|
Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#102 |
#IsItOctoberYet?!
Medlem siden: Mar 2012
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: [8. mars] Erna vil ha flere barn - hva skal til for din del?Jeg føler meg ikke akkurat supertruffet av Erna siden vi har tre barn, men når det er sagt så kunne jeg gjerne fått flere barn om jeg hadde vært frisk. Så hadde hun bevilget langt mer penger til forskning slik at jeg kunne blitt sjef over kroppen min igjen, så snakker vi
![]() |
![]() |
#103 |
Protonterapeut
|
![]() Sv: [8. mars] Erna vil ha flere barn - hva skal til for din del?Jeg har to, ønsket vel egentlig tre på et tidspunkt, men det er bare så innmari uaktuelt. Heldigvis.
![]() |
#104 |
Licence to thrill
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
![]() Sv: [8. mars] Erna vil ha flere barn - hva skal til for din del?Har fått de barna som var ønsket, og ønsker ikke flere. Har plass og økonomi til flere, det handler ikke om det i det hele tatt. Det har dog noe med min framtidstro å gjøre. Ser at velferdsstatens framtid er usikker, og dermed ønsker jeg å legge best mulig til rette for de barna jeg har, slik at de kan leve gode liv i framtida. |
![]() |
![]() |
![]() |
#105 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: [8. mars] Erna vil ha flere barn - hva skal til for din del?
Fødselsratene er beregnet ut fra kvinner i fruktbar alder. De sank kraftig fra 60-tallet (p-piller, likestilling, 2-barnsfamilien som ideal, bekymringer om befolkningseksplosjon), til et bunn-nivå på 80-tallet, og har hatt to topper siden da. En rundt 1990 og en rundt 2010, da den vaket opp og nærmet seg 2-tallet. Fra 2010 sank den brått og bratt og var i 2019 på 1,53. Den synker også kraftig blant innvandrerkvinner, btw, og er nå 1,77 i den gruppen. (Idealet er 2,1 eller noe sånt. Men det har det ikke vært på flere tiår)
![]() |
#106 |
geskjeftig
|
![]() Sv: [8. mars] Erna vil ha flere barn - hva skal til for din del?Interessant, Pollyanna!
![]() |
#107 |
Bør lage seg en tittel selv
|
Det hadde jo noe med krigen, eller rettere sagt at krigen tok slutt og fremtiden så lys ut, å gjøre at kvinnene i fruktbar alder da valgte å få mange barn. Og selvfølgelig har det noe med fremtidsutsiktene å gjøre at kvinner i fruktbar alder i dag ikke får like mange barn. Vi som svarer på dette forumet nå er jo egentlig ikke særlig interessante, fordi vi har fått barn allerede, vi er ikke i etableringsalder nå og vi fikk barn da verden så litt annerledes ut. Mitt 2010-barn er jo i gjengen som består av "de yngste FP-barna".
![]() |
![]() |
#108 |
|
Men hva er egentlig forventet "lønnsomhet" på et gullskjebarn vs et flyktningebarn, i forventede skattekroner og arbeidstid? Finnes det regnestykket? Vil en fireåring som hentes fra Moria til Norge være en statistisk belastning, eller bidra økonomisk? |
![]() |
![]() |
![]() |
#109 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: [8. mars] Erna vil ha flere barn - hva skal til for din del?Ja, regnestykket finnes, i hvert fall til en viss grad. Men jeg er egentlig ganske enig med dem som sier at det skal vi ikke drive å finregne så mye på, for det er ikke derfor vi skal ta dem hit.
![]() |
#110 |
|
![]() Sv: [8. mars] Erna vil ha flere barn - hva skal til for din del?Jeg parkerte etikken og ble nysgjerrig på tallene egentlig, jeg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#111 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: [8. mars] Erna vil ha flere barn - hva skal til for din del?I tillegg til alt annet, så kommer de jo gjerne sammen med foreldrene sine (gudsjelov), så da er man jo like langt.
![]() |
#112 |
Multitaskingmaniac
|
![]() Sv: [8. mars] Erna vil ha flere barn - hva skal til for din del?Jeg har tre og føler jeg har gjort mitt. Og det er ikke for å gjøre Erna fornøyd.
![]() |
#113 |
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Trøndelag
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Men fruktbar alder er vel 16-45 elns, så da vil jo størrelsen på kullene ha litt å si, om de store kullene befinner seg i i høyproduktiv alder 25-35 år (som de gjorde i 2010) eller mindre produktiv alder som f.esk 35-45 år (som de nå gjør i 2020)? |
![]() |
![]() |
![]() |
#114 |
Medlem siden: Jul 2009
![]() Sv: [8. mars] Erna vil ha flere barn - hva skal til for din del?Helt uaktuelt å få flere barn enn de 4 vi allerede har. Av flere grunner, men først og fremst fordi jeg ikke vil ha mindre tid til de vi har. Selv om barna har mye glede i hverandre, kjenner både jeg og mannen at vi må ha såpass mye tid til barna som vi har nå (og helst enda litt til), så det blir ikke flere egenproduserte på oss. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|