Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Pandemi-etikette på kollektivtransport

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-08-21, 23:31   #1
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Pandemi-etikette på kollektivtransport

Jeg har begynt å ta toget til jobb igjen. Det er jo et minefelt. Hvis det f eks er en treseter der noen sitter innerst, kan man sette seg ytterst da? Og hvis det er sånn to og to ovenfor hverandre, kan man sitte på skrått over da?

Bill mrk. Måtte stå, turte ikke sette meg noe sted.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-21, 06:51   #2
Input
Bør lage seg en tittel selv

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Pandemi-etikette på kollektivtransport

Ruter anbefaler at man sitter fremfor å stå, og det er jo logisk: mindre sjanse for at du faller over noen når du sitter, lettere å holde avstand. Munnbind når du ikke kan holde en meter avstand.

https://ruter.no/nyheter/reiserad/

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-21, 07:44   #3
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tar t-banen og ikke toget. Jeg setter meg på skrå og jeg setter meg med et setes avstand på en 3'er. Dette fordi vi blir anbefalt å sitte fremfor å stå.

Jeg bruker munnbind på t-banen, for det er svært sjelden det er mulig å være en meter unna alle hele turen. Selv ikke når jeg i går skulle på foreldremøte som varte 19-20.30. Om morgenen er andelen som bruker munnbind langt høyere enn å kveldstid.

Gammel 18-08-21, 07:50   #4
Camomilla
Wooohhoooooo

Camomilla sin avatar

Camomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt av
Standard

Jeg sitter med sete i mellom og på skrå ovenfor de på setet i mot.
Tar tog, buss eller T bane hver dag og er overrasket over hvor mange som ikke bruker munnbind faktisk.

Gammel 18-08-21, 07:52   #5
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg setter meg ved siden av folk dersom det er fullt. Anbefalingen er at det er bedre enn at mange blir stående i midtgangen. Jeg setter meg ikke med ansiktet mot noen.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-21, 08:21   #6
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

På bussene her var det tidligere merket hvor man kunne og ikke kunne sitte, type annet hvert sete og skrått over hverandre. Jeg velger å tro at når det er fjernet, så er det fordi det er i tråd med de nasjonale anbefalingene og ville forholdt meg til det. Og brukt munnbind når det er mye folk. Når 1 meter ikke kan holdes, i tråd med anbefalingene. Der blir vanskelig å forholde seg til hva andre mener man burde gjøre.

Gammel 18-08-21, 08:23   #7
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Takk. Da tar jeg hvertfall sjansen på å sette meg når det er ledig sete mellom. Og håper ingen kjefter på meg.

Gammel 18-08-21, 09:48   #8
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Bra tråd! Jeg har et par ganger glemt munnbind, det er rett og slett ikke like innarbeidet som før. Men har ikke vært på veldig fulle baner eller busser enda. Prøver å sette meg slik at ingen får meg "i fleisen". For eksempel på de bakoversetene på bussen, der man ser rett i en glassrute.

Gammel 18-08-21, 09:51   #9
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1273
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Diagonalt ovenfor og med sete mellom her også. Og munnbind. Det er innimellom stappfullt, og stort sett så mye folk at det vil være vanskelig å opprettholde meter.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-21, 09:51   #10
Blånn
Bør lage seg en tittel selv

Blånn sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 17
Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

Jeg bruker munnbind og setter meg ned. Som regel med en meters avstand. Om den andre ikke har munnbind får bli den andre personens problem. Jeg er fullvaksinert og har munnbind. Når det er sagt har jeg tatt kollektivt en gang etter sommeren og bare sporadisk det siste året.

Behind every great man is a woman rolling her eyes.
-Jim Carrey-
Blånn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-21, 11:22   #11
Miromurr
Tøff i frakk

Miromurr sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Miromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg setter meg, helst alene, men setter meg heller ved siden av noen enn å stå i midtgangen. Det er også det som er anbefalt fra busselskapet, heller sitte enn stå.

Gammel 18-08-21, 11:51   #12
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg gir konsekvent blaffen i at setene i gangen på togene er merket med "ikke bruk dette setet", så jeg setter meg der - helst på enkeltsetet. Har ikke fått tilsnakk av noen konduktører ennå. Dette er vel like trygt som noe annet.

Gammel 18-08-21, 12:12   #13
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Bluen, her.

Jeg gir konsekvent blaffen i at setene i gangen på togene er merket med "ikke bruk dette setet", så jeg setter meg der - helst på enkeltsetet. Har ikke fått tilsnakk av noen konduktører ennå. Dette er vel like trygt som noe annet.

Ja, jeg skjønte heller ikke hvorfor ikke de kan brukes - det kan jo ikke være værre enn å stå ved siden av setet?

Gammel 22-08-21, 17:34   #14
liefje
Musk

liefje sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
liefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de fleste
Standard

Jeg er fullvaksinert og bruker munnbind. Sitter helst uten noen ukjente ved siden av meg. Da en person uten munnbind satt seg ved siden av meg, vridde jeg hodet mot vinduet hele turen. Syntes det var frekt å ta den plassen når vedkommende ikke hadde munnbind. Mwn sa ingenting.

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-21, 08:05   #15
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tok t-banen i går, og konstaterte at på "min" bane er visst folk ferdige med munnbind. Selv om det var masse folk om bord, så var det jeg og 3 til i hele vogna som hadde munnbind på.

Gammel 23-08-21, 08:30   #16
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Standard

Her er det ca 50/50 med og uten tror jeg. Men det er ikke fullt heller.

Jeg har begynt å sitte på de setene i gangen hvis det ikke er ledig med lang nok avstand på de vanlige setene. Har ikke fått kjeft selvom det står at man ikke skal - må da være bedre enn å stå/sitte nærme noen andre.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:04.