Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Krig i Europa i 2022?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-03-22, 09:50   #341
him
Leser

him sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Krig i Europa i 2022?

Opprinnelig lagt inn av My, her.

At den russiske skipresidenten tidligere har stilt til valg for Putins parti gjør heller ikke saken bedre, hvis du har ønske om en idrettskarriere.

Ja. Jeg tror det er veldig fjernt for oss (nordmenn) å skjønne hvordan det er å leve i et regime (vet ikke om jeg vil kalle det stat ...) hvor man ikke kan snakke fritt. Når nordmenn snakker om ytringsfrihet så går det mye på sosiale sanksjoner (folk kan mislike meg hvis jeg sier hva jeg mener) eller kanselleringskultur (som også lett kan være: Jeg får ikke si noe i alle fora jeg ønsker)

Tror det blir en viktig øvelse fremover å skjønne at den "gjengse" russer ikke kan være ærlig om hva han/hun mener/tenker/føler. Også om de bor i vesten - de har vel slekt og venner i Russland?

Gammel 03-03-22, 10:20   #342
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Jeg tenker det er kjempeviktig at vi skiller mellom "vanlige" russere og regimet.

Jeg har mange kollegaer i Russland. Det er også flere team i bedriften som har ansatte både i Russland og i Ukraina, det er kjempevanskelig. Noen av russerne er overraskende ærlige på det interne SoMe nettverket, og jeg føler virkelig med dem også, selvom fokuset selvfølgelig er på de Ukrainske kollegaene:

Sitat:

I have never been so ashamed of myself, for the fact that I am part of my country and associated with it in the eyes of the rest of the world. It is terrible when wild things are done on your behalf, plunging the whole world into horror and fear of a full-scale war. It becomes even more disgusting to me when I realize that we have been silent, silent all these years, carefully avoiding sensitive issues related to politics, putin’s regime and where it has consistently led us all these years.

Even now, when I write this comment, I don’t know and I’m not sure if any of my colleagues who work in Russia will support me, because it’s not common practice for us to discuss and talk openly about politics, about what is happening in the country

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-22, 10:29   #343
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg var på besøk hos venner da invasjonen startet, og min venninne kommuniserte stadig med en russisk venninne. Denne venninnen postet på SoMe "Not my war" etc, og diverse annet, og min venninne ga henne tilbakemelding om at hun var modig som gjorde dette. Sendte diverse linker og bilder av diverse ang. krigen fra sitt land (Sveits).

Først fikk hun tilbakemelding fra venninnen om at hun ikke fikk åpnet lenker eller sett bilder, kun teksten i meldingene. Men etter en stund fikk min venninne bare feilmelding om at meldingene ikke kunne leveres.

Gammel 03-03-22, 10:43   #344
Fintdethei!
Javel?

Fintdethei! sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
Fintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de fleste
Standard

Jeg kjenner jeg får vondt langt inni sjelen av de stakkars unge russiske soldatene som inntil forrige uke trodde de var på en øvelse, men så plutselig fikk de vite at nå var de i krig. Hjerteskjærende er det.

Fintdethei! er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-22, 10:51   #345
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har kun sett dette i et nyhetsmedie så usikker på sannhetsgehalten, men ukrainske spesialstyrker uttalte at de som respons på drap av sivile nå vil drepe russiske soldater i stedet for å ta dem til fange. Jeg håper det er fake news.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-22, 11:14   #346
Anda
Smugleser

Anda sin avatar

Blogginnlegg: 411
Anda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de fleste
Standard

Jeg blir så nummen, så jeg merker at jeg må skjerme meg litt for tiden.

Men, kan noen forklare meg om "abstention"/avstå fra å stemme på FN-resolusjonen i går - og storpolitikken bak dette? Er det bare et signal om noe - i så fall hva? Jeg ser jo at noen av de landene som avsto er såpass nære der det smeller (Kasakhstan, Kyrgisistan - beklager evt stavefeil), mens andre vel har en nærere relasjon til Russland (men ikke nok til å si "nei"?) - som Armenia, Kina, Iran og Irak?). Nei-stemmene kom fra Russland, Hvite-Russland, Nord-Korea, Syria og Eritrea.

Anda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-22, 11:20   #347
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fintdethei!, her.

Jeg kjenner jeg får vondt langt inni sjelen av de stakkars unge russiske soldatene som inntil forrige uke trodde de var på en øvelse, men så plutselig fikk de vite at nå var de i krig. Hjerteskjærende er det.

Huff ja, det er en håpløs situasjon for utrolig mange. Og når jeg leser denne innser jeg at vi har et større problem enn vi aner - oppegående bedriftseiere som ikke forstår sanksjonene fordi ingen har fortalt den at det er krig! Da har man strupet informasjonsmengden russere får.

https://www.dn.no/innenriks/norsk-in...8xlg_RVR31ZjXQ

Jeg kan ikke forstå det er mulig - vi ser jo demonstrasjoner i Russland også.

Gammel 03-03-22, 12:07   #348
GinaK
Tja...

GinaK sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Det er lett å sitte her på haugen og si guri og uff men det smeller hardt å se de bildene på VG under tektsten "Bildene Putin ikke vil at russerene skal se". Og å tenke på alt ssom skjer der hvert eneste sekund i døgnet. Og de hadde det helt som oss for en uke siden.

