Sv: Beitedyr og hyttefolk
Helt enig. Men bildet viser ei melkeku, sannsynligvis med bondens egne barn på. Noe som blir en helt annen situasjon.
Opprinnelig lagt inn av Guttemammis, her.
Vi bor rett ved et område/utmark som nå har blitt et beiteområde med en teknologi som heter nofence. Det betyr at dyra går uten innhegning.
"Det er lekende lett å bruke Nofence. Du lager beitet i appen og overfører det trådløst til klavene som dyra bærer.
Etter en kort innlæringsperiode øves dyra opp til å snu når de hører lydvarselet, og de er dermed trygt inngjerdet.
Du kan følge med på flokken i sanntid, og du får varsel med én gang det oppstår noe uventet."
For å si det sånn, så hadde jeg foretrukket gjerde.
Med stor respekt og frykt for store dyr (og med hund) har jeg holdt meg vekk fra skogen og turområdet mitt helt til midten av september da kuene ble hentet.
Dette var ikke ammekyr.
Vet ikke om dette kunne være noe for dere Floksa?
Det er no fence jeg nevner i hoved innlegget. Det er enormt dyrt, både å kjøpe inn og drifte. For oss er innkjøpskostnad 140.000kr også tilløper det ganske heftige driftskostnader (abonnement). Men jeg tror det er en god løsning i konflikt områder. Og det bør dekkes av kommunen/hytteeiere/utbyggere. Alternativet er jo ikke gjerde, men ingen grenser.
Hos oss har vi ikke konflikt, vi er heldige for det er ikke noe attraktivt hytte område.