Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Glitterchicks film- og musikkforum

Jordmødre

Glitterchicks film- og musikkforum Film, tv-serier og musikk

Lukket tråd

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-09-07, 08:55   #1
Kula
Trallallaa

Kula sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Viken
Kula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Jordmødre

Er det mange her som har født på Drammen? Kjenner dere dere igjen mtp. hvordan jordmødrene er nå i denne tv serien, og hvordan de er i "virkeligheten"?

Jeg har født på Drammen to ganger, dog med nesten 10 års mellomrom, og jeg må si at jeg har sett og sett etter kjente jordmødre. Iom at jeg lå der igjennom noen vakter bør jeg vel snart se noen jeg kjenner igjen snart? Men rom 312 var iallefall sånn jeg husker det da jeg lå der å hylte for å få ut Jonas. Med epidural og høye brøl.

Og Sitron: Du nevnte tidligere at: "man kunne overlate barnet til de på vaktrommen". På Drammen er ikke det så veldig interesant gitt. De ser helst at man tar seg av barnet selv, selv om man nesten ikke henger sammen, og barnet bare skriker. Så det er nok store forskjeller rundt omkring.

Kula er ikke aktiv  
Gammel 13-09-07, 10:26   #2
Jinx
Tre små T

Jinx sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Jinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smart
Standard

De som føder med webkamera tilstedet er fra Kongsvinger, jeg burde vite hvem de er...Hun er jo bare et par år yngre enn meg...

Gammel 13-09-07, 21:59   #3
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kula, her.

Og Sitron: Du nevnte tidligere at: "man kunne overlate barnet til de på vaktrommen". På Drammen er ikke det så veldig interesant gitt. De ser helst at man tar seg av barnet selv, selv om man nesten ikke henger sammen, og barnet bare skriker. Så det er nok store forskjeller rundt omkring.

Jeg fikk guttene mine i Drammen, og jeg opplevde det ikke som noe problem at barna sov på vaktrommet. Begge guttene sov på vaktrommet første natta, slik at jeg skulle få hvile ut etter fødselen.

Gammel 13-09-07, 22:27   #4
~TM~
trøtt

~TM~ sin avatar

Blogginnlegg: 12
~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.

Jeg fikk guttene mine i Drammen, og jeg opplevde det ikke som noe problem at barna sov på vaktrommet. Begge guttene sov på vaktrommet første natta, slik at jeg skulle få hvile ut etter fødselen.

Jeg fikk sette fra meg gutten emine noen timer om nettene jeg også slik at jeg kunne få sove litt. ... men jeg hadde jo ks, så det kan hende det stiller seg litt annerledes.

~TM~ er ikke aktiv  
Gammel 13-09-07, 08:52   #5
Java
kan tilsettes alkohol

Java sin avatar

Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jordmoren med epiduralkommentaren var rett og slett ufin, synes jeg. Jeg oppfattet også at hun inkluderte seg selv som en av pysene, men jeg synes allikevel ikke det er noen unnskyldning for å kalle fødende damer for pyser. Alle fødsler er forskjellig og det har ikke bare med smerteterskel å gjøre.

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv  
Gammel 13-09-07, 09:25   #6
Manitoba
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Kanne, her.

Jordmoren med epiduralkommentaren var rett og slett ufin, synes jeg. Jeg oppfattet også at hun inkluderte seg selv som en av pysene, men jeg synes allikevel ikke det er noen unnskyldning for å kalle fødende damer for pyser. Alle fødsler er forskjellig og det har ikke bare med smerteterskel å gjøre.

Jeg reagerte mest på sammenligningen mellom fødsler før og nå. Det virket som hun mente fødsler i gamle dager var naturlige og flotte, mens nå var alle pyser som ikke tålte smerte og synes fødsel var å "være syk". Å føde i gamle dager var ikke bare kos og naturlig. Det var kjempefarlig, både for mor og barn. En svært vanlig dødsårsak.

Gammel 13-09-07, 13:46   #7
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Nå er jo programmet klippet og redigert, det er litt greit å ha det i bakhodet. Jeg er faktisk litt enig i det hun sa om at et svangerskap av enkelte blir betraktet som noe unormalt og nesten som en sykdom. Noen gravide tør jo nesten ikke bevege seg ut av huset etter at de får to streker. Det har vel en del med personlighet å gjøre, mitt inntrykk er at de som er litt hypokondere i utgangspunktet gjerne blir mye verre under en graviditet.

Jeg leste noe om dette et sted. At siden veldig mange kvinner i dag var vant til å ha full kontroll på livet sitt - jobb, utdannelse, økonomi - så kunne et svangerskap, hvor man faktisk bare må henge med på det som skjer, oppleves som litt traumatisk. *Googler litt*

Bokormen er ikke aktiv  
Gammel 13-09-07, 13:47   #8
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bokormen, her.

