Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hva er ditt favorittuttrykk eller favorittord på dialekt?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-03-21, 13:14   #201
vixen
Bør lage seg en tittel selv

vixen sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva er ditt favorittuttrykk eller favorittord på dialekt?

Fått meg ny! Lokal kampanje dette kan man si.

vixen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 06-03-21, 13:17   #202
Serafin

Serafin sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 219
Serafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lorien, her.

Nævvel og pråttå sier samboeren min og. Trøndersk er min favorittdialekt!

Pråttå og nævel og nævelkaill brukes her også.

Denne tråden minner meg på hvor mange trønderske ord jeg ikke bruker lenger.

Lillesøster 09
Serafin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-21, 13:57   #203
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er ikke lenge siden tantebarnet mitt sa «å, æ e så dårlig i mattikk». Da ble jeg rent nostalgisk. Hadde helt glemt at trøndere sier «mattikk» og ikke «matte».

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 06-03-21, 15:42   #204
gnuri
Fru Jacobsen

gnuri sin avatar

gnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt av
Standard

kom også på næpskrell - ikke særlig smart for å si det mildt

gnuri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-21, 16:19   #205
Strutsen
TittelTøs

Strutsen sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Urban sunnmøring
Blogginnlegg: 40
Strutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt av
Standard

Nå er det godt mulig dette har blitt nevnt tidligere i tråden (har ikke lest hele). De jeg kommer på i farten:

Tvøge = kjøkkenklut
Tjukkeragga = ullsokker
Låk = vondt
Opplett = oppholdsvær
Ej hekje men ho hi ho he = Jeg har ikke men hun andre har

:sunnmøring:

Gammel 06-03-21, 17:00   #206
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Det er ikke lenge siden tantebarnet mitt sa «å, æ e så dårlig i mattikk». Da ble jeg rent nostalgisk. Hadde helt glemt at trøndere sier «mattikk» og ikke «matte».

Ofte sier de jo også "dårlig PÅ noe". Ikke i noe. Eller blander jeg nå? det er en preposisjon som blir brukt "feil", men jeg kommer ikke på det akkurat nå.

Edit: Det er vel dårlig på å i stedet for dårlig til å. "Æ e så dårlig på å gå på ski"

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-21, 17:13   #207
Syrinx
koko

Syrinx sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Blogginnlegg: 52
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Strutsen, her.

Nå er det godt mulig dette har blitt nevnt tidligere i tråden (har ikke lest hele). De jeg kommer på i farten:

Tvøge = kjøkkenklut
Tjukkeragga = ullsokker
Låk = vondt
Opplett = oppholdsvær
Ej hekje men ho hi ho he = Jeg har ikke men hun andre har

:sunnmøring:

Og: Leika døkke me døkke, døkke då?/Leika dåkke med dåkke dåkke då? (Leker dere med dukker dere da?)

Gammel 06-03-21, 17:30   #208
Serafin

Serafin sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 219
Serafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Karamell, her.

Ofte sier de jo også "dårlig PÅ noe". Ikke i noe. Eller blander jeg nå? det er en preposisjon som blir brukt "feil", men jeg kommer ikke på det akkurat nå.

Edit: Det er vel dårlig på å i stedet for dårlig til å. "Æ e så dårlig på å gå på ski"

Jeg ville sagt "te å gå på", men hadde ikke stusset på at noen sier "på å gå på".

Lillesøster sier konstant "dårlig for deg" isteden for "dumt for deg" "synd for deg". Aner ikke hvor hun har den fra, men har jo begynt å si det samme jeg og.

Lillesøster 09
Serafin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-21, 18:20   #209
Strutsen
TittelTøs

Strutsen sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Urban sunnmøring
Blogginnlegg: 40
Strutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt av
Standard

Å disse = å huske (på en huske)
Skubbe (å skubbe deg ned trappa) = dytte

Gammel 06-03-21, 18:25   #210
Fersken
Tatt på

Fersken sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Andre etasje
Blogginnlegg: 127
Fersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de fleste
Standard

Jeg husker enda forvirringen som de ikke kom fra Møre og Romsdal hadde da de skulle inn dørene på Høgskolen i Molde. Det stod "Dra" og "Skubb".

