|
Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Dere som har hatt / skal ha konfirmantI forhold til spørsmålet tenker jeg også at det er forskjell på å ikke ønske seg, og å absolutt ikke ville ha. At man ikke går rundt og ønsker seg bunad trenger ikke bety at man ikke vil ha den, hvis man likevel får en. Mange av konfirmantene, særlig jentene, får jo nærmest tredd bunad ned over hodet enten de ønsker seg det eller ikke, og må veldig aktivt si fra hvis de ikke vil ha. Og mange som var lunkne til bunad da de fikk den til konfirmasjonen er veldig glad for den senere i livet, så det kan være gode grunner til å skaffe en selv om mottakeren selv er usikker. Med mindre vedkommende er veldig sikker på det motsatte selvsagt, ingen bør tvinges.
![]() |
#2 |
Licence to thrill
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
![]() Sv: Dere som har hatt / skal ha konfirmant
Det har du rett i. Hos oss er vel bunad i et såpass positivt lys at det er en underliggende forventning om at det er noe man vil ha. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
blid
Medlem siden: Oct 2006
![]() Sv: Dere som har hatt / skal ha konfirmantBegge jentene ønsker seg og fikk bunader til konfirmasjonen
![]() |
#4 |
Tittel og tittel....
|
Også har du de som ikke ville ha bunad til konformasjonen, og fortsatt ikke vil ha det i en alder over 50. Jeg har aldri ønsket meg bunad, jeg syns det er fint og alt det der, men har ikke lyst på selv. Mest sannsynlig arver jeg mamma sin, og jeg kommer til å beholde den fordi den er brodert av noen som betydde mye for meg. Jeg vil tro jeg kommer til å bruke den av og til.
![]() |
#5 |
Klare sjøl
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Samme her. Også 50-åring som aldri har ønsket meg bunad.
![]() |
|
|