Sv: Hvor ofte renser dere bunaden?
Opprinnelig lagt inn av -ea-, her.
Såe... dere lar bunader henge? De blir ikke "dradd nedover" av langvarig henging?
Kofter i ullklede skal helst oppbevares liggende - spesielt kofter med stor/tung holbi (kanten nederst, her er det forskjell på koftene fra ulike steder), og med vranga ut for å hindre at de blir skitten under lagring.
Min bunad er vest og stakk og serk og skjorte og silkesjal. Stakken veier flere kilo og har spesialsydde hemper den kan henges i - de fordeler vekten jevnt, på en måte. Serken/underskjørtet er i bomull og ganske lett, det heger i en løkke i snoren jeg strammer i livet med Selve livet er brokade foret med lin, det henger på henger. SKjorta ligger i spesialsydd pose, Silkesjalet ruller jeg inn et rent liinhåndkle og så henges/legges alt i bunadposen.
Mamma har hel ullbunad, den er ganske tung, og burde noen sikkert ha vært oppbevart liggende.
Jeg er blitt veldig interessert i kofter de siste årene, og diggget Marianne som var med i "Symesterskapet" sist , jeg synes hun er en fantastisk kulturformidler, og jeg følger henne på Insta, og synes det er så kult at koftekulturen er så levende og at dere er så mange som bruker kofte til hverdags og fest og sommer og vinter.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
|