Sv: Nye vaner kan bremse klimakrisen: greier du det?
Jeg mener jeg har lest et eller annet om at det ikke er løsbart at alle blir vegetarianere, ikke klimamessig men mht det å fø hele verden på plantebasert kost alene. Jeg husker vare ikke hvor jeg leste det. Men at man bør spise mer plantebasert og ikke minst kaste mindre, har jeg stort tro på. For meg hjelper matkasse veldig mut matsvinn og planetebasert kost. Og jeg er fan av Too good to go-konseptet.
Mht klær så kjøper jeg ikke mye klær, så der tror jeg ikke jeg er langt fra å være innenfor egentlig. Elektronikk? Kjøper lite nytt der, eneste er mobiltelefon som byttes en god del oftere.
Fly, der sliter jeg. Jeg er avhengig av å fly årlig til Oslo for sykehusbesøk, og tog er ikke er alternativ pga forberedelse til undersøkelse og formen etterpå. Jeg har også venner i USA jeg gjerne vil se hakket oftere enn hvert 8. år. Jeg kunne ofret feriereise med fly for klimaets skyld.
Bilen er nok det som jeg ville slitt mest med å ofre. Det er familie og venner det ville blitt vanskelig å treffe uten bil, og om man ikke kan dra på ferie ut av landet er det fint å kunne dra på hytteturer og andre turer i det minste. Men jeg har ikke behov for å bytte bil hele tiden, og trenger heller ikke noe fancy med feit motor.
Står det ikke noe om å få færre barn? Jeg blir litt sånn småirritert over «nordmenn må få flere barn»-meldinger fra politikere. Nei, det må vi ikke. Vi bør få 1-2 hver maks, og så kal vi heller ta i mot litt flere barn (med foreldre, selvfølgelig) fra andre steder i verden der det er for mange.
Det er ikke bærekraftig å får 3-4 barn hver.