|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#61 |
|
finner ut av mye
|
Sv: "Det lange håret er vår kulturs hijab"
Kristian Valen har hatt en om "kånehår". Hvordan kvinner på mystisk vis får kort hår og begynner med pilates når de blir 40.
|
|
|
#62 |
|
finner ut av mye
|
Sv: "Det lange håret er vår kulturs hijab"Men det er jammen mange voksne damer med langt hår også når jeg tenker meg om. På den ene plassen jeg hadde praksis da jeg studerte jobbet det 19 damer, og alle hadde hår til skuldrene eller lengre. Jeg var den eneste som hadde kort hår.
|
|
|
#63 |
|
Eppur si muove.
Medlem siden: Jan 2012
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
|
|
#64 |
|
Tøff
|
Sv: "Det lange håret er vår kulturs hijab"Min datter, nå 12 år, klippet håret kort da hun var 9 år, og det fikk hun høre på nesten alle arenaer, kanskje spesielt fra voksne kvinner
|
|
|
#65 |
|
Superduperaktiv
Medlem siden: Oct 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: "Det lange håret er vår kulturs hijab"Min datter har et par ganger prøvd seg med kort hår. Hun liker det selv og kler det kjempegodt. Men hun har gått tilbake til langt fordi hun synes det er sårt med alle kommentarene om at hun "ser ut som en gutt" (noe hun definitivt ikke gjør selv med kort hår), det er spesielt guttene som kommenterer det. |
|
|
|
|
|
#66 |
|
Personlig pessimist
|
Sv: "Det lange håret er vår kulturs hijab"Jeg vil bare si at jeg har langt hår fordi jeg bruker det til å skjule puppene når jeg (til stadighet!) må kle av meg på overkroppen på sykehuset. En hijab med litt lengde kunne gjort samme nytten.
|
|
|
|
#67 |
|
Yes, we can!!
|
Artikkelen som utløste denne var vel en helt dust (såkalt "hunoristisk") artikkel i DN eller D2 om kvinner skulle gå for "offentlig sektor kort" eller "lang hekselook" etter 50. Det var visst alternativene.
|
|
|
#68 |
|
Yes, we can!!
|
Som st. Agnes, altså.
|
|
|
#69 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Sv: "Det lange håret er vår kulturs hijab"Jeg skjønner hva Trine Skei Grande mener, selv om "hijab" vel er ment for å sette det litt på spissen. Selv har jeg likevel aldri følt noe press på å ha langt hår, og tror jeg startet videregående skole med kort hår, for å avslutte med halvlangt. Klippet meg kort igjen midt i studietiden, og hadde det kort til slutten av 20-årene. Da sparte jeg til langt igjen, og har vel hatt en enten halvlangt eller halv-kort fram til nå. Tror nok ikke jeg noen ganger kommer til å spare ut igjen til langt- langt, men hvis jeg gjør det, er det fordi jeg selv vil. :helt sikker: Jeg omgås svært mange unge jenter hver dag, og kan utvilsomt skrive under på at godt over 95 % har langt eller halvlangt hår. |
|
|
|
|
|
#70 |
|
Jo flere jo bedre...
Medlem siden: Dec 2006
Av mine ansatte damer (fra 34 og oppover) er det 1 med kort hår og resten har langt eller halvlangt. |
|
|
|
|
|
#71 |
|
heimføing
|
Sv: "Det lange håret er vår kulturs hijab"Da jeg vokste opp var det en religiøs greie å ha langt hår. Og skjørt. Min familie var ikke spesielt religiøs, men besteforeldrene mine var. Heldigvis bodde vi langt unna dem, så jeg slapp det daglige maset om hvorfor jeg hadde kort hår - ja, det var spørsmål om det hver gang vi var der. |
|
|
|
|
|
#72 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jan 2011
Sv: "Det lange håret er vår kulturs hijab"Min mening er at langt hår ikke er det samme som hijab eller tildekkingskultur for kvinner i andre høy kontroll religioner (også kristne). Min mening er at det handler om å gi kvinner et ansvar for menns seksualitet og om kontroll. Langt hår kan helt klart handle om kjønnsforventninger og hva som er sett på som feminint, men det er ikke slik at vi rettferdiggjør voldtekt av kvinner med kort hår. |
|
|
|
|
|
#73 |
|
Shake it out!
|
Sv: "Det lange håret er vår kulturs hijab"Apropos hår som hijab. Jeg har (man lærer mye på TikTok) forstått at gifte ortodokse jødiske kvinner skal dekke til håret for andre enn ektemannen - og at det kan man gjøre ved å bruke parykk, og at derfor går veldig mange jødiske ortodokse kvinner med parykk. Da kan man jo virkelig snakke om å bruke hår som hijab.
|
|
|
#74 |
|
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Ja, godt forklart, og det samme som jeg tenkte.
µ 05 07 07 Sist redigert av My : 08-03-21 kl 14:29. |
|
|
|
|
|
#75 |
|
© All rights reserved
|
Her har i alle fall jenter og kvinner (og gutter/menn) rødt hår, men de kaller det oransje. |
|
|
|
|
|
#76 |
|
intro
|
Samme her - ungene kaller det oransje. Og det er ganske så utbredt, både blant gutter og jenter. Mulig noen farger det når de blir eldre - jeg er ikke så godt kjent med videregående og oppover.
|
|
|
|
#77 |
|
|
På jobb: 63 % langt hår (fra bob til langt ned på ryggen), 8 % kort hår, 28 % antatt langt hår men ukjent på grunn av hijab.
|
|
|
#78 |
|
|
Sv: "Det lange håret er vår kulturs hijab"12,5 % av mennene har langt hår.
|
|
|
#79 |
|
Personlig pessimist
|
Sv: "Det lange håret er vår kulturs hijab"Min mor har alltid hatt kort hår. Og alltid brukt vanvittig mye tid og penger på håret. Vasking, omhyggelig børsting, føning, spraying og forming hver morgen, klipp og farg hver 6. uke, og i årevis også permanent. Så lenge jeg kan huske. Noe sånt hadde jeg hverken hatt tid, mulighet eller råd til å prioritere. Det spiller også inn. Mitt lange hår er vedlikeholdsfritt. Jeg vasker det to ganger i uken, børster og føner aldri, og det mest avanserte som skjer, er at jeg tar det i hestehale når jeg trener. Sett bort i fra når medisinene har tatt knekken på det.
|
|
![]() |
|
|