Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Ambulanse nektet å ta med seg voldsoffer (VG)

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-08-07, 12:14   #241
Tinka
Gjør så godt som jeg kan.

Medlem siden: Sep 2006
Tinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Ambulanse nektet ta med seg voldsoffer (VG)

Feilplasserte folk i alle yrker, virker det som.

Tinka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-07, 15:33   #242
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Desembermamma, her.

Det er sjokkerende i seg selv at det finnes mennesker med et slikt utgangspunkt til å tolke handlinger til syke mennesker, men at de jobber i helsevesenet er jo direkte graverende.

(Men det kan jo også ha en sammenheng med at de er vant med å behandle rusede mennesker som oppfører seg slik, og kanskje ikke trenger øyeblikkelig hjelp heller. Feilen er jo at de burde høre på vitner. Og det er jo der spørsmålet kommer inn: Hvorfor gjorde de ikke det? Er det rasistiske motiv, eller trenger de egentlig bare en pause fra yrket sitt, eller et annet yrke.)

Nei, det er ikke sjokkerende, det er beklagelig. I ambulansetjenesten er man MYE rundt rusede mennesker, spesielt i helgene. Man plukker opp slosskjemper over hele byn - blodige, fulle og truende. De mest truende og provoserende havner kanskje på glattcella da det er uaktuelt å levere de på legevakta. Legen hadde nektet å ta i vedkommende. Helsepersonellet kan ikke ta folk med makt, så bråk og truende adferd er et ordensproblem, så fremt man ikke mistenker traume mot hode. Mistenker man det, kan politiet følge med. Selvsagt kan man ta en feilvurdering, det skal ikke skje, men man er bare mennesker.

Denne hetsen som sprer seg mot ambulansepersonell er ikke annet enn tragisk. I stedet for å fokusere på sak og kvalitetssikring, ropes det bare ut om rasisme. Fordi vedkommende tilfeldigvis hadde en annen hudfarge.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-07, 17:42   #243
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I helgene? Som i familiepicnic en sommerdag i Sofienbergparken? Det er jaggu ikke mye truende over en familie som er samlet på en gressplen og med ørtifjørti vitner som forteller HVA som har skjedd. Jeg syns det er galt å hetse ambulansestanden, men disse to som er ansvarlige for feilbehandling, feilbedømming osv osv i DENNE saken, de fortjener å bli stilt ansvarlig. Samt ledelsen deres. Det er vel ingen her som mener at det er helt greit at man dømmer ambulansetjenesten i sin helhet nord og ned? Eller at folk tar seg friheter ovenfor utrykninger i form av veisperring, eller at de truer personer involvert i denne saken? Jeg ser faktisk ikke særlig mye urettmessig, såkalt hets i denne tråden. Jeg ser at folk er oppgitte over at det ser ut til at en andel av ambulansepersonalet ikke har kjennskap til hva som kjennetegner hodetraumer. Det være at de faktisk ikke kan det, at de er rasister, eller at de rett og slett er farget av helgefylla. Uavhengig av grunn, denne saken er og blir stygg og jeg begriper rett og slett ikke at ambulansesjåførene ikke legger seg langflate. DET provoserer meg grenseløst nå, egentlig mer enn at de feilbedømte/feilbehandlet/var rasistiske/velg annet alternativ som passer. Når man fucker opp til de grader som disse to mennene har gjort, så går man da faen meg ikke ut og sier at man hadde gjort det samme igjen?

Gammel 18-08-07, 18:14   #244
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg tror flere her mangler innsikt i hva ambulansepersonell og politi møter i sin hverdag i Oslo. For meg er det ganske klart at avgjørelsen og manglende beklagelse er med bakgrunn i hvilke situasjoner de er vant til å møte, med rusede, psykisk syke, ustabile og voldelige mennesker, hva de er drillet til å avgrense sitt ansvar og hva som overlates politiet. Ja, de feilvurderte situasjonen da de trodde dette var en ruset/psykisk syk person iblandet erfaringer med slike tilkallinger. Ja, de burde beklage avgjørelsen, men de har faktisk et annet ståsted enn oss som leser om dette i avisen. De er vant til å måtte tilkalle politi når de ankommer og det viser seg at medisinsk hjelp ofte ikke er nødvendig eller at politiet må frakte personen til legevakt pga fare for vold etc. Jeg synes rasismebegrepet hauses opp. Og ja, man kan bli skeptisk av å få en tilsynelatende ruset/truende/rar/bråkete person ved siden av seg på t-banen enten han er mørk eller lys, fordi man faktisk ikke vet noe om tilfeldige personer man møter på kveldstid i sentrum. Er det diskriminerende/rasistisk/dømmende? Mulig, jeg kaller det sunn skeptisme.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-07, 18:20   #245
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av lykkeliten02, her.

Er det diskriminerende/rasistisk/dømmende? Mulig, jeg kaller det sunn skeptisme.

