Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Hva leser du nå? Tråd tre

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 31-03-22, 10:28   #11
Kjøkkenskriveren
Bork bork bork

Kjøkkenskriveren sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Nedre Romerike
Blogginnlegg: 56
Kjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hva leser du nå? Tråd tre

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Og nå den siste, Big Sky.

Divine: Jeg leste Focaults pendel en gang for evigheter siden, og husker jeg likte den. Jeg mener også bestemt å huske at det er en reinspikka røverhistorie og at man ikke bør ta den altfor alvorlig.

Det høres ut som Umberto Eco i et nøtteskall. En av et lite utvalg av forfattere som får meg til å føle meg veldig smart og veldig dum samtidig, når jeg leser dem. (Andre medlemmer av selskapet er f.eks. Jorge Luis Borges, Stanislaw Lem, eller Gene Wolfe.)

Leser her: Last Exit av Max Gladstone. Americana road trip mørk fantasy/horror, om tap og nederlag. Ekstremt gripende så langt (er en tredjedel uti). Uten å spoile noe særlig, siden premisset er lagt fra starten: En gruppe unge idealistiske studenter oppdager en form for esoterisk vitenskap eller magi som gjør det mulig å manipulere sannsynligheter... og reise til alternative virkeligheter. Men alle de andre virkelighetene er ødelagt av diverse katastrofer. Noe forårsaker dette, en form for råte gnager i vei på tilværelsens grunnmur. De prøver å stoppe det, mislykkes, en av dem går tapt, fellesskapet går i oppløsning. Historien starter ti år senere, følger i utgangspunktet den eneste av dem som fortsatt er "on the road" og prøver å reparere skader i virkeligheten, som en slags desperat botsøvelse mens hun venter på alle tings ende... så skjer det noe som driver henne til å prøve å kontakte sine gamle venner.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:31.