Gammel 06-03-21, 20:01   #211
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Ikke nå lenger. Ikke barn og ungdom i Trondheim i allefall. Og ungene mine vet ikke hva schnavvel betyr engang. Det har de aldri hørt om.

Gammel 06-03-21, 20:59   #212
Vianne Rocher
Kamerat Pære

Vianne Rocher sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Vianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av My, her.

Ikke nå lenger. Ikke barn og ungdom i Trondheim i allefall. Og ungene mine vet ikke hva schnavvel betyr engang. Det har de aldri hørt om.

Nei. Ikke mine trondheimsbarn heller. De sier jo heller ikke «itj» eller «ska» men «ikke» og «skal» og en haug andre ord som minner mer om østnorsk enn trøndersk.
Men venninnene mine som er fra Trondheim, og da særlig byåsinger, de sa/sier mattikk.

Gammel 06-03-21, 21:44   #213
My
Semiaktiv

My sin avatar

My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Vianne Rocher, her.

Nei. Ikke mine trondheimsbarn heller. De sier jo heller ikke «itj» eller «ska» men «ikke» og «skal» og en haug andre ord som minner mer om østnorsk enn trøndersk.
Men venninnene mine som er fra Trondheim, og da særlig byåsinger, de sa/sier mattikk.

Min venninne fra Strindheim sa også det husker jeg. Og "menstra".

Gammel 06-03-21, 22:13   #214
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det heter da «opplett»?! Er ikke det vanlig norsk, lzm?

Gammel 06-03-21, 22:25   #215
My
Semiaktiv

My sin avatar

Standard

Mannen sier opplett. Så det er i allefall vanlig norsk på Sunnmøre. Jeg sier opphold. Og de sier "tå". "De e tå vega".

Gammel 06-03-21, 22:38   #216
Acino
passe nerd

Acino sin avatar

Medlem siden: Sep 2010
Acino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Fra min dialekt:
Kråna/i kråna = kroken eller hjørnet. Type vi har ett lite bord i ett hjørne på stua. Om noen leter etter noe som ligger der vil jeg si at "det ligge i kråna der". Min mann har til og med adoptert det.
Tvåge = klut/fille til å vaske med
Bo(å)ss = søppel
Dørgott = nederst på dørkarm/dørstokk
Hue = lue
Hi/hin sida = andre siden som i feks andre siden av veien.

Gammel 06-03-21, 22:39   #217
Acino
passe nerd

Acino sin avatar

Acino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Ja, opplett ja. Som regel er det i mellom to byer eller når det ikke varer hele dagen, da er det opplett.

Gammel 06-03-21, 22:40   #218
My
Semiaktiv

My sin avatar

Standard

"Ho hi ho he ho"

Gammel 06-03-21, 22:43   #219
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Acino, her.

Fra min dialekt:
Kråna/i kråna = kroken eller hjørnet. Type vi har ett lite bord i ett hjørne på stua. Om noen leter etter noe som ligger der vil jeg si at "det ligge i kråna der". Min mann har til og med adoptert det.
Tvåge = klut/fille til å vaske med
Bo(å)ss = søppel
Dørgott = nederst på dørkarm/dørstokk
Hue = lue
Hi/hin sida = andre siden som i feks andre siden av veien.

Nå lurer jeg veldig på hvor du er fra. Av de ordnende er 60% mine ord, 40% helt fremmede!

Gammel 06-03-21, 22:48   #220
Acino
passe nerd

Acino sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Nå lurer jeg veldig på hvor du er fra. Av de ordnende er 60% mine ord, 40% helt fremmede!

Takk det samme da!
Skal prøve prikke.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:15.