Om man er blitt så skeptisk at man ikke kan skille mellom hva man faktisk bør passe seg for og mellom en familiemann på picnic som har temmelig mange vitner som kan redegjøre for hendelsesforløpet, da er det noe som skurrer temmelig høylydt et eller annet sted. Kanskje de har behov for en lang ferie.

Gammel 18-08-07, 18:21   #246
DM
Live and let live

DM sin avatar

Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Om man er blitt så skeptisk at man ikke kan skille mellom hva man faktisk bør passe seg for og mellom en familiemann på picnic som har temmelig mange vitner som kan redegjøre for hendelsesforløpet, da er det noe som skurrer temmelig høylydt et eller annet sted. Kanskje de har behov for en lang ferie.

Det er vel det som er nøkkelen her.

Gammel 18-08-07, 18:32   #247
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Det er ikke bare familiefedre på picnic i det området...det finnes også de familiefedre som ikke unnlater seg fra å slåss i parken en lørdag med kone og barn til stede, dette er noe personellet ikke kan vite. Dessuten i en slik situasjon som ofte er opphetet, vitner som prater høyt, opphisset og i munnen på hverandre så er ambulansepersonene vant til å stole på sin egen dømmekraft, vitner har ofte forskjellige og ukorrekte oppfatninger av situasjonen. Dette skjer raskt og jeg synes ikke det er så rart at de kunne feilbedømme situasjonen, altfor raskt og ikke riktig, men at det kan skje og at det skjer utenom denne episoden er klart. De er vant til at de tilkaller politi ved sånn type oppførsel som selvfølgelig kan tyde på rus og annet, ikke bare hodeskade. Jeg oppfatter beskrivelsene av situasjonen som svært forvirrende, kaotisk og uoversiktelig, jeg tviler på at vitnene kun bidro til oppklaring.

Gutt 2002 og jente 2005
Gammel 18-08-07, 19:16   #248
Frantzen
Passiv

Standard

Sitat:

Og fortsetter: ... Sjåførene forteller også at de er lei seg for kritikken som er kommet.

Den ene ambulansesjåføren sier han har tenkt mye over om de burde oppdaget blødningen i hodet, men at han ikke finner noe som gjør at de burde handlet annerledes.

Den manglende innsikten og nonchalante "vi har ikke gjor noe galt" - holdningen er bare pinlig. Håper virkelig at de aldri, aldri får sette sine ben i en hjelpesituasjon igjen!

Har lært ett og annet av Valla, de to her

Svar med sitat
Gammel 18-08-07, 20:56   #249
Go\jenta
Mellom barken og veden

Go\jenta sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
Go\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av lykkeliten02, her.

Det er ikke bare familiefedre på picnic i det området...det finnes også de familiefedre som ikke unnlater seg fra å slåss i parken en lørdag med kone og barn til stede, dette er noe personellet ikke kan vite. Dessuten i en slik situasjon som ofte er opphetet, vitner som prater høyt, opphisset og i munnen på hverandre så er ambulansepersonene vant til å stole på sin egen dømmekraft, vitner har ofte forskjellige og ukorrekte oppfatninger av situasjonen. Dette skjer raskt og jeg synes ikke det er så rart at de kunne feilbedømme situasjonen, altfor raskt og ikke riktig, men at det kan skje og at det skjer utenom denne episoden er klart. De er vant til at de tilkaller politi ved sånn type oppførsel som selvfølgelig kan tyde på rus og annet, ikke bare hodeskade. Jeg oppfatter beskrivelsene av situasjonen som svært forvirrende, kaotisk og uoversiktelig, jeg tviler på at vitnene kun bidro til oppklaring.

Jeg setter min lit til den meget erfarne sykepleieren som var vitne til hele situasjonen. Hun har erfaring fra uteseksjonen og samarbeidet med ambulansetjenesten i mange år. Hun var meget sjokkert over hendelsen, og vurderingen til ambulansepersonalet. Jeg leste noe hun hadde skrevet på en av nettavisene....tror det var vg nett. Burde leses!

Go\jenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-07, 20:59   #250
Go\jenta
Mellom barken og veden

Go\jenta sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
Go\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt likt
Standard

Ragnhild Storstein Spilker heter hun...og hun har skrevet en kommentar i Dagbladet som kan leses på nett. veldig bra skrevet!

Go\jenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-07, 21:07   #251
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Standard

Det er fint mulig å linke.

Gammel 19-08-07, 02:31   #252
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Standard

Jeg har lest uttalelsen hennes. Det er ingen tvil om at situasjonen ble oppfattet forskjellig eller at det er feilvurderinger som har skjedd. Man kan alikevel diskutere bakgrunn, årsak og forståelse for oppfattelse av situasjon.

Gutt 2002 og jente 2005
Gammel 19-08-07, 09:33   #253
Bergensis
Ventar stadig på vår

Bergensis sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Bergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fluke, her.

