Sv: Hvor får jeg tak i asafoetida/dyvelsdrek i Oslo
Opprinnelig lagt inn av Miss Norway, her.
Åh, nå ble jeg fristet!
Er det noen som kan anbefale noen gode oppskrifter, nettsider eller tips til en novise? Ikke for avansert, men dog hakket over tikka masala-glass liksom.
Det er ikke vanskelig å lage indisk mat når man har oppskrifter. Man trenger dog et rikt utvalg av krydder og god tid. Som oftest skal man marinere kjøttet noen timer, gjerne over natten. En typisk saus innebærer at man først steker purert ingefær/løk/hvitløk x minutter, så lager man en krydderblanding som man har i og stekre videre i x minutter, tilsetter enda noe annet og steke videre i x minutter etc. etc. Men følger man skrittene nøyaktig er det ikke noe som kan gå galt synes jeg. Hvis dette høres overkommelig ut, kan du prøve på oppskriftene jeg lenket til eller se etter andre inne på samme side. Det var mye der som så godt ut. Jeg har også en supergammel indisk kokebok som jeg har laget nesten alt fra. Det er denne https://deichman.no/utgivelse/p7d533...28c654a8c65973 Fant den bare på Deichman nå, så det er mulig at den er antikvarisk. Hehe.
Hvis dette høres for vanskelig ut, er det veldig mange ferdige mixer å få kjøpt som er ganske gode. De i dagligvarebutikkene (Saritas f.eks.) er litt fornorsket og mindre spicy, mens om du går i spesialbutikker (asiatiske supermarkeder eller innvandrerbutikker) har de gjerne glass fra Pataks som smaker mer autentisk og har fremgangsmåte bakpå. Noen av dem er marinader, andre sauser, så pass på så du får det du ønsker. Naan er det mange merker som har. Av de som er lettest tilgjengelige, liker jeg best dem fra Masala Magic.
|