Sv: Tajiks unnamanøver
Men å være «ung og naiv», ta det andre sier for god fisk, «gjøre som alle før deg» og ikke sette seg inn i lover og regler fungerer ekstremt dårlig som unnskylding for alle andre. Mht NAV er man feks forpliktet til å oppdage feil som NAV gjør, feks om de gir deg noe du ikke har krav på. Og zero kjære mor om man bommer. Med tanke på at de som går på NAV ofte er i en vanskelig situasjon i utgangspunktet blir det skikkelig feil om det skal være strengere regler for dem enn for politikere.
Jeg står er stykke fra Mirmir politisk, men når det kommer til hvordan man har behandlet NAV-klienter vs den forståelsen man viser disse stakkars politikerne som ikke klarer å forstå lover og regler så er jeg fryktelig enig med ham i at det ikke kan gjøres forskjell på hvordan man slår ned på sånn.
Og så blir jeg kanskje ekstra provosert over at de ikke tar ansvar og innrømmer det de har gjort, men bagatelliserer og fjaser det bort med «har ikke en skoeske med kvitteringer».
Jeg synes man skal ha orden på sysakene når man er politiker og skal være med på å vedta lover og regler for oss vanlige dødelige. Og har man gjort feil tidligere i livet, så skal man stå for disse feilene. Det er ikke så forbanna vanskelig å ikke trikse og jukse, og for mennesker som velger en karrierevei der det er ekstra viktig å holde sin sti ren, bør man være ekstra påpasselig.
Mulig mitt moralske kompass bare er litt vel finjustert, men jeg er sånn som ikke ville se filmene som svogeren piratkopierte fordi det var tyveri.