Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Bobiltråden

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-07-22, 09:50   #1
Dali
Glad

Dali sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 33
Dali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Bobiltråden

Vi gikk fra campingvogn over til bobil i fjor, og trives egentlig godt med det. Imidlertid sniker det seg inn ønsker om andre løsninger, annen motor, annet merke osv. Er det flere her som kjører bobil? Hva er dere fornøyd med i bilen? Hva ville dere velge annerledes ved et neste kjøp? Kjører dere selv eller er der kun partner som kjører?

Gammel 19-07-22, 23:20   #2
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bobiltråden

Jeg ser at du ikke har fått så mange svar, så da bare henger jeg meg litt på her. Vi har hatt noen ferier med stort telt, og det er jeg nå drittlei av. Jeg vil ha bobil, men enn så lenge venter vi. Vi har vært på to bobilmesser (før korona), og jeg syns det er vanskelig å finne rett bil. Jeg har ikke lyst til å ha en kjempestor bil som krever spesial-førerkort, for det har jeg ikke, og da blir det kun mannen som kan kjøre. Samtidig er det mange av bilene som er så tunge i utgangspunktet, at man knapt kan ta med seg klær.

Jeg har sett en del på folk som bygger om biler til såkalte "bybobil", og lurer på at jeg kanskje heller er mer fan av noe slikt?

oss ska ikkje sulke til jorda med blod!
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-07-22, 23:41   #3
Charlie
Licence to thrill

Charlie sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Noen venner av oss bygde om en varebil. Etter en sesong kjøpte de seg bobil.

Det er endel utleie av bobiler, kan være verdt å prøve før man går til innkjøp av en. Til og med Rent-a-wreck har bobiler til leie.

Ellers er det kanskje som «3 fotssyken» med båt. Man har alltid lyst på litt til.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-07-22, 00:40   #4
jolie
Kom ut av tellinga.

jolie sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 201
jolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt av
Standard

Hvis jeg skulle hatt en (men det skal jeg ikke) hadde det blitt en bybobil. Under 6 meter. Med ryggekamera og popuptak. Da vet jeg at jeg kan kjøre den også på trange plasser, og jeg og to ungdommer hadde hatt ok med plass.

Gammel 20-07-22, 01:31   #5
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva er en bybobil egentlig? Ombygd Hiace?

Har forresten bobil-lappen, fikk den gratis med førerkortet og har passet på å fornye den under mottoet "en dag blir jeg gammel nok til å kjøre bobil".

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-07-22, 10:50   #6
amo
Bør lage seg en tittel selv

amo sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
amo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt av
Standard

Vi har en Fiat Ducato, slim 599 cm og 2002 modell. Er på vår femte sesong og bytter etter denne sesongen.Den er liten og med to ekstra måtte vi legge ned sittegruppen for overnatting. De fleste bobiler er foresten bare registrert for 4. Nå er bare minste med og da har vi ekstra madrass og plate vi legger fremme, slik at vi kan bruke sittegruppen. Fungerer supert for oss, men vi er i tillegg godværscampere. Er ikke mange dagene på camping i kaldt og grått vær.
Lite oppbevaring og vi er lei franskseng som i vår bil er liten.kjøleskapet er også fo lite. Vi vil ha litt bedre standard enn en 20 år gammel bil, men det har vært billig moro.
Nå ser vi etter delintegrert bil 2012-2014 rundt 500000. Jeg vil ikke ha noe dyrere bobil enn at vi kan la være å bruke den, og dra til syden om det blir drittvær.

1987-storesøs 1997-mellombror 2004-lillesøs 2009-bonussøs
amo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-07-22, 19:14   #7
Dali
Glad

Dali sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Blogginnlegg: 33
Dali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Hva er delintegrert bobil egentlig?
Vi kjøpte vår etter en ferie i stort telt, 10 plussgrader og regn. Den er under 3500, så jeg kan kjøre den. I tillegg er det godt med vektplass til bagasje. Den er registrert for 6, i praksis kan kun 5 sove i den. Så egentlig er den gullegod. Det jeg ønsker meg er en seng som jeg slipper å klatre over mannen for å stå opp. Også litt tekniske finesser jeg har sett hos andre biler, boks til å sette unna sko, seng i bagasjen så vi slipper å brette ut sittegruppa, og vendbare forseter.

