Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Dere som har hatt / skal ha konfirmant

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-04-22, 11:20   #1
My
Semiaktiv

My sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dere som har hatt / skal ha konfirmant

I forhold til spørsmålet tenker jeg også at det er forskjell på å ikke ønske seg, og å absolutt ikke ville ha. At man ikke går rundt og ønsker seg bunad trenger ikke bety at man ikke vil ha den, hvis man likevel får en. Mange av konfirmantene, særlig jentene, får jo nærmest tredd bunad ned over hodet enten de ønsker seg det eller ikke, og må veldig aktivt si fra hvis de ikke vil ha. Og mange som var lunkne til bunad da de fikk den til konfirmasjonen er veldig glad for den senere i livet, så det kan være gode grunner til å skaffe en selv om mottakeren selv er usikker. Med mindre vedkommende er veldig sikker på det motsatte selvsagt, ingen bør tvinges.

Gammel 14-04-22, 14:09   #2
Charlie
Licence to thrill

Charlie sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av My, her.

I forhold til spørsmålet tenker jeg også at det er forskjell på å ikke ønske seg, og å absolutt ikke ville ha. At man ikke går rundt og ønsker seg bunad trenger ikke bety at man ikke vil ha den, hvis man likevel får en. Mange av konfirmantene, særlig jentene, får jo nærmest tredd bunad ned over hodet enten de ønsker seg det eller ikke, og må veldig aktivt si fra hvis de ikke vil ha. Og mange som var lunkne til bunad da de fikk den til konfirmasjonen er veldig glad for den senere i livet, så det kan være gode grunner til å skaffe en selv om mottakeren selv er usikker. Med mindre vedkommende er veldig sikker på det motsatte selvsagt, ingen bør tvinges.

Det har du rett i. Hos oss er vel bunad i et såpass positivt lys at det er en underliggende forventning om at det er noe man vil ha.

Har selv venner som aktivt ikke ville ha bunad (og ikke fikk det), angret i ettertid og kjøpte selv som voksen. Gjelder også en mann som avslo morens tilbud, som noen år senere fikk seg bunad og angret på at han ikke hadde sagt ja, første gang. For han fikk så mye positiv oppmerksomhet fra jentene med bunad.

Takk til Lhi-My for nerding! Lærer masse!

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-22, 17:43   #3
Selma
blid

Selma sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Selma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Begge jentene ønsker seg og fikk bunader til konfirmasjonen

Gammel 14-04-22, 18:02   #4
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Charlie, her.

Det har du rett i. Hos oss er vel bunad i et såpass positivt lys at det er en underliggende forventning om at det er noe man vil ha.

Har selv venner som aktivt ikke ville ha bunad (og ikke fikk det), angret i ettertid og kjøpte selv som voksen. Gjelder også en mann som avslo morens tilbud, som noen år senere fikk seg bunad og angret på at han ikke hadde sagt ja, første gang. For han fikk så mye positiv oppmerksomhet fra jentene med bunad.

Også har du de som ikke ville ha bunad til konformasjonen, og fortsatt ikke vil ha det i en alder over 50. Jeg har aldri ønsket meg bunad, jeg syns det er fint og alt det der, men har ikke lyst på selv. Mest sannsynlig arver jeg mamma sin, og jeg kommer til å beholde den fordi den er brodert av noen som betydde mye for meg. Jeg vil tro jeg kommer til å bruke den av og til.

Gammel 14-04-22, 19:56   #5
Millen
Klare sjøl

Millen sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Millen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt av

Opprinnelig lagt inn av polarjenta, her.

Også har du de som ikke ville ha bunad til konformasjonen, og fortsatt ikke vil ha det i en alder over 50. Jeg har aldri ønsket meg bunad, jeg syns det er fint og alt det der, men har ikke lyst på selv. Mest sannsynlig arver jeg mamma sin, og jeg kommer til å beholde den fordi den.

Samme her. Også 50-åring som aldri har ønsket meg bunad.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:48.