Jeg ønsker og tror at når dette er over - for det MÅ jo det - og da vil jo folket skjønne at lederen har lurt de - så blir Russland mer åpen mot verden.

Gammel 03-03-22, 12:30   #349
banana
Har ingen tittel

banana sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Jeg leste i en artikkel i svenske Dagens Nyheter hvor russiske forskere og kulturpersonligheter oppfordrer alle til å informere alle kontakter, familie og bekjentskaper i Russland om hvordan dette ser ut fra vår side, rett og slett for å få informajon inn i Russland. Artikkelen er bak en mur som for øyeblikket ikke er betalingspliktig, men registreringspliktig.

Hva tenker dere om dette - hva risikerer man for de mennesker man kjenner ved å sende dem informasjon fra "utsiden"? Kom med alle innspill dere har.

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-22, 12:59   #350
My
Semiaktiv

My sin avatar

My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av banana, her.

Jeg leste i en artikkel i svenske Dagens Nyheter hvor russiske forskere og kulturpersonligheter oppfordrer alle til å informere alle kontakter, familie og bekjentskaper i Russland om hvordan dette ser ut fra vår side, rett og slett for å få informajon inn i Russland. Artikkelen er bak en mur som for øyeblikket ikke er betalingspliktig, men registreringspliktig.

Hva tenker dere om dette - hva risikerer man for de mennesker man kjenner ved å sende dem informasjon fra "utsiden"? Kom med alle innspill dere har.

For min venninne og hennes russiske venninne "løste" dette seg som sagt selv, ved at meldingene ble stoppet.

Gammel 03-03-22, 13:57   #351
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fintdethei!, her.

Ja, det har slått meg skikkelig, midt i magen. Jeg ser på egne gutter som er på alder med soldatene som er fanget, som får lov til å ringe hjem, og får helt hetta ved tanken på en sånn telefon. Så fryktelig!

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-22, 14:20   #352
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Anda, her.

Jeg blir så nummen, så jeg merker at jeg må skjerme meg litt for tiden.

Men, kan noen forklare meg om "abstention"/avstå fra å stemme på FN-resolusjonen i går - og storpolitikken bak dette? Er det bare et signal om noe - i så fall hva? Jeg ser jo at noen av de landene som avsto er såpass nære der det smeller (Kasakhstan, Kyrgisistan - beklager evt stavefeil), mens andre vel har en nærere relasjon til Russland (men ikke nok til å si "nei"?) - som Armenia, Kina, Iran og Irak?). Nei-stemmene kom fra Russland, Hvite-Russland, Nord-Korea, Syria og Eritrea.

Det er sikkert forskjellige motiver, men noen av disse landene er jo vant til å være på mottakersiden av sanksjoner og resolusjoner, og er, på en måte, prinsipielt i mot dem. Russland har jo også tradisjon for å være mot "innblanding".

Armenia er et kapittel for seg: De er tett knyttet til Russland militært, og Russland var vesentlig i konflikten med Azerbaijan om Nagorno-Karabakh.

Men de er også EU-medlemmer!

Og så spilte Russland også en rolle i det tyrkiske folkemordet på armenerne. Armenerne ble blant annet beskyldt for å støtte Russland, og Russland har alltid vært tett knyttet til armenerne. De spilte en nøkkelrolle både for å berge flyktninger, og for å få folkemordet internasjonalt anerkjent. Både før og etter revolusjonen. Tyrkia mener fortsatt at russerne "fabrikerte" fortellingen om folkemordet.

Så at Armenia ikke sier noe, er ikke så rart.

Gammel 03-03-22, 14:23   #353
My
Semiaktiv

My sin avatar

Standard

Men Eritrea? Hvorfor Eritrea?

Gammel 03-03-22, 14:28   #354
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

De har vært på mottakersiden av sanksjoner selv, og er et ganske brutalt diktatur.

Gammel 03-03-22, 14:30   #355
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Tror Russland støtter regimet der, men hvis jeg husker riktig (og jeg roter fælt på Afrikas horn), så mener jeg at det var Etiopia som ble støttet av Sovjet under den kalde krigen?

Gammel 03-03-22, 14:31   #356
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Men de er også EU-medlemmer!

Nei, det er de da vitterlig ikke!

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-22, 14:33   #357
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Herregud, du har helt rett! Men de har noen avtalegreier, som har festet seg i hodet mitt som medlemskap!

Gammel 03-03-22, 14:34   #358
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Jeg syns det var rart!

Gammel 03-03-22, 14:35   #359
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

De er dog medlem av The EURASIAN economic union.

Noen som leser fort her??

Gammel 03-03-22, 14:37   #360
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Eritrea er et svært lukket diktatur, med våpen fra Russland.

Og litt artikler som kan forklare hvorfor noen afrikanske land stemmer som de gjør:
https://www.theafricareport.com/1812..._zQQczcdEvzZ_s

https://www.bistandsaktuelt.no/afrik...N1Hh0-GmPiPCm4

Også er det verdt å huske at over halvparten av de afrikanske landene stemte for resolusjonen.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:18.