Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Nord-Kypros?

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-04-22, 17:02   #1
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.822
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Nord-Kypros?

Hva tenker vi om Nord-Kypros?

For meg har det vært no-go, slik jeg heller ikke vurderer Tyrkia. Men Nord-Kypros står likevel enda litt lavere på lista enn Tyrkia generelt.

(Årsaken er dels at jeg ikke vil støtte opp under Erdogan, dels at jeg ser på ham som en som kan stenge landet «over natta», slik at det er en sikkerhetsrisiko. Det har erfaring vist at han kan).

Hører nå at nordmenn kjøper hus og leiligheter der, og at det er en norsk megler som bare selger eiendommer der, «Gunn fra Hemsedal». Synes det høres feil ut siden det er okkupert land som ikke er anerkjent av Norge eller de fleste andre land, men er det ikke også ganske risky? Gir norske banker finansiering til å kjøpe eiendom på Nord-Kypros?

Er det ålreit å dra på ferie til Nord-Kypros? Det er fin temperatur og billig, sier de som synes det er fint nok.

Kjenner at det stritter imot, men mulig jeg overdriver.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-22, 07:48   #2
gnuri
Fru Jacobsen
 
gnuri sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.797
gnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt av
Standard

Sv: Nord-Kypros?

Dette har jeg også lurt på.

gnuri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-22, 08:49   #3
zinatara
Bør lage seg en tittel selv
 
zinatara sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 6.730
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Nord-Kypros?

Mine foreldre har leilighet der, så vi har vært der noen ganger. I forhold til lån, så aner jeg ikke. Men det har blitt gjort avtaler som gjør at eiendom ikke lenger kan kreves av de som evt. eide den før okkupasjonen, de kan kun kreve erstatning fra staten. Det er jo også mye eiendom i sør som før var eid av Tyrkisk kyprioter, så det er vel en fordel for begge parter at ikke masse folk må flyttes rundt på dersom Kypros blir en stat igjen. Der vi har vært har det ikke vært mye nordmenn, så jeg vet lite om områdene der de fleste nordmenn kjøper bolig.


De fleste som bor i Nord-Kypros er Tyrkisk-kyprioter. Min oppfatning er at de generelt er ganske mye mer liberale enn tyrkere. Blant annet vil de få tildekte kvinnene du ser være tilflyttede tyrkere. Jeg tror ikke konflikten mellom sør og nord er helt ensidig, det er også mye motstand i sør mot å bli slått sammen igjen. Tidligere var det ofte mye greier der man ble nektet inngang på flyplassen i sør dersom man sa man skulle til nord, men det virker som det går greit nå. Men det er altså en risiko at man må reise igjennom Tyrkia og til Ercan i stedet for til Larnaca.

Jeg syns det er fint der, veldig billig og hyggelige folk. Det som er negativt er at alt må importeres igjennom Tyrkia og det gir begrensinger i hva man kan kjøpe der. Veldig mye ræl fra Kina, enkelte markeder føles som å gå igjennom live versjonen av wish. Man er begrenset hvor mye kan ta med fra sør, så man kan ikke bare dra dit for å handle heller. Strender er ikke like offentlige som i EU, vi har ofte betalt oss inn på beach club for å kunne være på strand. Og fordi mobilnettet er tyrkisk koster det mer å bruke mobilen. Har man leiebil er det ikke en selvfølge at man kan kjøre over grensen, da kreves ekstra forsikringer. Så mange bestiller bil med sjåfør til og fra flyplassen.

Jeg eier jo ikke selv og har ikke trengt å vurdere så mye dette selv. Har heller ikke vært der på noen år, så ting kan ha endret seg.

zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:08.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no