Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Familiefar

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-08-07, 00:59   #1
Kråka

Kråka sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Kråka er litt kulKråka er litt kulKråka er litt kul
Standard

Familiefar

..................

Sist redigert av Kråka : 18-11-09 kl 19:38.
Kråka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-07, 08:10   #2
Søster
kåt vikingbrud

Søster sin avatar

Hvor: Østlandet
Søster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt likt
Standard

Sv: Familiefar

Er det akkurat det ordet du reagerer på? "Familiemor" har jeg aldri hørt brukt i noen sammenheng.

Men jeg synes generelt de sier mye oftere om damer at de har barn, enn om menn. Men det står "Den nybakte moren forsvant.. "Tobarnsmor påkjørt i..." "Småbarnsmor smuglet.."

"Tobarnsfaren Reiten gir avkall på millioner"

Unger: 05 og 07. Gubbe: 77. Dugandes kone ønskes.
Søster er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-07, 09:05   #3
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tja, når jeg leser det så oppfatter jeg at de ønsker å understreke at dette er en mann som prioriterer familien kontra karriere. Leser jeg tobarnsmor/småbarnsmor så tenker jeg at journalisten vil at man skal syns ekstra synd på de artikkelen er skrevet for at man skal synes synd på dem.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-07, 09:24   #4
Nooria
Stadig underveis

Nooria sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Det heter gjerne småbarnsmor og familiefar. Mon tro om det ikke ligger en antagelse om at en mann med familie har både belastningen av å ha en kone/samboer og barn, mens en kvinne bare har belastningen av å ha barn.

I realiteten er det jo ofte motsatt ettersom kvinnene gjerne holder styr på hele gjengen .

Nooria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-07, 10:10   #5
Claire
Sær og kresen

Claire sin avatar

Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av søster, her.

Men jeg synes generelt de sier mye oftere om damer at de har barn, enn om menn. Men det står "Den nybakte moren forsvant.. "Tobarnsmor påkjørt i..." "Småbarnsmor smuglet.."

Enig i det du skriver. Det ser ut til å være et virkemiddel media bruker for å forsterke tragiske hendelser.

Claire er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-07, 12:00   #6
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av søster, her.

Er det akkurat det ordet du reagerer på? "Familiemor" har jeg aldri hørt brukt i noen sammenheng.

Eller som jeg hørte på nyhetene en gang "Bestemor ble tatt for tyveri (..)". Hadde barnebarnet vært med da hun raidet kan jeg skjønne poenget, men slik var det ikke. Er man bestemor, så er man bestemor. Visstnok.

Interessant spørsmål macy. I mitt hode er begrepet familiefar helt avlegs, da det gir assosiasjoner til far som (økonomisk?) tar vare på familien. Det ville vært annerledes dersom familiemor var et innarbeidet begrep. Samtidig ser jeg ikke helt behovet. En far er stort sett en far i en familie (med mindre man legger til begrepet aleneforsørger). Det er også mor. Ordet "familie" blir smør på flesk.

Gammel 08-08-07, 12:36   #7
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 391
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Godt spørsmål!

Jeg husker dette var noe som irriterte meg litt i de fortvilte barnløsdagene. Uansett hva saken gjaldt, ble gjerne familiestatusen brukt for å understreke urettferdig behandling. "Gravid nektet hotellrom!" etc. Det kan virke som om det at man er gravid eller mor/far anses som en garanti for at man er et redelig og godt menneske, og følgelig helt uten skyld i de vanskelighetene man måtte ha kommet opp i. Er det snakk om ulykker, brukes nok gravid/far/mor-statusen for å vekke følelser hos leseren. Jeg så for meg overskrifter som: "Ufrivillig barnløs kvinne kolliderte i parkeringshus".

Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-07, 15:30   #8
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Man har da stadig vekk også denne typen:
Gutt (29) kjørte av veien.

Gutt? Mann? Den varianten der går jo for begge kjønn, men jeg synes oftere jeg ser et hankjønn på 29 omtalt som gutt, enn et hunkjønn i samme alder. De er nemlig kvinner.

Gammel 10-08-07, 22:40   #9
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

"Kvinnetrio åpner butikk" sto det i avisa. Hadde de tre vært menn, hadde de bare blitt kalt "trio".

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-07, 22:50   #10
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

Man har da stadig vekk også denne typen:
Gutt (29) kjørte av veien.

Gutt? Mann? Den varianten der går jo for begge kjønn, men jeg synes oftere jeg ser et hankjønn på 29 omtalt som gutt, enn et hunkjønn i samme alder. De er nemlig kvinner.

Njah, er det ikke noen etiske kjøreregler her, egentlig? Mener å huske vagt fra min tid på medielinje at man ikke har lov til å kalle personer over 18 for "gutt" eller "jente". Men selvfølgelig, det kan hende jeg er helt på bærtur.

"Ung mann" og "ung kvinne" er litt vanskeligere, siden det jo er relativt hva man mener er ungt.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:41.