Så ønsker jeg mindre motorstøy inne i bilen, og klimaanlegg.

Jeg vil heller ikke ha en for dyr bil, så her er det vel bare å drømme videre tenker jeg.

Gammel 20-07-22, 22:11   #8
Gerbera

Gerbera sin avatar

Hvor: Viken
Gerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de fleste
Standard

Her står det litt om forskjellene på de forskjellige typene bobil.

https://kunnskap.ferda.no/no-no/faq/bobiltypene

Vi leide en helintegrert bobil første sesongen vi prøvde bobil, og fikk testet ut litt da.

Vi kjøpte en billig alkovebil året etter, som var registrert for 6. Vi var bare 4, så vi testet aldri sengefunksjon til 6 stykker. Den hadde sykt mye skapplass, vi kunne putte ting inn overalt, og hadde sjelden rot liggende rundt i bilen. Vi savnet å kunne snu forsetene, ovn og større kjøleskap, samt ha en annen sengeløsning enn køyeseng bak, så etter to sesonger, oppgraderte vi til en nyere, helintegrert bil, med enkeltsenger bak, som kan gjøres om til dobbeltseng, sant senkekøye foran. Det er separate seter bak (noe ungdommene er svært fornøyde med), og vi bygger om setene bak til «sofa» når vi parkerer. Kalles side-by-side løsning.

Vi har fått mye av det vi så etter (snu forsetene og annen sengeløsning), men det dukket opp et par ting vi ikke hadde tenkt på.

Bilen er registrert for 4, og har tilsvarende mindre både vanntank og toalettank enn den forrige som var registrert for 6. Det betyr at det er litt mer stress med å finne steder å tømme/fylle enn vi hadde tidligere.
Det finnes knapt skapplass, og jeg klikker av alt som ligger løst rundt i bilen, i mangel av et skap å dytte det inn i.
Setene som bygges om, krever at vi tidvis må oppbevare store puter bak i sengene, noe som umuliggjør å ligge på sengen og lese litt hvis vi bare har en kort stopp et sted.
Bilen er for høy vektklasse til at jeg kan kjøre. Vurderer å ta lappen, men pga skulderskade har ikke det blitt noe av i år.
Vi gikk opp litt i prisklasse, men føler fremdeles at vi har en skranglete bil, selv om den ikke bråker like mye innvendig som den forrige. Tror man må ganske høyt opp i pris (eller langt ned i årsmodell), for å få en som ikke virker like «billig» og skranglete.

Ellers liker vi bobillivet godt, selv om det helst bør være fint vær for at det skal være ok å være på tur. Vi bør investere i et sykkelstativ, bobilparkeringer er ofte litt for langt unna sentrum til at gåtur alltid er aktuelt.
Jeg ønsker meg også et lite oppblåsbart fortelt til uværsdager, men er sikkert bare preget av halvannen uke på veien nå, hvor vi har kunnet sitte ute bare en kveld. Da er bobilen litt liten innvendig til 4 voksne

Gammel 20-07-22, 22:33   #9
millact

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av amo, her.

Vi har en Fiat Ducato, slim 599 cm og 2002 modell. Er på vår femte sesong og bytter etter denne sesongen.Den er liten og med to ekstra måtte vi legge ned sittegruppen for overnatting. De fleste bobiler er foresten bare registrert for 4. Nå er bare minste med og da har vi ekstra madrass og plate vi legger fremme, slik at vi kan bruke sittegruppen. Fungerer supert for oss, men vi er i tillegg godværscampere. Er ikke mange dagene på camping i kaldt og grått vær.
Lite oppbevaring og vi er lei franskseng som i vår bil er liten.kjøleskapet er også fo lite. Vi vil ha litt bedre standard enn en 20 år gammel bil, men det har vært billig moro.
Nå ser vi etter delintegrert bil 2012-2014 rundt 500000. Jeg vil ikke ha noe dyrere bobil enn at vi kan la være å bruke den, og dra til syden om det blir drittvær.

Tror min eksmann hadde lik. Han var kjempefornøyd og tapte ikke noe på den da den ble solgt. Den var veldig lettsolgt også.

Gammel 21-07-22, 01:29   #10
amo

amo sin avatar

amo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt av
Standard

Høres supert ut.

1987-storesøs 1997-mellombror 2004-lillesøs 2009-bonussøs
amo er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:32.