Sv: Småhusplanen i Oslo, meninger om endringene?
Prosjektet deres er jo et typisk kvalitetsøkende prosjekt, Pelen. Et egentlig "ubrukelig" areal, og et harmonisk prosjekt.
Jeg er litt i tvende sinn på den tre-greia. Utbyggere som meier ned alt av trær, legger betong med et tynt lag gress på og så smekker opp så tett de klarer, er nå sin sak. Men å la ETT gammelt tre stoppe et helt hus? Jeg bor i en såkalt grønn sone i Oslo, og her er det altså forbudt å felle trær over en viss størrelse, på egen tomt. Det har grodd til noe helt enormt etter at vi flyttet hit. Enorme bjørker og graner som tar masse lys. Vel og bra å bevare natur, altså, man at TRÆR skal være så hellige? (Her er jeg preget av min mor, sitka-gran-krigeren, som har brukt 30 år på å krige mot granen hun selv var med og plante i sin barndom. )
Ringnes sa til meg en gang vi så på en tomt (for noe helt annet), at hvis man tenker på å kanskje bygge noe et sted en gang, så må man begynne med å ta ned aktuelle trær LENGE før, for når man har søkt om bygging, så har toget gått for godt.