Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Togferie med utgangspunkt i Paris; inspirasjon, forslag og drodling

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-03-22, 11:11   #21
My
Semiaktiv

My sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Togferie med utgangspunkt i Paris; inspirasjon, forslag og drodling

Ja, parker kan jeg ikke tipse om. Vi driver stort sett ikke med parker. Der er Tjorven eksperten.

Gammel 23-03-22, 11:50   #22
liefje
Musk

liefje sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
liefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de fleste
Standard

Hamburg er en fantastisk by å bo i (bodde der i 16 år), men ingen typisk turistby. Dette sier jeg delvis fordi det ikke er hauger av flotte bygninger etc. å se (de ble bombet under krigen) og fordi byen er spredt utover mange områder. Man trenger liksom litt tid for skikkelig å utforske. Men for all del; Hvis man tar litt mer tid enn bare noen timers stopp slik at man kommer seg bort fra området rundt jernbanestasjonen og egentlig også litt ut av selve sentrum, er det massevis av fine og veldig ulike bydeler som er kjempefine å gå i. Alt fra Schanzeviertel som er studentområdet med masse graffiti og kafeer, utesteder og individuelle, kreative og fargerike butikker eller Eppendorf som er mer up market også med butikker og restauranter, men mer eksklusivt (uten å bli som Bond Street - der har Hamburg Neuer Wall). Det er også fint å gå tur rundt Alster eller ta en båttur der. Eller besøke Speicherstadt eller området rundt den (relativt) nye Elbfilharmonien, evt. se disse på en båttur. Jeg ville satt av en dag eller to i Hamburg for å få noe ut av besøket, men om man bare vil sove, har jeg i det minste en kjempebra Dim Sum restaurant å anbefale rett ved Jernbanestasjonen, så det ER mulig det, også.

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-22, 12:18   #23
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå har jeg satt opp tre regnestykker; ett basert på bil, ett på interrail og ett på fly + tog mellom Paris og Amsterdam. Det er jo litt trist at fly er billigst, men ikke mye billigere enn interrail, bare en tusenlapp. Og den kan man sikkert spare inn i overnattingen der jeg har satt opp litt rundhåndet. Bil er absolutt dyrest, og også det jeg syns ser mest slitsomt ut. Jeg tror bil hadde funka om "landeveisritt" hadde vært målet, ikke Paris i seg selv.

Dere med interrailerfaring; Nå har jeg satt opp 2. klasse. Holder det i Europa? Eller er det skikkelig trangt og kjipt?

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-22, 12:31   #24
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Amsterdam er alltid dyrt. Jeg sjekket airbnb der flere måneder i forveien og turen vi skulle ha var på en helt vanlig helg, ikke noe spesielt med den, og det kostet skjorta OG buksa og et par sko i tillegg. Hinsides!

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-22, 12:33   #25
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Dere med interrailerfaring; Nå har jeg satt opp 2. klasse. Holder det i Europa? Eller er det skikkelig trangt og kjipt?

Nå er min erfaring med interrail veldig gammel, men i dagens Danmark og dagens Sveits i hvert fall er 2. klasse egentlig det vi regner som vanlig tog her til lands. 1.klasse er noe helt ekstra.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-22, 12:48   #26
millact
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Zulu, her.

+ 1 på San Sebastian med "Fløibane", smellvakker strandpromenade og fantastisk mat! Pintxos, den baskiske tapasen, er verdt turen alene.
Og nabobyen Bilbao med Guggenheim. Det er en veldig kul kontrast mellom de to byene.

De byene står på min liste, definitivt.

Gammel 23-03-22, 13:12   #27
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 183
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Vi hadde 2. klasse, og det var godt nok i massevis. Norske tog regnes som 2. klasse og jeg følte at det var veldig sammenlignbart.

Det som varierte veldig var serveringstilbudet ombord, så man må alltid sørge for å ha med seg noe mat og drikke.

Gammel 23-03-22, 13:12   #28
My
Semiaktiv

My sin avatar

My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

2.klasse er vanlig tog ja. Så er det noen ekstra fænsi vogner med litt mer aviser og mat og sikkert bedre seter, som man bare kan sette seg i med 1.klassebillett. Men det er det ingen grunn til. Alle togene i Europa er fine.

Gammel 23-03-22, 13:23   #29
My
Semiaktiv

My sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av liefje, her.

Hamburg er en fantastisk by å bo i (bodde der i 16 år), men ingen typisk turistby. Dette sier jeg delvis fordi det ikke er hauger av flotte bygninger etc. å se (de ble bombet under krigen) og fordi byen er spredt utover mange områder. Man trenger liksom litt tid for skikkelig å utforske. Men for all del; Hvis man tar litt mer tid enn bare noen timers stopp slik at man kommer seg bort fra området rundt jernbanestasjonen og egentlig også litt ut av selve sentrum, er det massevis av fine og veldig ulike bydeler som er kjempefine å gå i. Alt fra Schanzeviertel som er studentområdet med masse graffiti og kafeer, utesteder og individuelle, kreative og fargerike butikker eller Eppendorf som er mer up market også med butikker og restauranter, men mer eksklusivt (uten å bli som Bond Street - der har Hamburg Neuer Wall). Det er også fint å gå tur rundt Alster eller ta en båttur der. Eller besøke Speicherstadt eller området rundt den (relativt) nye Elbfilharmonien, evt. se disse på en båttur. Jeg ville satt av en dag eller to i Hamburg for å få noe ut av besøket, men om man bare vil sove, har jeg i det minste en kjempebra Dim Sum restaurant å anbefale rett ved Jernbanestasjonen, så det ER mulig det, også.

