|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#41 |
godtemonster
Medlem siden: Feb 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Er jeg virkelig rasist?
Tamil er en etnisk gruppe og et språk og har ingen ting med rasisme å gjøre.
![]() |
#42 |
Fångad av en stormvind
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Frittgående
Jeg trenger ikke svare allikevel. Skilpadda skrev det jeg skulle skrive.
![]() |
#43 |
Erfaren
Medlem siden: Jan 2007
![]() ![]() |
Men når dette ordet ble brukt veldig negativt og rasistisk så blir mann i tvil om det er greit å bruke det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#44 |
Type R ;)
Hvor: Nord
Ja sånn sett
ja men mange tar det negativt og om man sier at de er mørk[hudet.]
![]() |
#45 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Er jeg virkelig rasist?Jeg vet at folk som er av afrikansk opprinnelse absolutt misliker å bli kalt neger, i hvert fall de fleste, og derfor bruker jeg ikke ordet. Ordet har blitt brukt til altfor mye fælt (negervitser, negerskopuss, "negerarbeid") og har BLITT et belastet ord, selv om det i utgangspunktet ikke var annerledes enn "kaukasisk". Altså en betegnelse på mennesker med en bestemt rase.
![]() |
#46 |
flisespikker
|
Du snakket jo om folk som du vet at er fra Afrika, så da må det jo være helt greit å kalle dem for afrikanere? (Og da trenger du ikke engang å skille mellom mørk- og lyshudede afrikanere.)
![]() |
#47 |
Dårlig husmor
|
![]() Sv: Er jeg virkelig rasist?For å svare på spørsmålet ditt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#48 |
godtemonster
Medlem siden: Feb 2007
Da bør man vel innhente kunnskap om hva det betyr?
![]() |
#49 |
Endelig på vei oppover!
Medlem siden: Aug 2007
![]() ![]() |
"Japser" (eller enda verre; "japaneser") sidestiller jeg med ordet "neger". Personer som bruker disse ordene mener ikke nødvendigvis noe negativt med det, men for meg er dette negativt ladede ord som jeg aldri ville brukt selv. Årsaken er historien bak disse ordene, og hva som assosieres med dem.
![]() |
#50 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Er jeg virkelig rasist?Jeg var inntil for noen få uker siden faktisk ikke klar over at neger var et "stygt" ord. Jeg har overhodet ikke ment noe med stygt med å bruke det. Det har bare vært brukt som en beskrivelse på folk som har hatt utseende som om de opprinnelig kom fra Afrika sør for Sahara. Men de kan egentlig like gjerne ha vært ghanesere, franskmenn, amerikanere eller fra hvor som helst egentlig. Poenget mitt har vært å beskrive et utseende.
![]() |
![]() |
#51 |
Peppy!
|
![]() Sv: Er jeg virkelig rasist?Jeg blir sjokkert når jeg hører at folk fortsatt ikke har fått med seg at "neger" er et negativt ladet ord (fra slavetiden, er det ikke?). Så jeg sier som Blå at jeg enten antar at man er rasist, eller i beste fall usedvanlig lite oppdatert og ignorant. |
![]() |
![]() |
![]() |
#52 |
Leser
|
Tror det også kommer en del an på hvor i landet man er fra. Jeg synes som sagt at det er litt pussig å si svart, og dette er nok fordi at jeg er oppvokst med at svarting er et skjellsord og neger er helt verdinøytralt. Men man gjør jo sitt beste for å følge med i tiden så ...
![]() |
#54 |
Bør lage seg en tittel selv
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
For meg betyr ikke neger annet enn "mørkhudet", og der jeg er oppvokst sier vi / sa vi neger uten å mene noe negativt med det. Jeg blir kanskje mer sjokkert over at Monsoon, og andre her, automatisk ville stemple meg som rasist hvis jeg sa "neger". Det synes jeg faktisk er ganske dømmende. Jeg finnes ikke rasist, og jeg er heller ikke lite oppdatert eller ignorant.
![]() |
#55 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Helt enig med deg her.
![]() |
#56 |
En som trener
|
Ja, faktisk, for enkelte legemidler kan det være viktig ekstrainformasjon. F.eks. brytes en del legemidler ned av enzymer som det er stor forskjell i uttrykk/aktivitet i mellom ulike raser. |
![]() |
![]() |
![]() |
#57 |
|
Jeg må med hånden på hjertet si at jeg nok er lite oppdatert, fordi jeg de siste 10-12 årene faktisk tatt meg av barn alene m.m. Jeg har ikke hatt energi eller evne til å sette meg inn i alt som oppgjennom har vært politisk korrekt. Jeg har forholdt meg til hva mine omgivelser har funnet akseptabelt. Når jeg da prøver å få en forståelse på hvorfor og når ting endret seg, så er det for faktisk å bli mer oppdatert. Innlegg som dette viser jo bare at en ting er rasisme, men det finnes mange andre måter å være ufin på. Så har jeg kanskje hatt 'hue i baken', men jeg har også en journal som forteller hvorfor jeg har vært sånn. Man må da få lov til å oppdatere seg uten å bli stemplet, vel?
![]() |
#58 |
Dårlig husmor
|
Søte, snille deg. Jeg sa også neger da jeg vokste opp. Men jeg må jo innrømme at det er noen år siden jeg var barn og språket og mine kunnskaper har endret seg siden det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#59 |
|
Vil bare takke for dette innlegget. Det understreker noe som jeg nesten på en måte har opplevd.
![]() |
#60 |
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
Det er alltid fint aa oppdatere seg men det er litt utrolig aa ikke ha fatt med seg "neger debatten" som har kommet opp med jevne mellomrom i mange mange aar (mist 10 aar) Har du lest alle linkene i den traaden som Irma linket til? African Youth har reist rundt paa norske skoler siden 80 tallet og gitt foredrag om hvorfor man ikke skal si neger, det er mange fine linker der som vil forklare masse bakgrunn til dette ordet. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|