Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Ambulanse nektet å ta med seg voldsoffer (VG)

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-08-07, 15:50   #201
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ambulanse nektet ta med seg voldsoffer (VG)

Opprinnelig lagt inn av kie, her.

Men om det avdekkes noe sånt så er det jo viktig at ledere og politikere ikke slipper unna med å kun sparke to ambulansesjåfører, men faktisk må foreta noen endringer selv også.

Jeg syns det gjelder uansett jeg. Problemet er at hvis disse ambulansefolka ikke har brukt ord som svarting/jævla neger osv. så vil det bli enormt vanskelig å bevise at det er rasisme, selv om det er det. Det har vært saker hvor slike ord har blitt brukt, og det har allikevel ikke blitt dømt som rasisme. Så dere vil nødvendigvis ikke få beviset dere er ute etter. At det finnes institusjonalisert rasisme i samfunnet er en realitet, og saker hvor hvite har fått dårlig behandlig også, beviser ikke at det ikke er rasisme i dette tilfellet. Jeg syns uansett det er enormt viktig at dette settes fokus på. Så kanskje noen tenker seg om et par ganger neste gang før de trekker for raske konklusjoner.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-08-07, 15:53   #202
kie
weird

kie sin avatar

kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Fokus er viktig, ja.
Uansett.

Og uansett hvordan det var i Sofienbergparken, så sier det jo litt at såpass mange tenker rasisme.

You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-07, 17:25   #203
Strå
Lesende

Strå sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Jeg blir litt matt av alle som er så sikre på at det lå rasistiske motiver bak ambulansefolkenes avvisning. At de uttalte seg rasistisk når de bl.a. kalte ham "neger" er jeg enig i, men jeg har sett nok av trengende bli avvist av ambulansefolka, til å tro at det ene og alene skyldtes rasisme og at det ikke ville hendt en etnisk nordmann. Det hender ofte nok med folk som har den minste likhet med uteliggere (og sikkert med andre også). Hva som skal til for at en ekte uteligger skal få ambulanse ved behov, tør jeg ikke tenke på en gang. For å ha sagt det med en eneste gang: Tviler på at de trodde Ali var uteligger.

Beklager det der med "etniske nordmenn", vet rett og slett ikke hva jeg skal bruke og vet at uttrykket i beste fall er upresist. *usikkert smil*

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-07, 17:29   #204
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av SiwH, her.

For å ha sagt det med en eneste gang: Tviler på at de trodde Ali var uteligger.

Nei, det var vel derfor ambulansen snudde 100 meter fra mannen og tenkte å kjøre fra han uten engang å undersøke han.

Gammel 14-08-07, 17:58   #205
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det at andre også blir avvist og behandlet dårlig beviser ikke at det ikke var rasisme i dette tilfellet.

Gammel 14-08-07, 18:00   #206
kie
weird

kie sin avatar

kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er like galt å utelukke det som å bastant påstå at det er det, etter mitt syn. Når saken har blitt undersøkt nærmere vet vi forhåpentligvis mer om hva som er hva og dermed kan man begynne å jobbe for å hindre at det skjer igjen.

You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
Gammel 14-08-07, 18:08   #207
Strå
Lesende

Strå sin avatar

Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Nei, det var vel derfor ambulansen snudde 100 meter fra mannen og tenkte å kjøre fra han uten engang å undersøke han.

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Det at andre også blir avvist og behandlet dårlig beviser ikke at det ikke var rasisme i dette tilfellet.

Ser ut til at jeg hoppet over poenget mitt. Jeg tror av og til at folk ser tankene mine og da går det litt fort.

Hensikten med å trekke fram mine gjentatte observasjoner av dødssyke, forlatte uteliggere, var å vise at rasisme ikke alene er problemet. Jeg sa
"men jeg har sett nok av trengende bli avvist av ambulansefolka, til å tro at det ene og alene skyldtes rasisme og at det ikke ville hendt en etnisk nordmann"
Se nærmere på ordene "ene og alene skyldtes". Det jeg mener er at i tillegg til rasisme utviser de av og til manglende respekt for andre. Jeg har ikke på noe tidspunkt sagt at rasisme er utelukket, bare at det ikke er det alene.

Gammel 14-08-07, 18:10   #208
Strå
Lesende

Strå sin avatar

Standard

Og selvfølgelig er også rasisme definitivt manglende respekt for andre.

Gammel 14-08-07, 18:25   #209
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Jeg tror ingen mener at rasisme er eneste grunn til at ambulansepersonell eventuelt forskjellsbehandler. Jeg tror også at når man sier "etnisk hvit nordmann" så mener man dem som ikke faller utenom normalen. Familiefedre som er pene i tøyet f. eks. Ikke narkomane og uteliggere. Jeg er ganske overbevist om at hvis Ali var en hvit nordmann, samme alder, samme familie- og livssituasjon som ble slått ned av en afrikaner fordi han ba ham ikke spille fotball rett ved babyen sin, da hadde denne saken vært ikke-eksisterende.

Jeg vil mest sannsynlig aldri få det bevist, men at fordommer spilte en stor rolle i behandlingen mener jeg er ganske sannsynlig. Det mener også temmelig mange andre.

Gammel 14-08-07, 18:43   #210
kie
weird

kie sin avatar

Standard

Jeg tror de aller fleste mener sannsynligheten er høy for at det handler om fordommer. Det er bare konklusjonen som en del synes er litt vel prematur akkurat nå.

