politiske ståsted.
Viktig for meg:
- Full barnehagedekning, privat eller offentlig spiller ingen rolle bare det føres kontroll med driften og at prisen/kvaliteten er den samme enten man velger privat eller offentlig. Flere flexitid-barnehager (Vi er MANGE som jobber skift og uregelmessige arbeidstider i samfunnet, men det er svært få barnehager for barna våre hvor det er litt mer fleksibel åpningstid)
- Gode skoler i nærområdet. Kraftig opprydning i skolen. Høyere lønn til lærere vil føre til at læreryrket igjen blir attraktivt dvs. flere vil søke seg til lærerskolen, det vil bli vanskeligere å komme inn på lærerskolen -ergo blir det det flinkere lærere dersom politikerne våre snart innser at lærere har en av de viktigste arbeidsoppgavene i samfunnnet.
- Staten selv må bli mer involvert i miljøbølgen som brer seg over land og strand.De må slutte med alt pratet og gjøre noe selv!
Myndighetene må gjøre det enklere for folk å velge miljøvennlig. Det er latterlig at det koster mer å velge miljøvennlige produkter/tjenester.
Dessuten må Norge se seg litt rundt og f.eks.ikke lenger enn ned til kontinentet når det gjelder å innføre energi-sparende tiltak. Det holder liksom ikke å si at vi må skru ned tempen innendørs, bruke sparedusj og sortere søppel når bl.a. offentlige bygg, lysløyper, veier og reklameskilt i og omkring storbyene er flombelyst døgnet rundt. Bøtelegg enmannskjøring i bil i rush-trafikken på innfartsårene til storbyene. Gjør det attraktivt for bedrifter og privatpersoner å velge miljøvennlige løsninger m.m.m.
- Fjern sykehuskøene! Om det betyr bygge flere sykehus, flere leger/medisinsk personell, mindre administrativt papirarbeid for leger - så sett i gang! Det er en skam at folk står i kø for viktige operasjoner/medisinsk behandling i Norge.
- Lavere skatter og avgifter på noe, men ikke på alt. Skal vi spise bløtkake hver dag, ja så må vi betale for det , men ja, det er tragisk høye avgifter på en del i dette landet. Biler f.eks. Det hjelper ikke å sette opp skattene og avgiftene, for nordmenn med god råd kjøper bil UANSETT pris. Lavere avgiftsnivå vil føre til at flere får råd til å bytte ut vrak av trafikkfarlige og miljøfiendtlige biler, og skaffe seg nye,bensinsnåle, mijøvennlige og langt mer trafikksikre biler. Norge har Europas eldste bilpark- det sier litt! Folk slutter ikke å kjøre bil selv om avgiftene er høye. Det burde politikerne forstå.
- Matvareprisene i Norge skal jeg ikke klage mer på. I forhold til hva vi tjener i Norge (dvs. sum vi har til å disponere på mat) så er det bare et par land i Europa som har billigere mat enn Norge. Nederland er ett av dem. Men alkoholprisene skal og vil jeg klage på. Jeg elsker vin. Vin er for dyrt i Norge. Vinmonopol og dyre priser hjelper ikke på å få ned folks forbruk. Smuglingen, hjemmebrenningen osv. føres aldri i tabeller fra Statistisk sentralbyrå, og det er latterlig å tro at vi drikker mindre i Norge enn resten av Europa bare fordi vinen og spriten vår er dyr.
- Avskaff monarkiet.
og ja, mye, mye mer.... Jeg kommer tilbake med mer om hva jeg vil forandre på.. og ja, mye av det er subjektivt.