Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Emms hobbyhjørne

Den store vevtråden

Emms hobbyhjørne Har du en hobby? Har du laget noe fint? Vil du skaffe deg en hobby, vil du dele tips, eller spørre? Her er stedet.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-04-21, 09:49   #20
Lhi-My
Bør lage seg en tittel selv

Lhi-My sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Sv: Den store vevtråden

Så fint! Det er godt med eget område til tingene sine. For et par tre år siden fikk jeg plutselig ånden over meg og ryddet loftet i den store garasjen vår og innredet dette. Det ble 70 kvm sy-/vevstue. Det er stas! Det eneste dumme er at veving støver ganske mye og er egentlig ikke forenbart med bunadssøm i samme rom, så det spørs om veven ikke må finne et annet sted å bo etter hvert. Jeg har et annet rom i garasjen som kan innredes til formålet hvis jeg noen gang kommer så langt.

To tips ang tangentvev. Det største problemet med den typen vever er at skjeslaget er spinket. Noen tangentvever, feks Lauritz, har skjeslag som går på en skinne. Dette gjør at du kan slå til med større kraft og veve tett nok med garn som krever hardere tilslag, eventuelt tynne filler. Det andre problemet er at bommene ofte er spinkle. Når man strammer renninga, bøyes ofte bommene og resultatet er ujevn stramming på renning, noe som gir dårlig resultat. Det kan til en viss grad fikses ved å henge lodd i de renningstrådene som blir for slappe, og selvsagt ikke stramme mer enn nødvendig. Sjekk ved kjøp at bommene er noenlunde solide og at de ser rette ut.

Hvis du har plass til det, så ville jeg kanskje heller sett etter en liten (dvs smal) vev med trøer i steden. Glimåkra og flere andre har relativt små vever som likevel er «ordentlige vever» og langt mer solide enn feks Monica. De finnes på finn av og til. Det lå en Glimåkra med 1 meter vevbredde og rennebom til salgs for 1500 kr på finn for litt siden, mulig den fortsatt er der. Jeg vet ikke om jeg husker riktig, men lurer på om ikke den befant seg et par tre timers kjøring nord for Trondheim. Jeg så på den fordi jeg trenger en rennebom, men fant ut at det ble for langt for meg nå. De tar selvsagt mer plass enn Monica, men ikke så enormt mye og det ser jo ut som du har litt plass til overs. Det finnes også vever som til en viss grad er sammenleggbare. Jeg så en slik til salgs på svenske vevtorget på Facebook nylig. Veldig mange fine og billige vever der, forresten, men de er jo utilgjengelige nå for tiden.

Lhi-My er ikke aktiv   Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:54.