Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

"Det lange håret er vår kulturs hijab"

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-03-21, 09:59   #8
My
Semiaktiv

My sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "det lange håret er vår kulturs hijab"

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Men det er jo underlig hvordan tilnærmet alle små jenter i dag har langt hår. Sånn var det vitterlig ikke da vi vokste opp?

En jente i klassa til tvillingene mine kom faktisk i avisa da hun klippet håret sitt helt kort en gang i løpet av barneskolen. Da jeg var barn, på 70- og 80-tallet hadde jeg nesten alltid helt kort hår, det som i dag ville vært guttesveis (som Stina, hvis vi holder oss på Saltkråkan ). Ser på barnheagebildet til min mor, fra 50-tallet, og der har nesten alle jentene kort hår (med DIGER sløyfe midt på hodet, eller spenne på siden). Og på nittitallet var det jo veldig mye kort hår på ungjenter/damer, gjerne spenne foran og bustete bak. Men husker ikke hvordan det var blant småjenter på den tida, jeg forholdt meg ikke til småbarn da.

Men nå har det vært langt hår som har vært på moten veldig lenge, både hos småjenter, ungjenter og voksne damer. Men føler det er litt på vei til å gå over nå, blant dagens tenåringer har vel snart alle jenter skulderlangt hår. Min 13-åring fikk klippet en helt kort bob med lang lugg i fjor, da frisørene åpnet etter lockdown. Nå har det vokst ut og hun har klippet det igjen, så nå har også hun skulderlangt med gardinlugg.

Å sammenligne det med hijab synes jeg blir litt søkt. Det er en motegreie. Men man kan vel alltids si at vi er slaver av skjønnhets- og motetyranniet generelt, uavehengig av hvilken hårsveis som er moderne til enhver tid. Og at kjønnsrammene er langt trangere for generasjoen som vokser opp nå enn den var da vi vokste opp er det vel ingen tvil om. Det er litt rart, for det må jo være vår generasjon som har gjort det slik, det er jo vi som oppdrar dagens generasjon.

Sist redigert av My : 08-03-21 kl 10:09.
My er aktiv nå   Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:30.