Er det bare meg som umiddelbart får spilt av sangen "Angelikas kaker. Postkort" med Lillebjørn Nilsen i hodet, med en gang det blir snakk om Hamburg? Der er det så mye god stemning samlet på så få linjer, at den alltid har gitt meg lyst til å dra dit. :nynner:

Gammel 23-03-22, 14:34   #30
liefje
Musk

liefje sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
liefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av My, her.

Er det bare meg som umiddelbart får spilt av sangen "Angelikas kaker. Postkort" med Lillebjørn Nilsen i hodet, med en gang det blir snakk om Hamburg? Der er det så mye god stemning samlet på så få linjer, at den alltid har gitt meg lyst til å dra dit. :nynner:

Har aldri hørt den, men hører den nå. Fin.

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-22, 14:49   #31
Benzo
Teller ned

Benzo sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Anbefaler Perpignan, spennende by ved grensen til Spania. Mange år siden jeg var der sist, men vil tilbake. Kan dog bli veldig varmt midt på sommeren.

https://dinstorbyferie.no/perpignan/

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-03-22, 12:20   #32
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ok, nå tror jeg vi har landet på 2 uker i Paris. dvs. rett utenfor, slik at vi kan ha et sted med hage og litt ro om det blir koko varmt. Hiawata er klar på at han vil kjøre tog, så da må Høvdingen bare bøye seg for det. Jeg har regnet på om det ville lønne seg med interrailbillett vs. vanlige billetter selv om vi evt flyr én vei, og det gjør det.

Så får vi se om om det blir Nederland også, eller om det får bli en helt egen tur.

Ting i Paris og omegn jeg ikke har tenkt på? Places to go, things to see? Eiffel, Louvre, Pompidou, Musée d'Orsay, Versailles og Disney er allerede på plakaten.

Gammel 24-03-22, 12:32   #33
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Katakombene? Jim Morrisons grav på Père Lachaise? Luxembourg-parken?

Gammel 24-03-22, 12:33   #34
veobra
på slep

veobra sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

I Paris kjøpte vi et genialt kort. Det ga gratis adgang til en masse museer og det var egen inngang så vi slapp den vanlige køen. Vi sparte kanskje litt penger, men mest sparte vi masse tid i kø. Fant også noen mindre museer vi sikkert ikke hatt fått med oss uten fri tilgang og uten kø. Forsøkte finne hvilket kort det var, men finner ikke i farten.

Gammel 24-03-22, 12:35   #35
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Montmartre, selvsagt, men det er helt sikkert allerede på listen.

Gammel 24-03-22, 12:52   #36
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Katakombene ja, de må med! Montmartre er selvsagt, samme med Parc Luxembourg. Ikke sååå Morrisson-fan, men det er jo en fin kirkegård med mange flere interessante graver, så legger den inn. Takk for tips.

Jeg har sett flere typer kort som også inkluderer en del reise, men om du finner ut hvilket dere brukte Veobra, så tar jeg gjerne i mot tips.

Gammel 24-03-22, 19:47   #37
Charlie
Licence to thrill

Charlie sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Katakombene, men vær forberedt på 3 t kø midt på sommeren. Var advart, så vi stilte oss i kø 2-3 timer før åpning, hvilket veldig mange andre også hadde gjort, men da er det litt tempo, siden det er tomt der nede. De har en antallsbegrensning på hvor mange som er der samtidig.

Vi bestilte guidet omvisning på Versailles, og syntes det var såå verdt pengene. Ikke bare slapp vi den kjempelange køen midt i solsteika ute på plassen (men slanget oss i rød fløyel og a/c mens vi ventet på le guide) men vi fikk også se flere rom som ikke var åpne for den gemene hop. Etterpå slapp han oss ut i slottet til resten av bermen. Veldig bra historieforteller.

De har et kloakkmuseum i Paris som er quirky og morsomt. Viktig byhistorie også.

https://en.parisinfo.com/paris-museu...gouts-de-Paris

Galerie Lafayette er et praktfullt varemagasin som er verdt å se, men det mange ikke vet, er at de også har ulike aktiviteter. Vi har vært der på makron-kurs. Det er makron-kurs light, man lager dem ikke fra bunnen av, men får en demonstrasjon og fyller så sine egne makroner som man får i en lekker eske og pose. Dette foregår i en privat og veldig flott salong, avstengt fra butikken. Dette må man bestille på nettsiden. Det går fint å bestille kurs for noen, og de andre kan være med inn og vente. Koste meg veldig i en dyp stol mens resten av gjengen lagde kaker.

https://haussmann.galerieslafayette....xperiences-en/

Is på Berthillon. De har flere utsalg rett i nærheten av hverandre, vi var heldige og fikk plass inne og kunne sitte ned med is og kaffe, men de har også isutsalg hvor man bare kjøper is i disken og går.

EDIT: Og så må dere naturligvis være i Paris på Bastilledagen 14. juli og få med dere de praktfulle fyrverkeriene rundt i byen, også i forstedene. Vær dog obs på at kollektivtrafikken ut over kvelden kan ha endringer/ begrensninger.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-03-22, 20:25   #38
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Takk for gode tips! Jeg var faktisk vært i Versailles på Bastilledagen. Det var en opplevelse.

Gammel 24-03-22, 20:37   #39
My
Semiaktiv

My sin avatar

Standard

Vi var i Bretagne på Bastilledagen. Der var det mye sekkepipe. Og fyrverkeri. En opplevelse ja!

Og vi var i Saint-Malo da Frankrike ble verdensmestere i fotball. En opplevelse det også.

Sist redigert av My : 24-03-22 kl 20:58.
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-03-22, 20:47   #40
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Ja, shit. Er det noe fotballgreier i sommer? Det vil vi helst prøve å unngå. Det og Tour de France.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:25.