Sv: Den store lavkarbo-mattråden
Spiser du poteter til? Og saus med hvetemel i? Da blir du "slækk". Jeg blir nemlig slapp av store middager med poteter, ris eller pasta, men jeg kan LEVE på rødt kjøtt uten problemer (tvert imot, jeg føler meg energisk og mye mer våken) om jeg ikke spiser karbohydrater til. Grønnsaker med ikke for mye stivelse går greit. Det er veldig vanlig å tro at det er selve kjøttet som gjør at man blir slapp og dårlig, fordi det er en populær myte at rødt kjøtt har denne effekten. Jeg trodde det selv, før jeg testet ut lavkarbo-kostholdet og fikk flere aha-opplevelser.
Jeg bruker også fullkornpasta til mann og barn, naturris også. Nekter selvsagt ingen i huset å spise dette, vi bare velger de sunneste alternativene av alt. Vesla på 4 er svært glad i pasta, så hun spiser fullkornpasta og av og til tricolor-pasta, det samme gjør mannen. Ingen av oss er særlig glade i ris, og poteter har vi sjelden, men det forekommer. Ungen spiser også mye frukt selv om jeg begrenser det til meg selv. Jeg er ikke hysterisk selv, så jeg kan godt spise en potet eller en neve pasta/ris, spesielt nå som jeg er gravid og kan unne meg litt mer karbo, men jeg passer på å alltid spise nok proteiner og fett, og heller begrense karbohydratene mest.