Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Husker du Katitzi?

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-08-07, 21:56   #1
Nelly Nickers
Slow reader

Nelly Nickers sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Nelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt likt
Standard

Husker du Katitzi?

På tidlig 80-tall hadde vi gleden av å lese serien om Katitzi, en sigøynerjente. Det fascinerte oss voldsomt! Da bokbåten kom til bygda, løp vi som gale til reolen med Katitzi-bøker (og det var ganske bra utvalg, så alle fikk - nå var vi riktignok ikke så mange, men likevel).

I den senere tiden hørte vi ikke mer om disse bøkene, og jeg har lett etter dem på skolebiblioteket (hvor det finnes alle slags gamle bøker (+ nye selvsagt)). Var de "ukorrekte" eller rasistiske på noe vis? På skolebiblioteket vårt der jeg jobber nå, finnes det bare 1 bok, og det er en ganske "kjedelig" en, slik jeg så det som 9-10-åring, nemlig den der freden ble detaljert beskrevet. Jeg mistenker at den står i skolebiblioteket utelukkende for å beskrive Norge slik det var da freden kom. Men jeg og venninnene mine ble så glade i Katitzi, hun var en herlig jente slik jeg minnes.

Nelly Nickers er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-08-07, 22:03   #2
pippimamma
Bør lage seg en tittel selv

pippimamma sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Østlandet
pippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Husker du Katitzi?

Jeg husker godt bøkene om Katitzi.

Har du lett på biblioteket i kommunen? Kanskje de har den der. Bibliotekene på skolen har vel ikke plass til ubegrenset med bøker vil jeg tro.

pippimamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-08-07, 22:15   #3
Kaija
WF: Sausnebbet

Kaija sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Vårt kommunale bibliotek har dem i hvert fall.
Tror ikke skolebibliotekene driver stor innholdssensur rundt bøkene de allerede har. Det har de hverken råd eller tid til på de fleste skolene. Bibliotekarressursene rundt om er jo temmelig små. De hiver nok heller unna de mest utslitte og fillete bøkene etter hvert.

Kaija er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-08-07, 22:16   #4
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Aldri hørt om.

Gammel 07-08-07, 22:26   #5
Pelen

Pelen sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 293
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er usikker på om jeg leste bøkene, men jeg så filmene mange ganger.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-08-07, 22:43   #6
Turte
Latsabb

Turte sin avatar

Turte er litt kulTurte er litt kulTurte er litt kul
Standard

Jeg mener å huske dem, ja....

Og etter et kjapt søk ser jeg de finnes i vår kommune.

Turte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-08-07, 22:57   #7
Tinka
Gjør så godt som jeg kan.

Tinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Har dem på vårt bibliotek.

Tinka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-08-07, 23:03   #8
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, jeg leste alle bøkene om Katitzi på skolebiblioteket i min tid. Har forøvrig helt glemt dem før du minnet meg på dem da.

Gammel 07-08-07, 23:17   #9
MiaPia
Superduperaktiv

MiaPia sin avatar

Hvor: Midt i landet
MiaPia er populærMiaPia er populærMiaPia er populærMiaPia er populær
Standard

Jeg har en bok om Katitzi, den står faktisk i jentungen sin bokhylle nå. Men det var min favorittbok lenge i min spede ungdom.

MiaPia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-08-07, 23:27   #10
pippimamma

pippimamma sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Østlandet
pippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pelen, her.

Jeg er usikker på om jeg leste bøkene, men jeg så filmene mange ganger.

Ja, stemmer det Den gikk som tv-serie også. :mimrer:

pippimamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-08-07, 23:32   #11
Hønni

Hønni sin avatar

Blogginnlegg: 38
Hønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror jeg har lest alle sammen!

Hønni er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-08-07, 23:34   #12
Pelen

Pelen sin avatar

Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sitat:

Katitzi

Barnfilm från 1979 av Ulf Andrée med Kjell Bergqvist och Janne ”Loffe” Carlsson.

När zigenarflickan Katitzi är åtta år, hämtas hon från barnhemmet av fadern. Hon ska nu bo med sin familj – tre äldre syskon och pappans ny fru – på deras kringresande tivoli. Året är 1939, och ransoneringen slår hårt mot alla, särskilt mot de landslösa romerna. Vart de än kommer roar sig folk på tivoli på kvällen, men dagen därpå tvingas de resa därifrån. Det är en svår tid för familjen Taikon, men för Katitzi är det också ett stort äventyr. Hennes nya liv som zigenare har bara börjat.

TV-serien Katitzi bygger på självbiografiska barnböcker av Katarina Taikon (1932-1995) som skrev flera böcker om romernas liv och villkor i Sverige. Den första boken om Katitzi kom ut 1969. Serien visades på SVT första gången 1979 med en imponerande rollista. Janne ”Loffe” Carlsson spelar Katitzis pappa och Monica Zetterlund hennes elaka styvmor. En ung Kjell Bergqvist spelar brodern Paul, och i andra roller syns bl.a. Christina Schollin, Stefania Malmsten, Ewa Fröling, Jarl Borsén, Mona Seilitz och Peter Harryson.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-07, 00:06   #13
Gremli Skremli
Ansvar for egen luring

Gremli Skremli sin avatar

Hvor: På rette sida av elva
Blogginnlegg: 8
Gremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg elsket også Katitzi-bøkene!

ble huset fylt av nye knøtt, som både sang og lo
Gremli Skremli er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-07, 01:21   #14
Dixie
Aktiv

Dixie sin avatar

Dixie er litt kul
Standard

Å ja! Denne hadde jeg helt glemt. Så gøy med påminnelse.

Dixie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-07, 01:37   #15
Elin

Elin sin avatar

Hvor: Akershus
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Ja, selvsagt husker jeg Katitzi! Det var virkelig en av favorittbøkene mine!

Gammel 08-08-07, 05:39   #16
lil'c
Passiv

lil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Re: Sv: Husker du Katitzi?

Ja, jeg husker de, jeg likte de også.

lil'c er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-07, 07:23   #17
Angelique
ღ EaRtH ღ AnGeL ღ

Angelique sin avatar

Blogginnlegg: 297
Angelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Gremli Skremli, her.

Jeg elsket også Katitzi-bøkene!

Gammel 08-08-07, 08:06   #18
Fruktflua
Sperret

Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
Fruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de fleste
Standard

Sigøynerjenta, ja. Henne husker jeg godt og har en del av bøkene.

Fruktflua er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-07, 12:30   #19
Nelly Nickers
Slow reader

Nelly Nickers sin avatar

Nelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt likt
Standard

Finnes det en film!
Tenk hvilken lykke om jeg kunne fått sett den dengang jeg var liten.

Nelly Nickers er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-07, 13:32   #20
Elin

Elin sin avatar

Hvor: Akershus
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nelly Nickers, her.

Finnes det en film!
Tenk hvilken lykke om jeg kunne fått sett den dengang jeg var liten.

Jeg tror du vil like den selv om du nå er stor! Løp og kjøp!

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:57.