Sv: Hva leser du nå? Tråd tre
Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.
Og nå den siste, Big Sky.
Divine: Jeg leste Focaults pendel en gang for evigheter siden, og husker jeg likte den. Jeg mener også bestemt å huske at det er en reinspikka røverhistorie og at man ikke bør ta den altfor alvorlig. 
Det høres ut som Umberto Eco i et nøtteskall. En av et lite utvalg av forfattere som får meg til å føle meg veldig smart og veldig dum samtidig, når jeg leser dem. (Andre medlemmer av selskapet er f.eks. Jorge Luis Borges, Stanislaw Lem, eller Gene Wolfe.)
Leser her: Last Exit av Max Gladstone. Americana road trip mørk fantasy/horror, om tap og nederlag. Ekstremt gripende så langt (er en tredjedel uti). Uten å spoile noe særlig, siden premisset er lagt fra starten: En gruppe unge idealistiske studenter oppdager en form for esoterisk vitenskap eller magi som gjør det mulig å manipulere sannsynligheter... og reise til alternative virkeligheter. Men alle de andre virkelighetene er ødelagt av diverse katastrofer. Noe forårsaker dette, en form for råte gnager i vei på tilværelsens grunnmur. De prøver å stoppe det, mislykkes, en av dem går tapt, fellesskapet går i oppløsning. Historien starter ti år senere, følger i utgangspunktet den eneste av dem som fortsatt er "on the road" og prøver å reparere skader i virkeligheten, som en slags desperat botsøvelse mens hun venter på alle tings ende... så skjer det noe som driver henne til å prøve å kontakte sine gamle venner.