Gammel 14-08-07, 18:45   #211
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ullevål vurderer nå flere ulike eksterne konsulentbyråer som skal se på prehospital-seksjonens rutiner og sikkert holdninger og etikk ukultur og sånt.

Fikk infomail fra sjefen idag. Laaaang mail. Ingen egentlige innrømmelser, bare beklagelser om hvor ille saken var for PPP (pasient, pårørende og personale).

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-07, 19:51   #212
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skytte75, her.

Jeg bare lurer på hvordan dere vet dette? Kjenner dere personene og vet hvordan de tenker? Er det en ting ved denne saken jeg ikke forstår, så er det akkurat rasisme-anklagene mot ambulansepersonellet.

Det klør vannvittig etter å skrive her, men jeg kan ikke - dessverre. En sak har alltid to sider, så også i dette tilfelle.

Det er fryktelig trist at en mann nå ligger alvorlig skadet på sykehus og jeg håper at den som forårsaket dette snart blir tatt. Han har det stått bemerkelsesverdig lite om........

Det er helt latterlig at dette nå handler om rasisme. Alle som kjenner meg og mine holdninger VET hva jeg synes ang rasisme, og jeg er gjerne den første som kaller en spade for en spade, men i denne saken. Nei, vett du hva!

Vedkommende som slo ned mannen nevnes nesten ikke i det hele tatt, men det er jo ikke så rart. Ingen penger å hente der, gitt.

Sist redigert av Skremmern : 15-08-07 kl 19:56.
Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-07, 20:49   #213
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Vedkommende som slo ned mannen nevnes nesten ikke i det hele tatt, men det er jo ikke så rart. Ingen penger å hente der, gitt.

Saken handler jo om at en mann ikke fikk forsvarlig behandling etter å ha blitt utsatt for vold. At voldsmannen ikke blir omtalt særlig synes jeg ikke er rart. Han er tatt, erkjenner å ha slått, men innrømmer ikke straffeskyld. Er det så mye mer å skrive om det?

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-07, 22:10   #214
Skytte
Bør lage seg en tittel selv

Skytte sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 105
Skytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Monsoon, her.

Saken handler jo om at en mann ikke fikk forsvarlig behandling etter å ha blitt utsatt for vold. At voldsmannen ikke blir omtalt særlig synes jeg ikke er rart. Han er tatt, erkjenner å ha slått, men innrømmer ikke straffeskyld. Er det så mye mer å skrive om det?

Han ble knapt nok ofret en linje før han ble tatt heller. Det var da jeg skrev innlegget mitt.

Skytte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-07, 22:11   #215
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg leste nå en god del linjer om han før han ble tatt.

Gammel 16-08-07, 01:11   #216
Frantzen
Passiv

Standard

Det er vel ingen som er uenig om at det var galt av voldsmannen å slå?
Vanligvis så får offeret hjelp av helsevesenet og saken ruller og går uten at det er noe uvanlig ved noe som helst. Ingenting å hyle høyt om det? (den diskusjonen er en helt annen - hvorvidt vi blir blaserte ift slike hendelser etterhvert)
Når da profesjonelle (skulle vært, ihvertfall) ambulansesjåfører lar en livstruende skadd mann bli liggende uten ålevne han den minste medisinske oppmerksomhet, og politiet maser på den samme livstruende skadde mannen for personalia, syns jeg debatten betimelig SKAL handle om nettopp det.
Enten det nå ER rasistisk motivert eller ikke.

Svar med sitat
Gammel 16-08-07, 10:21   #217
Eria
Fångad av en stormvind

Eria sin avatar

Hvor: Frittgående
Eria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner til
Standard

Se så søte de er:

Angrer ikke

Gammel 16-08-07, 10:36   #218
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Eria, her.

Se så søte de er:

Angrer ikke

Herreguuud! Jeg kan ikke forstå det, jeg kan virkelig ikke det! Har ikke alle mennesker krav på menneskelig behandling hvis de er skadet -ruset eller ikke - om det var tilfelle?

Og burde de ikke ha fått opplæring nok til å forstå at mennesker med hodeskade ikke nødvendigvis oppfører seg rasjonelt, og kan miste kontrollen over samtlige kroppshull? Og her var det vel nok av vitner som kunne fortelle at mannen IKKE var ruset, men slått i bakken...

En jeg kjenner fikk hjerneblødning, og da han ble funnet av kona hadde han både gjort seg ut og tisset seg ut. Skulle tatt seg ut om ambulansen kalte ham en gris og nektet å ta ham med .

Rasisme eller ei - det dreier seg uansett om et uverdig menneskesyn . Og saken lukter svidd, uansett hvordan man snur på det.

Gammel 16-08-07, 10:37   #219
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Uffda.

Gammel 16-08-07, 10:40   #220
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det jeg ikke fatter, er at de ikke angrer. Hadde jeg gjort noe jeg følte var riktig der og da, men senere sett at det hadde fått fatale konsekvenser, så hadde jeg da angret på de handlingene jeg gjorde. Jeg hadde hatt svart samvittighet og analysert meg selv opp, ned og i mente for å finne ut hvorfor jeg tok så innmari feil. Og om de ikke ANGRER på selve handlingen, så må de da i alle fall kunne innrømme i ettertid at "vi gjorde det vi trodde var riktig, men vi ser nå at det var veldig, veldig feil". Nei, den tankegangen de viser, klarer jeg ikke å sette meg inn i.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:08.