|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#81 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Selvbestemt abort fram til uke 22Men Pøblis, det er egentlig bare de sære tilfellene som er interessante eller vanskelige. Om det skal være nemnd eller rådgivning for de med alvorlige lidelser, er ikke voldsomt kontroversielt, sånn egentlig. Det er mer, som Scully nevner: Kanskje noen syns det er godt å slippe å stå i valget selv? Eller ikke?
|
|
|
#82 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Selvbestemt abort fram til uke 22
Nå forsøpler du virkelig debatten. Det er ingen som har foreslått at man bare skal kunne bestille seg en senabort fordi man har lyst, og det er heller ingen grunn til å tro at det hadde forekommet.
Det vil man jo også alltid slippe. Dette blir som enhver annen medisinsk behandling. Legene anbefaler, pasienten velger. Også kan man ikke kreve å få gjennomført medisinsk behandling som ikke er anbefalt. Selv med nemnd er det jo fremdeles en selv som har valgt. Man velger om man vil spørre nemnda eller ikke, velger man å ikke gjøre det, har man valgt å ikke ta abort. Velger man å spørre, har man valgt abort. Det kommer man liksom ikke unna.
|
|
|
|
#83 |
|
Ser lyst på livet
|
Sv: Selvbestemt abort fram til uke 22Men hva var det SV egentlig vedtok da? Jeg hører og leser kanskje med "snille-briller". Men det jeg hørte på dagsnytt18 var at de ønsket en grense ved levedyktighet - det vil jo si at dersom grensen for levedyktighet senkes i fremtiden - vil abortgrensen senkes - noe som jo kan være fornuftig. |
|
|
|
|
|
#84 |
|
Dragedytteren
|
SVs vedtak følger grense for levedyktighet, ja. Den eneste forskjellen fra dagens praksis er at nemndbehandlingen skal bort, og at man i stedet skal ha krav på rådgivning.
|
|
|
#85 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Men hvis man åpner for selvbestemt abort helt frem til uke 22 så er det jo akkurat den muligheten man gir. Og dessverre finnes det eksempler på at dette skjer; i Russland, Canada og USA. At kvinner velger å fjerne fostre sent i svangerskapet selv om det ikke er klare medisinske grunner for det. Ikke i veldig stor skala, men skjer. Det synes jeg er ytterst problematisk.
|
|
|
|
#86 |
|
|
De vedtok at når gravide, i samråd med leger, ønsker en abort, skal de få lov til det. Uten å måtte få en ekstra godkjenning fra et spesielt oppnevnt lege-team.
|
|
|
|
#87 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Selvbestemt abort fram til uke 22Men, input, 100% selvsbestemt, uten nemnder eller noen diagnosekriterier, VIL også innebære at det er lov med de sære og sjeldne tilfellene med de som skal til syden. Det vil ikke være andre enn mor som bestemmer at noe er "gyldig grunn" og noe ikke.
|
|
|
#88 |
|
Ser lyst på livet
|
Men grensen var vel ved levedyktighet, eller aller helst før fosteret var levedyktig? |
|
|
|
|
|
#89 |
|
|
Nei, det er ikke det. Selvbestemt er ikke det samme som fri.
|
|
|
|
#90 |
|
Ser lyst på livet
|
Om man skal være tabloide da: dersom en person tar abort for å kunne reise til syden, hvor egnet er personen til å være forelder da? |
|
|
|
|
|
#91 |
|
|
Sikkert, men nå er det ingen som har brukt formuleringen 100% selvbestemt, så vidt jeg har sett.
Det stemmer.
|
|
|
|
#92 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Selvbestemt abort fram til uke 22Jeg klarer ikke helt å se for meg hvordan dette skal foregå, da. Altså:
|
|
|
#93 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Oppfølgingsspørsmålet blir jo da: På hvilket tidspunkt skal barnevernet kunne tre inn i prosessen?
|
|
|
|
#94 |
|
Ser lyst på livet
|
Det er et veldig godt spørsmål. |
|
|
|
|
|
#97 |
|
Yes, we can!!
|
Akkurat det er litt urettferdig: KrF pleier å være ganske langt fremme i skoa når det gjelder tilbud til og rettigheter for folk med diverse utviklingshemminger. Og det HAR skjedd enormt mye på dette området de siste par tiårene. Det er enorm forskjell på nå og 15 år siden, altså.
|
|
|
#98 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Nå stoler jeg normalt sett ikke på VG som kilde, men det er slike artikler som dette jeg har lest og derfor reagert på: https://www.vg.no/nyheter/innenriks/...-forhandlinger
|
|
|
|
#99 |
|
Ser lyst på livet
|
Hva tenker du er forskjellen da? |
|
|
|
|
|
#100 |
|
Panzerekstremfeminist
|
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
![]() |
|
|