|
Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#2 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Klassetur 10. klasse
Skolen har faktisk oppfordret til å dra på en relativt dyr tur, og ser ikke problemstillingen. Når jeg har stilt kritiske spørsmål, så har jeg blitt fremstilt som veldig kjip og det har vært ganske ubehagelig. Det er visst helt greit at noen få ikke blir med fordi de ikke har råd. Det er jo bare noen få.
![]() |
![]() |
#3 |
Dragedytteren
|
![]() Sv: Klassetur 10. klasseDet var en merkelig innstilling fra skolen, Tjorven.
![]() |
#4 |
ej ikke møjkets heije
|
De formulerer seg selvsagt ikke sånn. Men det er jo det som blir konsekvensen.
![]() |
![]() |
#5 |
på slep
Medlem siden: Aug 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Helt enig. Jeg som trodde slike dyrer turer var en utdøende rase. Vår skole reiser på telttur, en natt. De låner ut telt og sekker til de som trenger det. De storkoser seg.
![]() |
#6 |
Tittel og tittel....
|
Hos oss er det foreldrene som står bak turene, så det er isåfall de som er gærne, ikke skolen.
![]() |
#7 |
på slep
Det er sant. Det kan være helt og holdent foreldrestyrt. Så er det slik jeg leser det også en del skoler som mer eller mindre er med på å legge til rette og legitimere. Skolen kan også være tydelig på at slike turer må foregå så alle har muliget til å være med.
![]() |
#8 |
Tittel og tittel....
|
Hos oss legger ikke skolen seg bort i hva man gjør på fritiden, iallfall ikke offisielt. Dessverre er det noen lærere som er veldig opptatte av at man få til tur. I klassen til en av mine sønner er det for mange foreldre som ikke er opptatt av fellesskapet, men mer opptatt av at deres barn skal spare egen privat sparing. Så der foregår det private flaskeinnsamlinger i stor regi. Det er til og med foreldre som mener at deres barn må få bestemme selv i forhold til hvor klasseturen skal gå til. Mens jeg mener at jeg bestemmer, så dersom det ikke er nok penger så er det ikke det.
![]() |
#9 |
på slep
Jeg synes skolen da gjemmer seg bak at dette foregår på fritiden. Når det er klassen og skolen som er utgangspunktet og de sikkert får bruke skolen til planleggingsmøter ol. Skolen kunne tatt mye mer ansvar for å si at det ikke er ok. Det er sikkert ikke enkelt å stå imot en sterk foreldregruppe heller. Dessuten vil jo en tur der alle er med gjøre noe med klassemiljøet. Klart det skaper et sammhold som klassen og skolen nyter godt av.
![]() |
#10 |
Tittel og tittel....
|
Skolen har tatt et standpunkt og det er at man ikke får fri for å dra på klassetur. Jeg tror neppe foreldrene i storebrors klasse hadde vært lydhøre i forhold til om skolen hadde sagt noe. Veldig mange mener at man får spare til egen tur, og har ikke forståelse for at det ikke er like lett for alle. Ja, man får låne skolen til møter, men det får man til andre ting også. Jeg kommer til å være enda tydeligere om det blir snakk om klassetur i lillebrors klasse, for selv om jeg har vært tydelig i storebrors klasse ga jeg på et tidspunkt opp.
![]() |
|
|