Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Baneheiasaken etter snart 20 år

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-06-21, 22:58   #261
Apple
Elsker gamlis- godis

Apple sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Sv: Baneheiasaken etter snart 20 år

Hva mener du er usaklig i denne tråden?

Gammel 03-06-21, 11:12   #262
Strå
Lesende

Strå sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Marla Singer, her.

Når man allerede har begått gjentatte seksuelle overgrep vil jo tallene bli annerledes, men generelt ser det ikke ut til at det er spesielt høy risiko for gjentagelse av seksuelle overgrep. Se denne kronikken av rettspsykolog Pål Grøndahl. Som han skriver må man selvsagt ta høyde for mørketall her. Dette er ikke en kommentar til VK-saken, bare generelt om det du skrev om risiko for gjentagelse av seksuelle overgrep og klypa med salt. :-)
(...)

Takk, fint at du hjelper meg ut av myteboksen.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-06-21, 11:14   #263
Einhyrningur
Be happy!

Einhyrningur sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Einhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt av
Standard

Jeg fatter ikke at folk ser slike bestilte «dokumentarer» og plutselig tror på at folk er fengslet urettmessig. Det være seg Baneheia eller Making a murder. Hva skjer med den kritiske sansen med en gang noen kaller noe «dokumentar»?!

Gammel 03-06-21, 11:22   #264
Input
Bør lage seg en tittel selv

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Einhyrningur, her.

Jeg fatter ikke at folk ser slike bestilte «dokumentarer» og plutselig tror på at folk er fengslet urettmessig. Det være seg Baneheia eller Making a murder. Hva skjer med den kritiske sansen med en gang noen kaller noe «dokumentar»?!

Veldig enig. Det er null problem å lage en dokumentar som får hva som helst til å virke troverdig, det handler kun om hva man velger å inkludere og hva man ekskluderer.

Jeg har ingen formening om hvorvidt han er skyldig eller uskyldig i det han er dømt for, men jeg skulle ønske media kunne droppe å vise bilder av at han spiser kake med faren sin. Jeg skjønner at det for dem er stort at han kommer hjem, uavhengig av skyld, men det har virkelig ikke allmenn interesse og av hensyn til de pårørende etter drapene og alle andre som er ofre for hans adferd, synes jeg det er veldig ugreit. Han sier selv han skal ligge lavt, men å bli fotografert mens man feirer at man er sluppet fri og få det trykket i riksdekkende media er det totalt motsatte.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-06-21, 11:30   #265
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Jeg har ingen formening om hvorvidt han er skyldig eller uskyldig i det han er dømt for, men jeg skulle ønske media kunne droppe å vise bilder av at han spiser kake med faren sin. Jeg skjønner at det for dem er stort at han kommer hjem, uavhengig av skyld, men det har virkelig ikke allmenn interesse og av hensyn til de pårørende etter drapene og alle andre som er ofre for hans adferd, synes jeg det er veldig ugreit. Han sier selv han skal ligge lavt, men å bli fotografert mens man feirer at man er sluppet fri og få det trykket i riksdekkende media er det totalt motsatte.

Veldig enig. Dette bildet er jo sluppet løs av VK og hans gjeng. Hvorfor i all verden?

Gammel 03-06-21, 12:19   #266
Ine
rakkarpus

Ine sin avatar

Blogginnlegg: 19
Ine er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner til
Standard

Psykologen hans i fengslet mener han er uskyldig.

Med de tidslinjene, ble sett i Baneheia før drapene, feks, lurer jeg på hvorfor han kan være så sikker.

https://www.nrk.no/sorlandet/psykolo...ing-1.11901695

https://psykologtidsskriftet.no/na/2...ustismordjeger

Sist redigert av Ine : 03-06-21 kl 12:57.
Ine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-06-21, 12:30   #267
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Enig! Her skulle jeg ønske media var sitt ansvar bevisst.

Gammel 03-06-21, 12:35   #268
Galathea

Galathea sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Trøndelag
Galathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Forstod det som at det var en sentral person i støttegruppa som hadde tatt bildet og delt det med media? Jeg fatter ikke at man tror at et slikt bilde i offentligheten vil bidra til støtte, hadde det ikke vært bedre om han lå lavt som de sier han skal gjøre, selvfølgelig feirer han at han er ute, men vi trenger vel ikke se bilde av det på Dagsrevyen?

Galathea er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-06-21, 14:06   #269
millact

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Galathea, her.

Forstod det som at det var en sentral person i støttegruppa som hadde tatt bildet og delt det med media? Jeg fatter ikke at man tror at et slikt bilde i offentligheten vil bidra til støtte, hadde det ikke vært bedre om han lå lavt som de sier han skal gjøre, selvfølgelig feirer han at han er ute, men vi trenger vel ikke se bilde av det på Dagsrevyen?