Jeg leste noe om dette et sted. At siden veldig mange kvinner i dag var vant til å ha full kontroll på livet sitt - jobb, utdannelse, økonomi - så kunne et svangerskap, hvor man faktisk bare må henge med på det som skjer, oppleves som litt traumatisk. *Googler litt*

Også en av årsakene til at flere velger planlagte snitt.

Gammel 13-09-07, 09:47   #9
Manitoba
Passiv

Standard

En siste kommentar fra meg i denne omgang. Har de ikke lystgass på dette sykehuset? Ingen av de fødende har brukt det så langt i alle fall.

For meg var lystgassen himmelen og da trengte jeg ikke epidural.

Gammel 13-09-07, 10:34   #10
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kaskis, her.

En siste kommentar fra meg i denne omgang. Har de ikke lystgass på dette sykehuset? Ingen av de fødende har brukt det så langt i alle fall.

Jeg fikk ikke lystgass før etterpå, da jeg ble sydd. Fikk puste inn oksygen under pressriene da, og det hjalp VELDIG! Jeg vil heller ha oksygen enn lystgass, det klarnet hele hodet mitt og var helt fantastisk. Skulle nesten hatt en sånn hjemme, hehe.

Gammel 13-09-07, 10:41   #11
Kula
Trallallaa

Kula sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Viken
Kula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kaskis, her.

Nei de har sluttet med lystgass på Drammen. Hvorfor fikk jeg ikke med meg sist. Jeg skrek etter epidural i stede.

Kula er ikke aktiv  
Gammel 13-09-07, 11:32   #12
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 391
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei de har sluttet med lystgass på Drammen. Hvorfor fikk jeg ikke med meg sist.

De har sikkert hatt for mange pasienter som undertegnede, som har tydd til vold mot den sakesløse lystgassmaska og kastet den i veggen. Den virket jo ikke og var bare til bry! Etterpå lurer jeg om det kanskje var tilfelle at den ikke fungerte, da det viste seg at lite av det andre utstyret ved senga gjorde det - blodtrykksmåleren og sånne bagateller.

Bluen er ikke aktiv  
Gammel 13-09-07, 20:52   #13
~TM~
trøtt

~TM~ sin avatar

Blogginnlegg: 12
~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

Nei de har sluttet med lystgass på Drammen. Hvorfor fikk jeg ikke med meg sist.

Ventilasjonen på sykehuset er for dårlig.

~TM~ er ikke aktiv  
Gammel 13-09-07, 16:13   #14
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det ligger der det andre også.

Gammel 13-09-07, 22:21   #15
Pastill
Pauset

Hvor: In Town!
Pastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Ble veldig rare farger på nett tven.. hm...

Pastill er ikke aktiv  
Gammel 13-09-07, 22:30   #16
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ikke lystgass på Sykehuset Buskerud pga dårlig ventilasjon ja. Jeg mener å huske at det dessuten ble påvist lekkasje i systemet. Uansett stengte de hele lystgassanlegget.

Miss Norway er ikke aktiv  
Gammel 13-09-07, 22:33   #17
Bergensis
Ventar stadig på vår

Bergensis sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Bergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt av
Standard

Begge mine sov på vaktrommet første natta.
I info-skrivet til barselavdelinga på KK i Bergen står det noko om at dersom barnet er kvalm og utilpass, skal det sove på vaktrommet pga. faren for å sette fostervatn-oppgulp i halsen. Begge mine kasta opp ein heil del dei to første døgna.

Gammel 13-09-07, 22:38   #18
Zip
I farta!!

Zip sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 59
Zip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bergensis, her.

Begge mine sov på vaktrommet første natta.
I info-skrivet til barselavdelinga på KK i Bergen står det noko om at dersom barnet er kvalm og utilpass, skal det sove på vaktrommet pga. faren for å sette fostervatn-oppgulp i halsen. Begge mine kasta opp ein heil del dei to første døgna.

Det gjorde storebror og, brakk seg og gulpa mykje hvertfall. Men ikkje mykje hjelp å få nei.

Gammel 13-09-07, 23:01   #19
Pastill
Pauset

Hvor: In Town!
Pastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Miss Norway, her.

Ikke lystgass på Sykehuset Buskerud pga dårlig ventilasjon ja. Jeg mener å huske at det dessuten ble påvist lekkasje i systemet. Uansett stengte de hele lystgassanlegget.

Det gjorde de på Aker også. I gamledager mens det ennå være fødeavdeling der.

Pastill er ikke aktiv  
Gammel 14-09-07, 10:00   #20
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 936
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Miss Norway, her.

Samme som de har gjort på Haukeland.
Det ble målt for store konsentrasjoner av lystgass utenfor fødestuene ...

Skal man føde i vest og ha lystgass må man til Voss.

Lukket tråd

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:53.