Jeg håper på en måte det er rasisme som ligger bak dette, ellers tyder dette på grov inkompetanse blant ambulansepersonell.
Selv jeg (som ikke har medisinsk utdannelse) vet at folk som har fått seg en kraftig trøkk i hodet kan bli både voldelige, utagerende, få ufrivillig vannlating, snakke usammenhengende, spy osv.

Signerer kvart ord (bortsett frå at eg har såkalla helsefagleg utdanning, da)

Gammel 19-08-07, 23:27   #254
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fluke, her.

Jeg håper på en måte det er rasisme som ligger bak dette, ellers tyder dette på grov inkompetanse blant ambulansepersonell.
Selv jeg (som ikke har medisinsk utdannelse) vet at folk som har fått seg en kraftig trøkk i hodet kan bli både voldelige, utagerende, få ufrivillig vannlating, snakke usammenhengende, spy osv.

Herlighet.

Seriøst, din uttalelse tyder definitivt på at du ikke har peiling. Jeg skal ikke forsvare det de gjorde i den forstand at jo - de burde tatt han med seg, eller sørget for at poitiet tok han med seg. Du kan likevel ikke kalle folk inkompetente og basere det på "til og med jeg vet (dvs: har lest/hørt) hvordan folk er/oppfører seg når de har hodeskade". Kåmm ån! Det finnes 1000 forskjellige tilfeller, få er like og noen mangler alle symptomer. Noen er bare fulle av dritt, faenskap og alkohol, andre er reellt syke. Det finnes folk med hodeskade uten et eneste symptom, hvor det så blir en drastisk forverring, det finnes folk med alle symptomer, men som etter en sjekk på legevakta ikke er annet enn full. Skal vi se på "ufrivillig vannlating" som isolerende symptom (man kan selvsagt ikke vurdere ut fra ett symptom alene), blir det feil å kalle det ufrivillig, da vedkommende vipper frem penisen sin og tisser på folk og fe. Han fant tissen sin, han letet ikke etter den, og det ble ikke vått ned buksebenet, han holdt i den og traff det han siktet på. Ambulansepersonellet leverer et utall mennesker på legevakta, mange som har vært involverte i slosskamper, og hvor mange av disse tror du legen sender til CT?

Leger har sendt hjem mennesker med hjerteinarkt (hjerteinfarkt er da selvfølgelig smerter i brystet, stråling ned venstre arm, det slår tekstboka fast, og det sier tanta mi og. De med ryggsmerter, de med vondt i kjeve og tanngard har garantert prolaps eller et desperat behov for å komme seg til tannlege, ikke sant?), da det ikke vises på hverken EKG eller blodprøver, og personen har fått hjertestans og dødd i hjemmet. Det er ikke alltid klare, rene og straighte tilfeller som man gjerne leser om i bøker, på nett eller hører fra en eller annen som kjenner en.

Gammel 20-08-07, 15:08   #255
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Noen er bare fulle av dritt, faenskap og alkohol, andre er reellt syke. Det finnes folk med hodeskade uten et eneste symptom, hvor det så blir en drastisk forverring, det finnes folk med alle symptomer, men som etter en sjekk på legevakta ikke er annet enn full.

Men i dette konkrete tilfellet var det vitner som kunne fortelle at han var slått ned og at han ikke var full. Teller ikke det?

Gammel 20-08-07, 16:26   #256
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Skal vi se på "ufrivillig vannlating" som isolerende symptom (man kan selvsagt ikke vurdere ut fra ett symptom alene), blir det feil å kalle det ufrivillig, da vedkommende vipper frem penisen sin og tisser på folk og fe. Han fant tissen sin, han letet ikke etter den, og det ble ikke vått ned buksebenet, han holdt i den og traff det han siktet på.

Jeg syns du insinuerer ganske kraftig over det du har dekning for og som strider mot det ganske mange vitner har forklart.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-07, 16:48   #257
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Jeg syns du insinuerer ganske kraftig over det du har dekning for og som strider mot det ganske mange vitner har forklart.

Denne informasjonen er offentliggjort, glitter.

Gammel 20-08-07, 16:50   #258
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Men i dette konkrete tilfellet var det vitner som kunne fortelle at han var slått ned og at han ikke var full. Teller ikke det?

Jada, men hvis du leser hva jeg skriver, him, skjønner du hva jeg kommenterer. Jeg svarer på et innlegg om inkompetanse og forklarer at virkeligheten er litt annerledes enn det tekstboka slår fast. Fulle mennesker var et eksempel. En person som har vært involvert i et slagsmål et annet.

Gammel 20-08-07, 16:51   #259
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Denne informasjonen er offentliggjort, glitter.

Hvor da? Det eneste jeg kan finne er info om at han begynte å tisse på seg, og derfor fikk tissen ut av buksa. Ikke at han ikke fikk tiss på seg selv, og heller ikke at han tisset på ambulasepersonen med vilje.

Sist redigert av Tallulah : 20-08-07 kl 17:05.
Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-07, 16:55   #260
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Standard

Ambulansejournalen er offentliggjort. Jeg leste det i avisa. Aner ikke hvor det står på nett.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:13.