Enig. Det blir en ekstra belastning for de pårørende, dette.

Gammel 03-06-21, 14:20   #270
him
Leser

him sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ine, her.

Psykologen hans i fengslet mener han er uskyldig.

Det han sier er jo at han har kjennskap til bevis som ikke retten hadde. Klart det er vanskelig å gi en "korrekt" dom hvis man ikke får tilgang til all informsjonen.

Tar med sitatet fra linken:

Opprinnelig lagt inn av sitat

I løpet av mitt arbeid som Viggo Kristiansens terapeut fra 2004 oppdaget jeg at det jeg oppfattet som sentrale bevis, var unndratt saken og dermed ikke var forelagt forsvaret eller retten. Det gjaldt blant annet gjerningsmannsprofilen, som konkluderte med at det bare kunne være én drapsmann.

(Men hvis dette er tilfelle, hvorfor er det ikke med det utgangspunktet saken er søkt gjenopptatt fra forsvaret sin side. Og hva er det de etterforsker nå siden de ikke tror saken kommer opp før til høsten?)

Gammel 03-06-21, 14:27   #271
Ine
rakkarpus

Ine sin avatar

Ine er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner til
Standard

Men det med gjerningsmannprofil er ikke bevis. Ja, skadene på barna var like, men bevis er det ikke.

Gammel 03-06-21, 16:21   #272
Galathea

Galathea sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Trøndelag
Galathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av millact, her.

Enig. Det blir en ekstra belastning for de pårørende, dette.

Ja, og det kan vel ikke bidra til mer støtte for VK heller? Dårlig for alle parter, men man får kanskje veldig godt betalt for et tips med bilde til media, kan det ligge der?

Galathea er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-06-21, 16:22   #273
Ine
rakkarpus

Ine sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Galathea, her.

Ja, og det kan vel ikke bidra til mer støtte for VK heller? Dårlig for alle parter, men man får kanskje veldig godt betalt for et tips med bilde til media, kan det ligge der?

Ikke sikkert det var avtalt med familien, tenkte jeg.

Gammel 03-06-21, 16:25   #274
meisje
Kleintje I + II

meisje sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

De bildene kommer ut fordi de har inngått avtale om at fotojournalistene skal slutte å ta bilder inn i huset gjennom vinduene mot at de fikk et ordentlig bilde innenfra.

Gammel 03-06-21, 18:04   #275
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av meisje, her.

De bildene kommer ut fordi de har inngått avtale om at fotojournalistene skal slutte å ta bilder inn i huset gjennom vinduene mot at de fikk et ordentlig bilde innenfra.

Det er da ikke lov å ta bilder inn i folks privathus.
Og uansett; kakesmil tar seg dårlig ut.

Gammel 03-06-21, 19:01   #276
meisje
Kleintje I + II

meisje sin avatar

meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Mulig det ikke er lov, men en av avisene brukte et bilde av VK tatt gjennom kjøkkenvinduet med telelinse i en artikkel. Prøvde å finne det tilbake, men fant det ikke nå. Håper de har sluttet å ligge i buskene der for å få bilder nå.

Gammel 03-06-21, 19:12   #277
millact

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av meisje, her.

Mulig det ikke er lov, men en av avisene brukte et bilde av VK tatt gjennom kjøkkenvinduet med telelinse i en artikkel. Prøvde å finne det tilbake, men fant det ikke nå. Håper de har sluttet å ligge i buskene der for å få bilder nå.

Ja. Det beste er jo om alle bare lar han og familien være i fred.

Gammel 03-06-21, 19:40   #278
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av millact, her.

Ja. Det beste er jo om alle bare lar han og familien være i fred.

Enig. Jeg tenker at man slutter å skrive om dette nå. At man lar ham og familien være ute av nyhetsbildet.

Men om saken kommer opp i retten igjen, håper jeg det blir referert ord for ord. Så vi kan få et skikkelig bilde av hva man vet og vet, kan og ikke kan bevise, og at der blir gjennomsiktig og uten synsing.

Jeg leste en artikkel i dag om at politiet mente man skulle kunne etterforske saken på en god måte.

Og marerittet er at det bare slutter her (eller «slutter») uten noen svar og «på bevisets stilling».

Gammel 03-06-21, 19:40   #279
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Det gjøres likevel.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-06-21, 21:51   #280
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Chablis, her.

Det gjøres likevel.

Da kan man anmelde det. Eller trekke for gardinene.
VK valgte isteden å stille opp med smil og kake.

Meget umusikalsk.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:27.