Sv: Hvordan gjøre utestue koselig?
Vi har også Pergola - av tre da - og skulle ønsket meg glassvegg og ikke minst - tak, men det har vi ikke. Jaja 
Men uansett - jeg har brukt fin-masket plastnetting (grønn, men finnes også i svart) rundt «beina» i pergolaen for å gi plantene noe å vokse i. Jeg har festet den i seg selv med sånn poselukke-tvist-dings. Der vokser blodbeger og klatre-blomkarse (begge ettårige)
Jeg har også satt opp et tre-espalier tilpasset mellom to av «beina», med potter nederst for å lage en slags levegg av blomster også. Da har vi uansett laget til litt vegg helt nederst så der ikke helt likt ditt, men dog. Der _kunne_ vi jo hatt tomater, men jeg har valgt å ha «susanne med det sorte øyet» i forskjellige farger sammen med Klokkeranke og/eller pasjonsblomst.(ettårige) Det blir tett og fint. Tre-espalieret passer så tight at det dytter jeg bare på plass, det holder uten spiker eller skruer.
Jeg har både humle og Duftkaprifol langs den ene yttersiden av pergolaen (flerårige), de står i bakken. Humlen blir utrolig fin siden den også klatrer over taket og gir skygge mot sola, men den klatrer seg ordentlig «fast», og blir veldig stor. I år ble den angrepet av lus av noe slag og da var den bare stygg, så da klippet jeg den helt end igjen. Duftkaprifolen er på tredje året nå til sommeren, den står litt krøkkete til men ser ut til å bli fin - men den kan bli litt voluminøs og ta litt plass og må bindes opp litt og sånt for å se pen ut.
I et annet hjørne har jeg vanligvis satt en annen klatreplante, leter enda litt etter den optimale - jeg får ikke helt til blomsterert der, men har fått noen skikkelige velvillige ynder etpar år - og noen andre år vil de ikke i det hele tatt. (begge disse er ettårige)
Jeg har klematis langs yttersiden av rekkverket på terrassen, ut mot inngangen. Litt dårlige solforhold så de vokser sånn passe, men de står godt i bakken - jeg fikk dem ikke helt til i potte på terrassen.
De fleste pottene mine har jeg forresten ordnet så de er selv-vannende.
Pergolaen vår er jo mye mer rustikk enn din, hos oss passer det fint med en stor bambus-rullegardin på den ene kortenden som ly mot sol og litt mot vær. Og lysslynge.
|