Sv: Hvordan bidra med hjelp til ukrainere
Jeg vet ingenting konkret om Ukraina, men jeg vet en del om nødhjelpsarbeid i plutselige kriser generelt.
De store organisasjonene som Røde Kors og Redd Barna har mye kunnskap og ekspertise, og store byråkratier. De kan feltet nødhjelp, og ofte, men ikke alltid, har de også lokale organisasjoner som gjør at de har lokal kunnskap. Fordelen med de store organisasjonene er at de får ting gjort, ulempen er at det kan være tungrodd, og at det brukes mye penger på organisasjon og byråkrati. De har også en stor ledelse, relativt høye lønner osv, alt som følger med å være internasjonale profesjonelle organisasjoner.
Mindre organisasjoner kan snu seg raskere, de bruker mindre penger på byråkrati og hvis de har lokal kunnskap kan det være svært verdifullt. Til gjengjeld er de ikke nødvendigvis eksperter på nødhjelp, har ikke etablerte rutiner og det er muligens også større risiko for useriøse aktører.
Hvis jeg hadde konkret kjennskap til lokale aktører som jeg stolte på og visste jobbet godt på bakken i en nødhjelpssituasjon tenker jeg at det er vel anvendte penger å gi til dem. Hvis jeg ikke hadde slike kjente lokale aktører ville jeg heller gitt penger til en større etablert organisasjon.
Leger uten grenser har i en del situasjoner (bl.a. andrejuledagstsunamien i Sør-Asia i 2004) gitt beskjed om at de ikke ønsker mer penger til den gitte katastrofen fordi de ikke har kapasitet til å bruke mer enn de alt har fått. Det synes jeg vitner om en seriøsitet som gjør at jeg ofte har valgt å gi penger til dem i ettertid også.
Penger er nesten alltid smartere enn ting - enklere å transportere, enklere å sikre at man får tak i akkurat det som trengs i en gitt situasjon, og dersom det finnes et lokalt marked å handle på er det bedre at man bidrar til å stimulere/opprettholde dette enn å frakte inn varer utenfra. Men nødhjelp gis vel også ofte i form at ferdige pakker som de store hjelpeorganisasjonene har store lager av. (Tepper, telt, førstehjelpsutstyr, tørrmat, kokeapparater osv.)
Samtidig skjønner jeg veldig godt ønsket om å gi noe fysisk og konkret. Jeg har vært med på å strikke klær til flyktninger nettopp av den grunn. Et hjemmestrikket plagg som jeg selv har laget er noe helt annet enn penger. Det er en gave, og ikke en almisse.
:ikke svar på det du spør om i det hele tatt egentlig, men noen refleksjoner som oppsto og som jeg slenger ut likevel:
|